Vodíková Toyota Mirai (2015) detailně představena v evropské verzi na nové sadě fotek

Podobně jako Prius, ani vodíkový Mirai si na eleganci příliš nehraje. Primárním důvodem jeho existence je provozní efektivita, v tomto případě postavená kolem palivového článku.

Stejně jako jiné elektromobily, také Mirai je poháněný elektromotorem, na rozdíl od nich však nemusí dlouhé hodiny čekat na nabití, ale podle Toyoty mu stačí na doplnění energie 3-5 minut. Tolik totiž trvá dotankování jeho paliva – vodíku, jehož distribuce na specializovaných čerpacích stanicích je nepochybně ještě horší než infrastruktura nabíjecích míst, přesto Japonci věří, že je nejvyšší čas i na sériovou výrobu aut s palivovým článkem.

Toyota patří v tomto směru společně s Hondou k průkopníkům, i když prototypů poháněných vodíkem představila již spousta automobilek. Princip je relativně prostý. Vodík se ve zmiňovaném elektro-chemickém palivovém článku o výkonu 155 koní slučuje skrze polopropustnou membránu s atomy kyslíku obsaženého ve vzduchu, přičemž výsledkem je dost elektrické energie (Mirai pracuje s napětím 650 voltů) k pohonu auta a jako odpad vzniká pouze čistá voda.

Nadto má Mirai v zadní části umístěné záložní baterie akumulující přebytečnou energii, kterou využívá v případě akcelerace z místa anebo potřebě vyššího výkonu kupříkladu při předjíždění. Přestože akumulátory nezabírají stejné místo jako pár tužkových baterek, Toyota slibuje zavazadlový prostor o objemu 361 litrů.

Modelu Mirai, který se nově představuje v evropské verzi na téměř stovce fotografií, stačí zmiňovaná výbava k dosažení maximální rychlosti 178 kilometrů v hodině, z 0 na 100 km/h akceleruje za 9,6 sekundy a akční rádius auta činí solidních cirka 500 kilometrů. Toyota navíc slibuje zajímavě jízdní vlastnosti díky tomu, že jsou všechny součásti pohonu umístěné jen těsně nad podlahou a auto má tudíž nízko umístěné těžiště. Českou cenovku pro tuto chvíli neznáme, nečekejte ale, že by se Mirai mohl byť jen přiblížit Priusu – v Německu vyjde na 78 540 eur, tedy asi 2,1 milionu korun.

13.10.2015 10:35| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist