ÚAMK radí, jak na převoz vánočních stromků

Víte, jak správně transportovat vánoční stromek? A tím transportem opravdu myslíme převoz, a ne noční „přesun“ z lesní školky na balkón.

Přiznávám se, že původně jsem myslel, že jde o nějaký vánoční žert, ale zpráva ÚAMK je míněna podle všeho vážně. Proč se pozastavuji nad relevantností materiálu, který se mi dostal do rukou je fakt, že nevidím velký rozdíl mezi vánočním stromkem a jinými předměty přepravovanými na střešních nosičích (lyže, sáňky, nebo třeba surf, ať se nedržím striktně zimního tématu).


Nicméně ÚAMK asi vychází z nějaké studie, předpokladu, že přes rok umí řidiči s kotvením zacházet (já tedy myslím že je to stejná bída, nicméně „letní“ instruktáž jsem zatím nezachytil), ale na Vánoce s tím mají problém. A tak cítím profesionální povinnost o tomto problému na Autowebu také informovat a přispět k osvětě.

Je fakt, že bych nerad, aby třeba řidič auta se stromkem jen tak ledabyle pohozeným na střešním nosiči za mnou razaztně šlápl na brdzu a poslal tak svou vánoční chloubu do kabiny mého auta přes zadní okno.


Pokud si myslíte, že gumová lanka strom na střeše udrží, tak se dost mýlíte.

Jak jsem se dozvěděl, tak „Vánoce se blíží a na silnicích bude přibývat řidičů vezoucích vánoční stromek. Aby se z tohoto symbolu Vánoc nestala nebezpečná zbraň, máme pro vás tipy, jak strom na střeše auta správně převážet.“ ÚAMK vychází z testu německého ADACu, který říká, že gumová lana („gumicuky“), provazy nebo expandér jsou pro transport vánočního stromku zcela nevhodné, a to po provedení testu, kdy byl vánoční strom připevněn na střešní nosič nejprve běžnými gumovými popruhy a ve druhém crashtestu upínacím popruhem. Výsledek? Jak říká ÚAMK, tak „při nárazu v rychlosti 50 km/h přeletěl strom zafixovaný expandérem nebo gumicuky dopředu přes kapotu. Při skutečné nehodě by tak strom o váze 32 kg ohrozil ostatní účastníky silničního provozu.

Fotogalerie veselé registrační značky

Upínacími popruhy přivázaný strom oproti tomu zůstal při nárazu bezpečně na střeše. Oba příklady nárazu ukazují, že použití upínacích popruhů je nezbytné. Strom jimi samozřejmě také musí být správně připoután – správné fixaci stromku je tedy potřeba věnovat dostatek času a pečlivosti.“ Podle Ústředního automotoklubu je, pokud nemáte střešní nosič, nejlépe vozit vánoční stromek pouze v interiéru.

„V tomto případě sklopíme zadní sedadla a vytvoříme větší ložnou plochu vozu. Dále za přední sedadlo uložíme pevnou dřevěnou desku tak, aby se o ni kolmo opřela spodní část stromku. Tím zaručíme bezpečnost osoby na předním sedadle a znemožníme propíchnutí sedadla stromkem při prudkém brždění nebo nárazu. Dále celý strom svážeme a upevníme kurtou k okům v ložné části vozu.“


Americký způsob – strom velký tak, že s autem nedokážete nabrat rychlost

Je třeba zmínit také určité sankce a pokuty, jak také upozorňuje ÚAMK. Pokud vás nezaujme tuzemská nabídka (např. jedle kavkazská, dva metry za 650 Kč) a rozhodnete-li se pro dovoz stromu například z Rakouska nebo Německa (650 Kč za metr), a upevníte ho špatně, hrozí vám v daném státě pokuta okolo 50 EUR a u nás okolo 2 tisíc korun.

Zdroj: ÚAMK

10.12.2013 8:19| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist