Volkswagen Caddy 2.0 TDI Edition 35: Dodávka pro náročné

Jedna z nejpopulárnějších civilních dodávek nedávno oslavila 35. výročí existence. To si říká o speciální edici.
titulka-48-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.4

Volkswagen Caddy slaví 35. jubileum. Ve skutečnosti by ovšem tohle auto mělo slavit 40. narozeniny. Myšlenka kompaktního užitkáče je totiž ještě o pár let starší. První generace z roku 1978 totiž nesla jméno Rabbit Pickup, a jak název napovídá, auto bylo americkým projektem na základech prvního Golfu. Američané dokonce uvažovali i nad stavbou kombíku. Jméno Caddy se však objevilo až roku 1982, kdy se vůz představil Evropě. Druhá generace přijela roku 1995 vyráběla se mimo jiné i v Kvasinách. Velkou raritou je Caddy s tváří Felicie, ve skutečnosti exportní verze Škody Pick-up, která se pod názvem Caddy vyvážela do roku 2001.

Třetí generace potom přišla v roce 2003 a současná čtvrtá – tedy facelift, chtělo by se říct, ostatně jak je u VW poslední dobou zvykem – roku 2015. Povědomé tvary karoserie doplňují modernější detaily v podobě LED denního svícení vpředu i vzadu a typicky ostře řezané, minimalistické detaily. Zkrátka pravý opak třeba nedávno představeného Berlinga, které je všechno, jenom ne usedlé. Možná právě usedlost designu patří mezi málo věcí, které můžete „Kedyně“ vyčítat. Jenže střízlivý design na druhou stranu působí velmi solidně.

Interiér

Pohled dovnitř prozradí hlavně obrovský prostor. Ostatně co jiného také od dodávky čekat. Vepředu si rozhodně není na co stěžovat, pozice za volantem je navzdory vyššímu posezu docela příjemná a výborný je také rozhled přes bohaté prosklení. Zadní sedala ovšem překvapí na první pohled stísněným prostorem na nohy. Díky vzpřímenější poloze a obrovskému prostoru na ramena a hlavu se ovšem i vzadu sedí pohodlně. Zavazadlový prostor svojí velikostí potom jenom dotváří bezkonkurenční praktičnost.

Co se kvality zpracování týče, všechno je na vysoké úrovni, na poměry dodávek potom na samotném vrcholu. Tohle rozhodně není laciný francouzský plasťák, přestože rozměrným plochám umělé hmoty se u dodávky v podstatě nevyhnete. Všechno slícování ale působí solidně a bytelně, všechny ovladače příjemně cvakají a neviklají se, všechno najdete na logickém místě, všechno je dokonale přehledné. Zkrátka typický Volkswagen. Potěší i generaci zastaralý infotainment, který se ovládá nejen dotykově, ale především fyzickými tlačítky. Jaká úleva! Jednu výtku bych však měl – displej je příliš nízko umístěný, takže se nesleduje nejlépe, naopak ovládání klimatizace na vrchu palubní desky nevypadá zrovna hezky. Stačilo by obojí prohodit.

Pohon a spotřeba

Benzínových jednotek můžete vybírat nepřeberné množství, na druhé straně nabídka turbodieselů je omezená výhradně na motory 2.0 TDI, ovšem v mnoha výkonových verzích – 75, 102, 122 a 150 koní. Pod kapotou tohoto konkrétního kousku pracoval nejsilnější naftový agregát. S nenaloženým autem cvičí velmi hbitě a dostatečnou výkonovou rezervou disponuje i za plného obsazení a naložení. S přehledem zvládne i německé dálniční rychlosti. Jednoznačně dobrá volba.

Možná bych zauvažoval ještě nad pořízením automatické dvouspojkové převodovky – ne že by řazení manuálního šestikvaltu nebylo precizní, ale s automatem bude řízení ještě pohodovější. Vlažné tempo navíc převodovce DSG dokonale vyhovuje. Stejně tak peněžence. Dlouhodobý průměr za víc jak 2 000 km svítil rovných 6,0 l/100 km, já jsem zvládal jezdit po městě do osmi litrů a stopadesátkou po dálnici jenom o několik desetin méně hospodárně.

Ovladatelnost

Utilitární původ dodávky většinou poznáte hned po přejetí prvního hrbolu, Caddy ovšem svůj „modrý límeček“ nedává vůbec najevo. Podvozek totiž nerovnosti tlumí v tichosti a ani zadní náprava zákeřně neodskakuje. Schopnosti podvozku ovšem nekončí jenom zdatným filtrováním hrbolů. Ani zatáček se nezalekne. Můžete klidně trochu přestřelit nájezdovou rychlost a skončíte v přirozené a snadno zvladatelné nedotáčivosti.

Ostatně Caddy s necelou půldruhou tunou platí za poměrně lehké auto, takže vůbec nepůsobí jako těžká krabice, ale jako docela obyčejný, jenom trochu širší hatchback. A podle toho s ním také můžete jezdit. Samozřejmě za předpokladu, že nevezete paletu vajíček. Navíc lehké a vyvážené řízení činí z ovládání této dodávky nejen naprosto odpočinkovou záležitost, pokud jenom korzujete po městě, ale i příjemně ovladatelný stroj, pokud vás řízení alespoň trochu zajímá.

Verdikt

Jestliže potřebujete přes týden užitkové auto a o víkendu rodinný kočár, existuje v dnešní době mnoho více či méně dobrých možností. Jenže Caddy stále dělá všechno nejlépe. Ne jen něco, ale úplně všechno. Dobře vypadá zvenku i uvnitř, je praktický, jezdí komfortně, pěkně se řídí a nabízí širokou škálu motorizací, ze kterých si každý vybere. Turbodiesel 2.0 TDI s výkonem 150 koní potom patří na samotný vrchol.

Ostatně jako celá tahle dodávka – jen tak někdo se jí nepřiblíží, dokonce ani Mercedes-Benz. Pravda, není nejlevnější, s plnou výbavou cenovka vyšplhá klidně k milionu a základní verze také nestojí zrovna lidové peníze. Jenže zkrátka dostanete to nejlepší. A pakliže žádáte jenom to nejlepší, vlastně jinou možnost ani nemáte.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 968
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/50 R17
Pneumatiky vzadu205/50 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 3 500 - 4 000
Točivý moment (Nm)340 v 1 750 - 3 000
Výkon/hmotnost (k/t)102
Nejvyšší rychlost (km/h)194
Spotřeba paliva (l/100 km)6,0 / 4,3 / 4,9
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 506
Šířka (mm)1 793
Výška (mm)1 822
Rozvor náprav (mm)2 682
Provozní hmotnost (kg)1 477
Celková hmotnost (kg)2 255
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)730
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1 500
Zavazadlový prostor (l)750 / 3 030
Ceny
Základní cena modelu477 333,- (1.2 TSI 84 k Trendline)
Základní cena test. verze521 034,- (2.0 TDI 75 k Trendline)
Cena testovaného vozu667 636,- (2.0 TDI 150 k Trendline)
27.2.2018 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist