V Rakousku zkušebně 160 km/h od května na úseku Tauernské dálnice

Rakousko připravuje od jara na části Tauernské dálnice A10 zkušebně povolit nejvyšší rychlost 160 km/h.

Navýšení oproti 130 kilometrům za hodinu platným v současnosti by podle návrhu ministra dopravy Huberta Gorbacha mělo být testováno od 2. května po dobu dvou až tří měsíců na zhruba 12 kilometrů dlouhém úseku mezi Spittalem a Paternionem v jižní spolkové zemi Korutany, napsala agentura APA. Zvýšení rychlostního limitu je podle rakouského vicekancléře možné pouze na dálnici s třemi jízdními pruhy v jednom směru a za předpokladu „ideálních klimatických i dopravních podmínek“. Nebude tedy povoleno celoplošně a také například za deště, bouře nebo sněžení. Informace řidičům, jakou maximální rychlostí se mohou v daném úseku dálnice pohybovat, přinese speciální světelné zařízení nad vozovkou. „Když řidiči musejí na některých úsecích kvůli rekonstrukci nebo snížené viditelnosti omezit rychlost na 80 kilometrů za hodinu, proč by naopak za ideální situace nemohli jet po volné dálnici 160?“ prohlásil Gorbach. Při překročení této rychlosti do 180 kilometrů v hodině by řidiči platili pokutu, nad 180 by však již policisté byli oprávněni odebrat řidičský průkaz.

Gorbachova vize má řadu odpůrců, například v opoziční straně Zelených, kteří argumentují zvýšenou produkcí emisí, vyšší spotřebou pohonných hmot až po možnost nárůstu dopravních nehod. Kromě toho je experiment v rozporu se snahou Evropské unie standardizovat v celém společenství maximální dálniční rychlost na 130 kilometrů za hodinu. Je to i nejvyšší povolená rychlost v České republice.

Na druhé straně řidiči v zásadě zvýšení rychlostního limitu podporují. V průzkumu jich ostatně 42 procent přiznalo, že stávající povolené maximum překračují. Ve prospěch ministrova návrhu hovoří i dopravní statistiky. V Rakousku loni výrazně ubylo tragických dopravních nehod a kolize na vozovkách si vyžádaly 876 obětí, což je nejméně za uplynulých 53 let. Pokud se ukáže, že opatření nepřispělo k plynulosti provozu nebo dokonce zvýšilo počet nehod, bude po zkušební době ukončeno a nebude zavedeno trvale. V opačném případě může být zavedeno na dalších úsecích rakouských dálnic.

autoweb.cz, ČTK

1.12.2005 9:26

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist