V inzerci se objevují autodíly pochybného původu. Na co si dát pozor?

Na inzertních serverech se hojně vyskytují starší i nové náhradní díly pochybného původu. Zájemcům o ojetá auta tak opět hrozí koupě ojetin svařených z několika vozů či opravených nekvalitními díly.

Na českých inzertních serverech se opět ve větší míře začaly objevovat podezřelé „náhradní díly“ na auta. Dokonce se objevily i specializované e-shopy. Zpravidla se jedná o takzvané výřezové díly – tedy kusy aut různých značek, které prodejci získávají z vážně nabouraných aut, pojišťovnou označených za totální škodu, nebo rozřezaných vozů pocházejících z trestné činnosti. Na tento fakt upozorňuje jak největší tuzemský obchodník s ojetými vozy AAA AUTO, tak společnost Cebia, která se zabývá prověřováním vozidel.

S prodejem takových dílů jde ruku v ruce i snaha překupníků prodat auta svařená z několika bouraných a opětovně poskládaných vozů. Pro laika se jedná o ojetiny, které na první pohled vypadají seriozně, ale zároveň může jejich provoz v extrémním případě až ohrožovat život. Minimálně však jde o vůz s pochybnou spolehlivostí a rizikem častého výskytu problémů.

Ročně se ze zahraničí podle údajů Sdružení dovozců automobilů doveze okolo 150 000 ojetých aut. Za prvních pět měsíců letošního roku už importéři dodali na český trh přes 65 000 vozů a více jak 80 000 ještě pravděpodobně přibude do konce roku. Kradená auta nebo auta po vážných nehodách jsou pro překupníky celkem jednoduchým zdrojem příjmů. Díly, ale i celé vyřezané části, které nebyly při nehodě nijak poškozeny, jsou i na solventních inzertních webech nabízeny za přijatelné ceny.

„Když je poptávka, je i nabídka. Je tedy zřejmé, že když jsou v inzerci díly, budou se na trhu opět objevovat auta, která jsou neodborně poskládána z několika bouraček, ale na první pohled budí dojem hezké ojetiny. Takové auto není laik prakticky schopen poznat. U nás všechna auta důkladně prověřujeme a zároveň poskytujeme doživotní záruku na původ vozu,“ říká Petr Vaněček z AAA AUTO.

Problémem ovšem nejsou jen výřezové díly, ale i neoriginální díly, především z asijské produkce. V Evropě je odhadováno, že až 10% dodávaných dílů je padělaných. Jedná se především o olejové a vzduchové filtry, zapalovací svíčky, vnější osvětlení vozidel, ale i velmi podstatné části jako jsou tlumiče pérování, karosářské díly, brzdy a jejich součásti, airbagy, díly řízení nebo rozvody.

Před přítomností padělků na trhu, v minulosti varovala třeba společnost Gates, vyrábějící velice kvalitní řemeny včetně těch rozvodových, na nichž závisí životnost motoru. Bohužel řada obchodníků s náhradními díly na původ dílu či dodavatele moc nehledí a zajímá je jen nákupní cena. Na tento neblahý fakt dlouhodobě upozorňuje například eshop Kvalitní díly.cz, který díly do své nabídky vybírá podle zkušeností, kvality a vždy jen z oficiální distribuce.

„Ročně na světových silnicích umírá asi 1,3 milionu osob, dalších 30 až 50 milionů je zraněno. Celá tři procenta nehod jdou na vrub nekvalitních náhradních dílů. To ovšem znamená, že téměř 40 000 osob umírá zbytečně,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Tento trend potvrzuje i Jan Dryák ze společnosti Cebia, která prověřuje původ ojetých aut: „Ze západoevropských zemí se běžně vyvážejí vozidla, která byla vyřazena z registru například z důvodu totální škody. Třeba v sousedním Německu je ročně zbaveno registrace přibližně 8 milionů aut, ale jen cca 3 miliony aut je reálně vyřazeno z provozu.“

Zbývající vozy pak často prodávají překupníci a zájemcům o ojetinu hrozí, že si koupí auto svařené z několika „totálek“, které při případné dopravní nehodě rozhodně nebude splňovat bezpečnostní standardy a bude tak ohrožovat bezpečnost posádky.

Při výběru ojetého automobilu je tedy velice důležité znát jeho minulost. Prověření historie na základě servisní knížky ale dnes už nestačí – i servisní knížky se falšují. Jde tady ale začít a poslední údaje ověřit podle zde zanesených razítek: telefonicky se servisem konzultovat stav počítadla km a vozu, když byl na dané prohlídce.

Historii automobilu se mnohdy vyplatí prověřit také pomocí specializované firmy nebo internetové aplikace jako je třeba Auto Tracer. Přítomnost technika při výběru vozu je pak další výhodou a lze jen doporučit návštěvu značkového servisu, aby zde stav vozidla zkontrolovali.

11.7.2016 5:28| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist