Umíte si poradit s defektem pneumatiky?

Silnice jsou (obvykle po zimě) plné děr a výtluků a pneumatiky jsou tak v podstatě v permanentním ohrožení. Umíte si poradit, pokud dojde k jejich poškození?

Ano, vozovky jsou sice leckde v dezolátním stavu, ale obecně jejich kvalita stoupá. A prostě i úroveň obutí, pneumatiky dnešní a například ty z konce devadesátých let jsou nesrovnatelné nejen co do jízdních schopností, ale i spolehlivosti. Z defektů pneumatik se tak stává spíše okrajový problém.

Nicméně o to víc je třeba znát řešení, pokud k poškození pneumatiky dojde. Výrobci automobilů své nové vozy už totiž často neopatřují tradičními rezervními koly, ale různými náhradami, díky nim by mělo být řešení příležitostného defektu pneumatiky jednodušší a rychlejší. No, jak se to vezme – už jste někdy opravovali kolo malým kompresorkem či lepící sadou? Jde v podstatě jen o kompromisy – jaké jsou přednosti a nedostatky těchto alternativ?

Věc se má tak, že „píchlé kolo,“ v dobách našich rodičů a prarodičů zcela běžný fenomén, v současnosti už není tak obvyklé. Moderní bezdušové pneumatiky jsou proti průrazu poměrně odolné, ovšem únik vzduchu dokáže řádně potrápit i dnes. Náhlý pokles tlaku některého z kol pozná řidič podle tendence vozu stáčet se v přímém směru jízdy na stranu. Pokud něco podobného řidič zaznamená, měl by co nejdříve a plynule zastavit, aniž by přitom ohrozil bezpečnost provozu.Při běžném průniku hřebu nebo jiného ostrého předmětu běhounem pneumatiky dochází většinou jen k velmi pozvolnému úniku tlaku. „U většiny osobních automobilů se pohybují předepsané tlaky v pneumatikách okolo hranice 2,0 barů, tedy 200 kPa. Běžný průraz běhounu ostrým předmětem přitom zpravidla nepřinese pokles tlaku vyšší než 0,5 až 1,0 baru za den,“ sdělil Jan Foltán z internetového obchodu Kupuj pneu. To při normálním provozu řidiči umožní pohodlný dojezd do nejbližšího pneuservisu. „Stále se tedy vyplatí pneumatiky před každou jízdou zkontrolovat alespoň zběžným pohledem, aby řidiči případný defekt neunikl a včas jej odhalil,“ dodává Foltán.

Průraz běhounu tedy obvykle neznamená větší problém a lze jej zpravidla snadno opravit. Fatálním je však pro všechny druhy pneumatik průraz bočnice. Ten kromě vandala, jemuž se znelíbí váš vůz či způsob všeho parkovaní, může zapříčinit zejména razantní najetí na obrubník nebo tvrdý předmět na vozovce. Podobný defekt bývá často neopravitelný a pneumatiku je třeba nahradit novou.

Co tedy dělat? Tradiční výbavou osobních automobilů bylo donedávna rezervní kolo, ať už plnohodnotné, nebo dojezdové, na němž bývají nálepkami zřetelně vyznačeny limity nejvyšší provozní rychlosti. Při jakémkoli druhu defektu pak bylo nutno vůz zajistit, zdvihnout jej pomocí heveru a kolo vyměnit. Což bylo (a je ) v podstatě to nejjednodušší, pokud víte, jak kolo svépomocí vyměnit.

S ohledem na snižování výrobních nákladů v kombinaci s důrazem na redukci hmotnosti vozu a tím i spotřeby paliva dnes často automobilky nahrazují konvenční rezervní kola zejména lepicími sadami.Ty se zpravidla skládají z tuby s lepidlem a elektrického kompresoru napájeného ze zapalovače v interiéru vozu. Při průrazu běhounu je třeba dle přiloženého návodu vtlačit do pneumatiky lepicí směs a kompresorem obnovit potřebný tlak. Zakoupit lze také jednorázové tlakové nádoby se směsí lepidla a vzduchu, jež jsou skladné a přijdou vhod jako pojistka. Tento způsob je ale ve všech případech pouze provizorním řešením problému, který si stejně vyžádá návštěvu servisu. Odstranit lepidlo z vnitřní strany pláště je navíc poměrně náročnou činností.

Další možností opravy proražené pneumatiky bez nutnosti odmontovat poškozené kolo je vsunutí speciálního, v lepidle namočeného knotu. Jde o poměrně levnou variantu opravy. Ovšem časem dochází k deformaci knotu uvnitř pneumatiky, což si nakonec stejně vyžádá demontáž kola a opravu v odborném servise.Zvláště u krémovějších automobilů (ale umí to také třeba Seat) jsou dnes stále populárnější pneumatiky typu run-flat, jež umožňují pokračovat omezenou rychlostí v jízdě i v případě úplné ztráty tlaku v pneumatice. Nemusíte tedy nic řešit při poškození, dojedete do servisu. A tam se o opravu, respektive výměnu postarají sami. Bezpečné řešení (nemusíte v noci na dálnici řešit nic u krajnice s obavou o to, že vás spící Turek za volantem kamionu smete), ale protiváhou může být horší jízdní komfort na tvrdších pneumatikách.

DOPORUČUJEME: Co o ojetém autě prozradí pneumatiky?

Moderních alternativních způsobů, jakými se dnes lze vyrovnat s defekty pneumatik bez nutnosti neprodleně vyměnit celé kolo, je tedy celá řada. Pravdou ale zůstává, že všechny z nich mají přes své nesporné přednosti také řadu nezanedbatelných nevýhod. Vezměte do ruky sadu na opravu kola, podívejte se na návod a přestavte si sami sebe v krizové situaci – pak se ukáže, že vozit s sebou klasické rezervní kolo a hever může být stále tím nejjistějším prostředkem v případě jakéhokoliv druhu defektu pneumatiky.

Autoweb.cz

21.5.2013 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist