autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Varování EK: jízda automobilem způsobuje úhyn ledních medvědů
Varování EK: jízda automobilem způsobuje úhyn ledních medvědů
V reklamách na automobily by v budoucnu mohl být obsažen podobný druh varování, jaká dnes musejí být v inzerátech na cigarety. Místo toho, že kouření poškozuje zdraví, by tam tak mohlo být například upozornění, že vůz znečišťuje životní prostředí tolika a tolika gramy oxidu uhličitého. Vyplývá to z nezávazné zprávy, o níž tento týden bude hlasovat na dnes začínajícím plenárním zasedání ve Štrasburku Evropský parlament.
Dokument, jehož hlavním autorem je britský europoslanec Chris Davies, současně vyzývá unii k tomu, aby stanovila limity, kolik gramů CO2 mohou nová auta vypouštět do ovzduší. Evropská komise už začátkem letošního roku navrhla, aby se v rámci boje s globálním oteplováním omezily emise u nových osobních aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012. Tehdy tento výkonný orgán unie argumentoval tím, že většina výrobců automobilů neplní dobrovolnou dohodu, podle níž mají snížit emise do příštího roku na 140 gramů CO2.
Další konkrétní plány, které by měly tyto ambiciózní vize naplnit, by pak EK měla nastínit v prosinci. S návrhem rozhodnutí ale musí následně souhlasit členské státy i parlament.
Daviesova zpráva, o níž bude EP hlasovat ve středu, navrhuje, aby unie stanovila limit, že nová auta po roce 2012 nesmějí vypouštět víc než 120 gramů na kilometr. To je ještě víc než požadavek komise, která přitom už za svůj návrh byla ze strany některých výrobců kritizována s tím, že jde o nerealistický plán. Český europoslanec Miroslav Ouzký (ODS), který v EP stojí v čele výboru pro životní prostředí, k tomu ČTK řekl, že podobná zpřísnění jsou běžná. „Není to nic neobvyklého,“ řekl Ouzký, podle nějž někteří jeho kolegové často vůbec neberou v potaz náklady, které by podobná opatření znamenala. „Můžeme to vyhlásit, můžeme to vzkázat Evropské komisi, ale není to realistické,“ poznamenal.
Upozornil také, že na stole je hned několik pozměňovacích návrhů, na jejichž základě by se buď vytvořilo určité přechodné období, během něhož by se překračování limitu tolerovalo, nebo by se zavedení limitů odložilo na rok 2015. Limit by se navíc mohl zvýšit na 125 gramů na kilometr. Současné průměrné emise v EU jsou zhruba kolem 160 gramů na kilometr. Šéf Škody Auto Detlef Wittig v únoru letošního roku uvedl, že firma se v oblasti emisí nyní přibližuje ke 140 gramům CO2 na kilometr a že fabie s dieselovým motorem jsou pod 130 gramů.
Ouzký také ke zmiňované snaze o prosazení povinných doplnění k reklamám na auta poznamenal, že tyto aktivity by mohly dělat potíže i například médiím. Pokud by prý automobilky musely do inzerátů vkládat i varovný text, který by podle návrhu musel pokrývat minimálně 20 procent plochy, pak by mohly objem zadávané reklamy snižovat. To by pak mělo dopad i na média, neboť automobilky patří mezi velké zadavatele reklam.
autoweb.cz, ČTK