Víte, kolik českých řidičů zná stáří svých pneumatik?

Stáří pneumatik se určuje podle údajů na bočnici, to je jasné. Přesto ale povědomí o datu výroby gum zná jen každý třetí z nás.

Máme tady další statistiku, další průzkum… tentokrát jde o výsledky rozsáhlého průzkumu společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech, tedy tuzemského importéra prémiových pneumatik, která se zaměřila na úroveň spotřebitelského povědomí o stáří pneumatik a způsobu jeho zjišťování, důvody pro nákup nových pneumatik a další související témata. Pro možnost srovnání a relevanci výsledků průzkum také proběhl mezi slovenskými a maďarskými řidiči.

Jaké jsou výsledky? No, ehm, ne právě pozitivní a radostné… „Stáří pneumatiky je údaj, který si většina motoristů vykládá nepřesně. Někteří řidiči se domnívají, že pokud koupí novou pneumatiku, vyrobenou před jedním či dvěma roky, kupují pneumatiku s horšími vlastnostmi než má pneumatika vyrobena v daném roce. To je ovšem mylný předpoklad. Nová pneumatika si při dodržení správných podmínek skladování zachovává své původní vlastnosti několik let,“ říká Lenka Majková, Marketing Specialist společnosti Goodyear Dunlop.

Proč zákazníci nevěnují pozornost stáří pneumatiky? Možná proto, že většina řidičů nedokáže správně zjistit její datum výroby. Tento údaj podle DOT kódu na bočnici pneumatiky určí totiž jen 35 % českých, 34 % maďarských a dokonce jen 28 % slovenských řidičů. “Naši řidiči jsou tedy ve srovnání nejlepší, ale jde o Pyrrhovo vítězství, protože jen zhruba “lepší” třetina řidičů ví, jak staré má na autě obutí. A to je málo. Vzhledem k bezpečnosti samozřejmě.

Podle výzkumu se od 8 do 14 % respondentů (dle jednotlivých zemí) se mylně domnívá, že staří pneumatik lze zjistit například z dokladu o prodeji nebo podle QR kódu. S tímto kódem se sice mohou spotřebitelé setkat například na pneumatikách Dunlop, avšak tento kód poskytuje nakupujícímu podrobnější informace o výkonnostních kritériích pneumatik a ne o jejich stáří.

Zajímavostí jistě je, že 6,5 % maďarských řidičů by dokonce hledalo údaj o datu výroby na ventilku pneumatiky. Vážně to není vtip! Škoda že průzkum neříká, kde přesně. Kontrolou data výroby pneumatik při jejich nákupu se zabývá 43 % nakupujících v Maďarsku, 35 % na Slovensku a jen 31 % v ČR. U dotazu, proč kupující nekontrolují datum výroby, přiznává více než polovina českých respondentů, že důvěřuje prodejci. No, komu není rady… Důvěřuj, ale prověřuj je pravda stará a stále platná.

Testování pneumatik Michelin na Paul Ricard

Zobrazit všechny fotografie

V zahraničí je tato důvěra v prodávajícího obdobná. 30 % českých řidičů datum výroby nekontroluje kvůli tomu, že nákup pneumatik, respektive péči o automobil za ně řeší někdo jiný. Na Slovensku tento důvod udává 28 % řidičů a v Maďarsku 24 %. Zajímavá situace panuje při uvádění důvodů pro nákup nových pneumatik. Opotřebení dezénu je zásadním argumentem pro výměnu pro 84 % slovenských, 79 % českých a 67 % maďarských řidičů.

Tento důvod je sice správný, ale neméně důležité je také sledování užitné životnosti, tedy stáří pneumatiky. Většina řidičů si však tuto skutečnost neuvědomuje a jako důvod pro nákup nových pneumatik ji uvedlo jen 27 % maďarských, 24 % českých a 23 % slovenských respondentů.

Zajímavé jsou v tomto směru rozdíly mezi ženami a muži v ČR. Asi pětina českých žen nákup nových gum neřeší, protože se jim o auto stará někdo jiný, pro 90 % českých mužů je stěžejní právě opotřebování dezénu.

V oblasti nákupu nových pneumatik jsou nejkonzervativnější motoristé v Maďarsku, kde jich více jak 60 % kupuje nové pneumatiky v pneuservisu či autoservisu – v ČR je to 49 % a na Slovensku 42 %. Naopak přes internet nakupuje pneumatiky zhruba třetina českých a slovenských řidičů, v Maďarsku je to jen jedna desetina.

zdroj: goodyear-cz.cz

8.10.2013 7:37| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist