Vodíkové auto poprvé v rukou soukromníků

Honda dodala v Americe model FCX s palivovým článkem prvním soukromým uživatelům na světě.

Honda oznámila, že rodina Jona a Sandy Spallinových z Redondo Beach v Kalifornii se stává prvním soukromým uživatelem vodíkového auta na světě. V tomto případě jde o Hondu FCX, která je doposud jediným autem s vodíkovými palivovými články s certifikací pro komerční využití. Spallinovi podepsali smlouvu o dvouletém pronájmu s tím, že budou FCX využívat v každodenním provozu, například na cesty do práce, za nákupy nebo pro odvoz dětí do školy. Rodina bude za měsíční pronájem auta platit 500 dolarů, což je v podstatě symbolická částka vzhledem k tomu, že Honda FCX stojí kolem jednoho milionu dolarů. Ve výši faktické hodnoty se odráží to, že FCX se vyrábí kusově a přes rychlý vývoj v posledních letech jde v tomto měřítku stále o futuristickou koncepci. V případě FCX to však nebude poprvé, kdy se dostane do reálného provozu na amerických silnicích. Již několik let totiž slouží zkušební flotila třinácti kusů FCX ve službách státních orgánů států Kalifornie, New York a Nevada.  Honda si rodinu Spallinových vybrala na testování proto, že již vlastní Hondu Civic GX na zemní plyn a je tedy zvyklá na hledání čerpacích stanic s alternativním palivem. V celých Spojených státech je nyní 30 čerpacích stanic s vodíkem, z toho polovina v Kalifornii. Cestou do práce míjí pan Spallino celkem čtyři, z toho jednu v ústředí Hondy v Torrance a další na mezinárodním letišti Los Angeles. Honda FCX ujede na jedno natankování asi 300 kilometrů.Jon Spallino, který pracuje jako finanční ředitel, najede každý den při cestě do práce a z práce 130 km.  Kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger vyhlásil letos v dubnu závazek vybudovat do roku  2010 za spolupráce veřejného a soukromého sektoru „vodíkovou dálnici,“ tedy mnohem propracovanější systém vodíkových čerpacích stanic.  Z hlediska praktického využití splňuje Honda FCX všechny bezpečnostní normy, jízda je podobná klasickému autu, akceleruje a dosahuje podobných rychlostí jako auto se spalovacím motorem, pouze je díky elektromotoru tišší. Spallinovi se však budou muset uskromnit se zavazadly, protože kufr má ve srovnání s tradičním autem sotva třetinový objem.

Jan Cacek

1.7.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist