Velký bratr na pražském okruhu

Jako první komunikace v České republice dostane obchvat Prahy systém liniového řízení s automatizovaným ovládáním, jak jej řidči znají například z Německa.

Jihozápadní část pražského okruhu spojující dálnice D5D1 se řidičům otevře už 20. září. Rychlostní komunikace bude jednou z nejpoužívanějších v České republice. Za den ji využije až devadesát tisíc aut, dostane proto automatický systém regulace dopravy, první svého druhu v ČR. Počítač bude pod dohledem operátora podle potřeby sám omezovat rychlost nebo uzavírat jednotlivé pruhy.Očima systému liniového řízení jsou sčítače dopravy, ale elektronika sbírá informace také prostřednictvím meteostanice či hlásek tísňového volání. Hlavní slovo má samozřejmě člověk u monitoru, většinu běžných úkonů však řídí mozek elektronický. Jeho hlavním úkolem je regulovat dopravu tak, aby byla za daných okolností co nejplynulejší. Teprve v nepředvídaných situacích, například při nehodě, zasáhne operátor.
Samotné liniové řízení realizují portály se světelnými tabulemi. Ty mohou řídit provoz v každém pruhu zvlášť, umí zakázat vjezd kamionů do rychlých pruhů, nebo některé pruhy zcela uzavřít. Součátí systému jsou i měnitelné orientační značení a tabule s doplňujícími informacemi. Nejvyšší povolenou rychlost lze podle potřeby snižovat po 20 km/h.

Pražský okruh bude první podobně vybavenou komunikací v České republice, brzy dostane stejný systém také úsek dálnice D1 od Mirošovic ve směru do Prahy. Ani na západ od našich hranic není použití telematického liniového řízení zcela běžné, řidiči jej mohou znát například z dálnic v okolí Mnichova.

autoweb.cz

13.7.2010 4:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist