Víc než retro

BMW představilo unikátní vůz, který vzdává hold dovednostem, úspěchům a vizím průkopníků motoristického sportu.

Bavorská značka je se slavným závodem Mille Miglia neodmyslitelně spjata. Její vozy se klasického silničního závodu účastnily od roku 1927 do roku 1957 a ani dnes je na slavném závodu historických vozů rozhodně nepřehlédnete.

Asi nejlegendárnějším vozem je BMW 328 Mille Miglia Touring Coupé, se kterým baron Fritz Huschke von Hanstein a jeho spolujezdec Walter Bäumer dosáhli slavného vítězství v roce 1940. Jejich průměrná rychlost v celém tisíc mil dlouhém závodě byla neuvěřitelných 166,7 km/h a od té doby jí nikdo nepřekonal.

Právě tvary tohoto legendárního závodního speciálu byly hlavní inspirací pro tvůrce BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006, který je pomníkem jejich předchůdcům a vzniknul na počest letošního ročníku legendárního závodu historických vozů. Koncept zároveň dokazuje, že je možné skloubit tradiční hodnoty, současnou technickou zdatnost a otevřené možnosti budoucnosti do jednoho celku. Není to kopie úspěšného závoďáku, ani vzor pro jakýkoliv budoucí model automobilky, je to výraz úcty k tradici a ukázka některých zajímavých technologií, které se možná objeví v budoucnosti.

Neobvyklý koncept ale tvary legendární 328 nekopíruje. Bere si z nich základní proporce, ale aerodynamické vlastnosti, který už na originálu patřily k výjimečným, dovádí díky novým technickým poznatkům ještě dále. Díky optimalizovaným bokům a zádi proudí vzduch kolem vozu téměř bez turbulencí. K tomu pomáhá mimo jiné i pětice výdechů za oběma předními blatníky. Kromě toho, že odvádějí použitý vzduch z motorového prostoru, vytvářejí také podtlak uvnitř předních blatníků, což snižuje turbulence kolem kol a zlepšuje přítlak pneumatik 245/40 na speciálně vyvinutých dvacetipalcových kolech na vozovku. Zakrytovaná zadní kola a splývavá záď také spojují historický odkaz s nejmodernějšími poznatky o aerodynamice. V celkové stavbě karoserie bylo rozmístění motoru, pohonných ústrojí a prostoru pro posádku podřízeno nejen estetické, ale také aerodynamické funkci. Vůz ve výsledku na první pohled působí dynamickým dojmem.

Na vozu nenajdete dveře – boky jsou pevné, což přispívá k lehčí a torzně tužší konstrukci. Do interiéru se řidič dostane po odklopení celého kokpitu. Na zádi pak překvapí asymetricky ztvárněné koncové stvětlo z LED diod.

Celá karoserie konceptu je vyrobená z plastů, zesílených uhlíkovými vlákny. Karbon je pak přelakovaný speciálním stříbrným lakem s jemným zrnem.

Mezi technologie, které se v sériové výrobě objeví pravděpodobně až ve vzdálenější budoucnosti, patří i přední světlomety. Ty nejsou zahloubené do karoserie, jak je dnes obvyklé, jde o kulaté desky osazené speciálními vysoce svítivými diodami. Bez jakéhokoli narušení blatníků tak designeři dosáhli svého záměru: podobnost s kruhovými lampami 328 nelze přehlédnout.

Pod obdivuhodnou karosérií najdete nejmodernější techniku – za základ konceptu posloužila nejsilnější verze Z4 M Coupé. Motor má ale přepracované sání i výfukový systém, což mu dodává ryze závodní zvuk. Rozměrově je ale koncept o 23 centimetrů delší, o 14 cm širší, ale o 4 cm nižší, než Z4 Coupé.

Je velká škoda, že BMW zatím nezveřejnilo fotografie interiéru, protože při jeho stavbě byla použita spousta úplně nových technik. Uvnitř nenajdete mnoho zbytečností, žádné ozdobné lišty, všechno je puristicky čisté. Loga a symboly nejsou dodatečně namontovány, ale vyřezány přímo do kovových součástek laserovou technologií. Uvnitř najdete pouze tři materiály: tence lisovaný nerezový plech, kvalitní hovězí kůži a Lycru. Také jejich zpracování se vymyká dnešním zvyklostem. Milimetrový plech je skládán do výsledného tvaru stejným stylem, jakým vznikají japonské origami z papíru. Místa styku dvou plechů jsou opět ořezána laserem, takže mezery vpodstatě neexistují.

Hovězí kůže je pouze jemně vypracovaná, jinak zcela přírodní. Sedačky jsou z několika vrstev kůží stlačených k sobě a protože kůže nejsou barvené, časem na nich vznikne atraktivní patina.

Pokud vás tohle designové cvičení fascinuje natolik, že ho chcete vidět na vlastní oči, stačí se vydat na letošní Mille Miglia. Koncept bude vystavený na startovní i cílové čáře v severoitalské Brescii.

Honza Koubek

12.5.2006 9:59
Více o tématu: BMWBresciaretrozávod

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist