Velký srovnávací test: Kapesní děla

Tak tady je máme. Šestice juniorských hot hatchů, které se snaží získat si vás svými sexy spoilery, slibnými výkony a tvrzením o nekompromisních jízdních vlastnostech.

Dneska tu ale není žádný uhlazený prodejce, dneska se nebude listovat brožurami plnými lesklých fotek. Útulné prostředí klimatizovaných showroomů dnes tahle auta neuvidí.

Je osm ráno a teplota už začíná stoupat. V okolí není ani kousek stínu, naše šestice se nemá kam schovat. Dva nováčkové, Renault Clio Sport a VW Polo GTI, nastupují proti ošlehaným matadorům, kterými jsou Ford Fiesta ST, Seat Ibiza Cupra, Mini Cooper S a Škoda Fabia RS. Čekají je tři dny tvrdých testů v našem výcvikovém táboře.
První den bude rozcvička výkonnosti. Všichni pojedou proti stopkám a naše GPS měřící zařízení jim zatrhne jakékoliv podvádění. Den druhý nás přivítá na testovací dráze Castle Combe, nedaleko Wiltshirského Chippenhamu a pokud to všichni přežijí, čeká je další den tvrdé dřiny na zakroucených okreskách středního Walesu.
Jo a taky budeme testovat takové ty běžné, každodenní věci, jako srovnání provozních nákladů, zjišťování hodnoty ojetých aut, o porovnání praktičnosti ani nemluvě.
Tentokrát je ale hlavním kritériem zábava. Pokud nás někdo nedokáže dostat na horské silnici, jak zábavou, tak rychlostí, tak je nám líto, ale nízká spotřeba a trochu větší kufr ho nezachrání…

6. místo
VW Polo GTI

Nikdy nevěřte značkám. Zkoumejte víc, než jen označení na kufru. Tohle skvěle vypadající Polo je názorným příkladem pravdivosti předchozích dvou tvrzení.

S nápisem GTI na třetích dveřích by mělo být v téhle společnosti v naprosté pohodě. Na okruhu by mělo nadělovat ostatním celá kola. Horskou silnici by mělo zdolat dřív, než se ostatní vůbec rozkoukají. Mělo by – alespoň pokud by za ním stáli ti samí lidé, kteří jsou zodpovědní za ultraschopný Golf GTI.

Určitě se snažili, alespoň pánové v marketingu. Tohle jsou přece ta samá hvězdicová kola, jako na Golfu (tentokrát v rozměru šestnácti palců) a uvnitř najdete stejné tartanové čalounění. Rozpočet už ale zjevně nestačil na sportovní volant s plochým spodkem…

Ale abychom byli spravedliví, interiér Pola je tady jeden z nejlepších. Sedačky jsou vynikající, mají skvělé vedení a pokud jde o celkový pocit z kvality a hodnotnosti interiéru, dokáže se mu přiblížit pouze Clio.

V Renaultu je vzadu o něco víc místa, ale i tak je Polo pořád slušně praktické. V interiéru je spousta odkládacích schránek a zavazadelník je ve skupině druhý největší. Takže zatím docela pohoda.

Čas otočit klíčkem. Pár kilometrů na usazení a pak vyrážíme na oblíbenou okresku. Dostáváme se do tempa. A cítíme, jak naše zklamání roste a roste.

Byli bychom velmi překvapeni, kdyby měli vývojáři, kteří si dali tu ohromnou práci a vyladili Golf GTI do stavu blízkého dokonalosti, s tímhle autem cokoli společného. Ale dívejme se na to ze správné perspektivy. V tomto testu není fakt, že si Polo ve srovnání s Golfem vede tak špatně, vůbec relevantní. Problém je, že ve srovnání s dnešními soupeři se vlastnosti Pola při vysoké rychlosti zdají být z druhé ligy.

Jistě, Polo GTI je při akceleraci rychlejší, než Fiesta ST, nebo Fabia RS, ale jeho gumové řazení nenabízí ani špetku z toho požitku, který vám přinese řadící páka v pruhovaném Fordu. Způsob, jakým se Polo nechá rozhodit hrbolatou silnicí a fakt, že v těsné zatáčce začnete cítit těžký předek tak brzy, by se možná daly omluvit v GT, ale nikoli v GTI.

Ano, je velmi stabilní a kultivované na dálnici, ano, při spotřebě 10,4 litru je nejúspornější ze všech benzínových soupeřů. Je to ale pravé GTI? Dokáže se podepsat pod svůj znáček a tartanové potahy sedadel?

Odpověď zní ne. Nemá právo honosit se legendárním jménem ani barvami. Fakt sorry, VW, ale tohle prostě není zábava. Pohov a odchod.

5. místo
Seat Ibiza Cupra

Vzhledem k tomu, že má stejný podvozek i motor, mohli byste si snadno myslet, že se dá Ibiza hodit do stejného pytle s Polem. Jenže pro nikterak zvlášť protěžovanou, ale ostře vyhlížející Ibizu existuje několik dobrých argumentů.

Zaprvé je rychlá. Přestože čtyřválec o objemu 1,8 litru s turbodmychadlem je prakticky totožný s tím v Polu, Seat byl naštěstí trochu liberálnější při ladění výkonu. Místo 150 koní a 220 Nm, které dostalo 1283 kg těžké Polo, má lehčí, 1177 kg vážící Ibiza slušných 180 koní a 246 Nm.

Díky tomu je na stovce za 7,3 sekundy a je nejrychlejší ze všech přítomných. Pružné zrychlení z 50 na 110 km/h zvládla za 7,1 sekundy – jenom kompresorové Mini bylo o dvě desetiny rychlejší. Ale zapomeňme na trať, Ibiza svou výkonovou výhodu nad Polem dává znát především na silnici.

I když hrubé vrčení Seatova motoru není zrovna snem sportovních nadšenců, pořád má víc charakteru, než rezervované hučení Volkswagenu. Také řazení jde v Ibize trochu lépe a brzdy se zdají být o kousíček silnější.

Nenechme se ale unést. Jakmile se na točité silnici budete snažit udržet tempo s vozy, jako je Mini, Fiesta a zvlášť Clio, brzo zjistíte, že jim Ibiza nestačí. Nad Polem má výhodu v lepším chování karoserie a dychtivějších nájezdech do zatáček, ale na celkovém žebříčku je pořád docela nízko. Ačkoli je její řízení přesné a přímé, postrádá jakoukoli zpětnou vazbu a má nepříjemný zvyk náhle ztuhnout v rychleji projížděných vlásenkách. Dokonce i při uvolněnějším tempu má jízdní komfort daleko k dokonalosti. Jestli jsou na silnici sebemenší nerovnosti, Ibiza je najde.

Svižnou jízdou ovšem Ibize vyhládne a na čerpací stanici vám to spočítá. Hodnota 11,9 l/100 km je v našem testu druhá nejhorší. Aby toho ještě nebylo málo, s cenou 583 900 Kč je také třetí nejdražší. Ve srovnání s Polem je dražší o téměř 62 tisíc, jenže když se do ní posadíte, vypadá spíš o sto tisíc levnější… Zajímavé je, že na většině západních trhů je Cupra levnější než ostré Polo. Design jejího interiéru je docela povedený, středová konzola je mírně naklopená k řidiči a najdete i několik pěkných „sportovních“ prvků, jako bílé budíky, nebo kůží obšívaný volant. Ani se sedadly není nic v nepořádku. Za všechno může levný, lesklý plast, kterého je plná kabina. To je skutečný problém.

Celkově je to sice povedenější juniorský hot hatch, než Polo, ale pořád není dostatečně přesvědčující.

4. místo
Škoda Fabia RS

Snad každý viděl ty staré válečné filmy, kde seržant s ošlehanou tváří pochoduje kolem řady nastoupených nováčků ve výcvikovém táboře. Neříká nic, jen mírně neochotně bere na vědomí dvoumetrové ramenaté farmářské synky. Pak dojde k malému skrčkovi z Bronxu a vypadne z něj nevyhnutelné: „A jak ses sem ksakru dostal ty???“

Skrčkem v naší řadě je Škoda Fabia RS. Její pětidveřová karoserie moc svalnaté chlapáckosti nepobrala a jak se přes zdravotní prohlídku dostal ten 130 koňový diesel, to fakt netušíme.

Faktem je, že po prvním ani druhém dni si Fabia nezískala příliš fanoušků. Všichni se shodli, že byla „OK“, ale jinak tu bylo dost dalších zábavných aut.

V interiéru Fabie vám skutečně nic nezrychlí puls. Jasně, je prostorná a praktická, ale palubní deska působí tmavě, až neutěšeně. Sedačky se světle šedým čalouněním se snaží náladu trochu pozvednout, ale pokud máte rodinu, není to zrovna nejpraktičtější barva. Přední sedadla navíc neposkytují dostatek bočního vedení. Je tu ale spousta možností nastavení a díky teleskopickému volantu a výškovému nastavení sedadla můžete sedět pěkně nízko, což se vám ve Fiestě ani Cliu nepovede.

Při závěrečném dni ve Walesu se zdálo, že ani nestojí za to brát škodovku na ty náročné silnice. Znali jsme její silné stránky, znali jsme její slabiny. A úplně jsme se spletli. Fabia je totiž na silnici skutečně, opravdově rychlá. Její turbodiesel má celých 310 Nm točivého momentu – o pořádný kus víc, než kterýkoli ze soupeřů. Nic jiného z naší party nedokáže z těsných zatáček vystřelit tak hbitě, jako Fabia RS. Zrychlení na stovku za 9 sekund může být ve skupině nejpomalejší, ale pokud jde o odezvu na plyn, Fabie soupeře rozemele na prach.

Na dieselovém hučení motoru ovšem není nic vzrušujícího a řadit musíte už ve čtyřech tisících. Ale i tak, stačí se naučit tancovat v jiném rytmu a Fabia se vám odvděčí.

Šestistupňová převodovka je fajn, stejně jako brzdy. Řízení vás vtáhne do děje lépe, než u obou koncernových sourozenců. Přestože podvozek je docela měkký, funguje celkem dobře a pohlcuje nerovnosti nejlépe ze všech s výjimkou Clia. Jídzní vlastnosti nejsou ostré jak žiletka, ale je velmi snadné se s rytmem tohohle auta sladit.

A to jsme se ještě nedostali k finanční stránce věci. Při ceně 495 900 Kč je Fabia z naší skupiny zdaleka nejlevnější a spotřeba 6,9 l/100 km je o světelné roky pod ostatními soupeři. Ale pamatujte: náš respekt si Fabia RS musela tvrdě vybojovat v horách. Stejně, jako ten skrček ve starých filmech.

3. místo
Ford Fiesta ST

Fiesta se rozhodně nekrčí v rohu. Bodykit, světlomety s černou vložkou, sedmnáctipalcová kola, zadní spoiler a velkoprůměrový výfuk, prostě vypadá jako nefalšovaný hot-hatch. A to ještě než přidáte příplatkové závodní pruhy.

Nasedněte dovnitř a vaše nadšení mírně ochladne. I když nastavíte sedačky do nejnižší polohy, pořád budete mít pocit, že sedíte na vysoké židli. Je tu pár sportovních detailů, jako šedé palubní přístroje, červenočerné sedačky a znáček ST na volantu, ale jinak v černém plastovém interiéru příliš inspirace nenajdete. Ani prostor na zadních sedačkách není zázračný, na druhou stranu místa v kufru je celkem dost.

Motor Fiesty bohužel na papíře nevypadá zrovna nejžhavěji. Dobře, má objem dva litry, což by mělo na tahle malé auto stačit víc než bohatě. Jenže se podívejte na tabulku výkonů – tenhle motor má jenom 150 koní, stejně jako to dýchavičné Polo. Ještě hůř, atmosférický motor Fordu má o 30 Nm méně točivého momentu, než jednotka od VW. Aspoň že je Fiesta o 146 kg lehší, než Polo.

Fiestu ST už jsme testovali a tenkrát jsme jí naměřili stovku za 7,9 sekundy, ale ta dnešní nedokázala stejnou rychlost vyvinout dřív, než za 8,9 sekundy. Část problému spočívá v tom, že musíte k dosažení stovky řadit na trojku, zatímco většině ostatních stačí dvojka.

Záchranou pro Fiestu ST je fakt, že na silnici působí daleko rychleji, než napovídají papírové hodnoty. A navíc je tu mírně nakřáplý melodický baryton motoru. A jako třešnička na dortu, pětistupňová převodovka je bezkonkurenčně nejlepší ze všech. Řazení je tak skvělé a přesné, že budete nadšeně řadit nahoru dolů, abyste STčko udrželi ve varu. Pedál brzdy je také pěkně vyvážený.

Možná není tak rychlá, jak bychom si přáli, ale Fiesta ST je bezesporu autem pro nadšené řidiče. Zatímco VW Polo působí, jako by na něj prostě přimontovali větší kola, pěkné sedačky, pár znáčků GTI a vystrčili ho ze dveří, vývojáři u Fordu si vyhrnuli rukávy a rozhodli se dostat z Fiesty maximum, i přes výkonový hendikep.

Dá se říct, že slabší motor v určitém smyslu hraje Fiestě do karet, protože rozhodně nepůsobí nepříjemně přemotorovaně. Stejně jako ostatní auta je to předokolka, ale zatímco Mini nebo Seat při výjezdu z vlásenky snadno ztratí trakci, Fiesta prostě drží a jede, bez nějakého zbytečného protáčení kol.

Technicky vzato, lepší podvozek nabízí pouze Clio. Nikdo ostatní se nedokáže vyrovnat přesnému, preciznímu, téměř hodinářskému chování Fiesty v zatáčkách. Ukažte jí zakroucenou silnici a začne si brousit zuby. Závody ve zrychlení ale vynechte.

2. místo
Mini Cooper S

Na test nového Mini už netrpělivě čekáme, ale to „staré“ nové Mini, konkrétně špičkový Cooper S chce ještě říct poslední slovo. A nutno říct, že rozhodně na důchod nevypadá. Můžete ho milovat, nebo nenávidět, ale jeho tvar pořád křičí „kudy na rallye Monte Carlo?“.

Někteří z našich testovacích jezdců by ovšem byli raději, kdyby Cooper S zůstal na showroomu. Vedou se diskuze, že retro charakter mírně klaustrofobického interiéru Mini se brzo omrzí, ale aspoň na rozdíl od většiny soupeřů nějaký charakter vůbec má. I když je pravda, že některé umělohmonté páčky, třeba ty od směrovek, působí v dnešní době už zastarale a levně. Za volant se ale vejdou i vysocí řidiči, ale ne každý se usadí pohodlně a jeden testovač si stěžoval, že ho z pedálů uchycených na podlaze bolela záda. A samozřejmě víme, že 150 litrový kufr je směšně nepoužitelný a dozadu se vejdou maximálně děti.

A když už zůstaneme u kritiky, Mini nedává příliš smyslu ani z finanční stránky. Při ceně 611 400 Kč je tu druhé nejdražší a spotřeba 11,8 litrů je bezútěšná. Ale věnujte statistikám i druhý pohled: i přes nastupující novou generaci si Cooper S pořád skvěle drží hodnotu na trhu ojetin. Když ho prodáte po třech letech provozu, dostanete zpátky přes polovinu jeho původní ceny, což je o dost víc, než u ostatních. Ale jak jsme řekli na začátku, finance dnes nejsou tím hlavním, dnes jsme se přišli hlavně bavit. A přesně to se dá s Mini dělat naprosto skvěle.

Pohněte pravou nohou a motor reaguje okamžitě. Žádná prodleva se nekoná, kompresor zabírá pěkně odspoda a je to znát. A když motor točíte, podbarvuje jeho zvuk návykovým hvízdáním.

Pravda, na dálnici může hvízdání lézt na nervy a co je horší, brzdy Mini jsou nejslabší z testované skupiny – ze 110 km/h zastavily auto až po 53,5 metrech. Jenže Mini vám dokáže poskytnou rychlost, kombinovanou s vášní a to je u ostrého hatchbacku životně důležité.

Chvílemi se mu může nadšení trochu vymknout z ruky. Stačí vypnout kontrolu trakce a přední kola se začnou protáčet po prvním razantnějším pohybu plynem. Také jízdní komfort není zázračný, když najedete na díru, Mini vám to oznámí pořádnou ránou a ostrým otřesem. Ale nemylte se, jeho podvozek je velmi schopný a dobře ví, jak se vyrovnat se zapomenutou okreskou, třebaže na vytříbenosti mu trocha schází.

S Mini je obrovská spousta zábavy a navíc ho můžete popadnou za krk a vláčet ho po okruhu, dokud vám nedojdou pneumatiky. Když vypnete trakci, můžete po ubrání plynu jezdit zatáčkami smykem a být si jistí, že ho díky ostrému a přesnému řízení vždycky zvládnete.

Cooper S se možná chystá do důchodu, ale odchází tam s hlavou hrdě vztyčenou.

1. místo
Renault Clio Sport

Nové Clio od divize RenaultSport dozajista nepostrádá určité vizuální drama. Auta jako Mini, nebo Fiesta vedle něj vypadají, jako že se snaží až příliš. Clio jako by mohlo patřit o třídu výš – a není to jen proto, že je ve skupině největší.
Clio se nepáře s takovými zbytečnostmi, jako je zadní spoiler, ale ten černý difuzor vypadá skutečně k světu a co víc – on opravdu funguje. Se zakázkovou karoserií, která kryje o 50 mm širší a o 10 mm delší podvozek náznakem (a nafouklými zadními partiemi) připomíná bájnou starou bestii: Clio V6 s motorem uprostřed.

Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Clio fotogalerie

I přes tyhle vizuální odkazy je ale motor vepředu. Dvoulitrový čtyřválec by měl být jednou z nejsilnějších stránek tohoto auta – nakonec, s porcí 197 koní je i nejsilnější co se týče výkonu. Vždyť je to skoro stejně tolik, jako má Golf GTI… Tohle auto by mělo doslova létat, protože ačkoli 1240 kg není zrovna muší váha, pořád je to méně než v případě Pola. Problém ale je, že maximální výkon motoru přichází až ve vysokých 7250 otáčkách a i vrchol točivého momentu na sebe nechá čekat. Zjednodušeně řečeno, pokud z něj chcete dostat to nejlepší, musíte ho točit jak čamrdu.

Když to uděláte, Clio bude skutečně létat – pružné zrychlení z 50 na 110 km/h za 7,3 sekundy patří ve skupině k nejrychlejším.

Ve vysokých rychlostech se vám se šestistupňovou převodovkou bude pracovat báječně, ale ve městě musíte být opatrní, protože kulisa je velmi úzká a je snadné zařadit místo jedničky trojku. Na dálnici, dokonce i při zařazené šestce, je Clio docela hlučné. Na bočních silnicích ale zní skvěle a stejně jako Mini vám dokáže poskytnout potěšení z vytáčeného motoru. Brzdy jsou nejlepší ze skupiny, zastaví clio ze 110 km/h na 43,6 metrech.

Podvozek je dokonce ještě lepší, což je to pravé tajemství Renaultova úspěchu a jeho vítězství v našem testu. Žádný ze soupeřů nedokáže plynout po závodní trati nebo horské silnici s tak povznesenou způsobilostí, bezchybnou čilostí a magickou přilnavostí, jako právě Clio. Pokud jde o odezvu ovládacích prvků, operuje o úroveň výš, než ostatní.

Díky slušnému jízdnímu komfortu, který občas nachytá jen větší výmol a lekému řízení v nízkých rychlostech, je Clio dobrým společníkem na každodenní ježdění. V chytře vymyšlené kabině je dost místa pro čtyři dospělé a jediným negativem interiéru je vysoká jízdní pozice.

Nicméně ceny a provozní náklady Clia také nejsou zrovna nízké. Základní cena je 713 000 Kč, o spotřebě 11,7 l/100 km ani nemluvě. Pokud ale chcete ten nejlepší hot hatch z naší skupiny, který dokáže zdolat oblíbenou okresku nejefektivněji a nejzábavněji ze všech, musí to být jedině Clio.

Verdikt

První kulku schytalo Polo a tentokrát jsme se při mačkání spouště nemuseli ani příliš rozmýšlet. Pěkná kola, retro sedačky a znáček GTI neudělají z auta GTI. Daleko rychlejší Seat Ibiza si vedl lépe, ale starý interiér, cena a průměrné jízdní vlastnosti stačily pouze na páté místo. Škoda Fabia RS byla překvapením skupiny, zejména díky kombinaci ceny a neuvěřitelné rychlosti na veřejné silnici. Je ale těžké jásat nad jejím naftovým motorem a nudným designem. O stupeň výš, na bronzové příčce, je Fiesta ST. Auto pro nadšené řidiče, které oplývá téměř dokonalým podvozkem sráží k zemi nedostatečný výkon a průměrný interiér. Mini si druhé místo plným právem zaslouží. Možná má už pár křížků a je žíznivé, ale pořád je skutečná zábava s ním jezdit a navíc si dobře drží cenu. Ne každý se smířil s tím, že motor Clia vyžaduje vysoké otáčky, ale jeho podvozek je prostě dokonalý. Ano, je dražší, než ostatní, ale je to nejlepší řidičské auto z téhle skupiny a právě o tom to dnes všechno bylo.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)6,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3)1998
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200 k při 7250 ot/min
Točivý moment (Nm)215 Nm při 5550 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Spotřeba paliva (l/100 km)8,9 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1335
Zavazadlový prostor (l)288
Ceny
Základní cena modelu713 000 Kč
31.10.2006 4:54

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist