Tzv. materiální aspekt přestupku – soumrak přestupků v Čechách? (část II.)
poradna
Pokračování první části článku z pátka minulého týdne o materiálním aspektu přestupku.
Voyah dream nabídne luxusní svezení a překvapivé zrychlení. Nejvíce šokuje ale vizuálem
Jak funguje bezdušová pneumatika? Video odhaluje neviditelnou práci na silnici
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
poradna
Pokračování první části článku z pátka minulého týdne o materiálním aspektu přestupku.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Vynikající článek, díky za něj.
Naskýtá se zde ovšem myšlenka, zda citovaný §22 odst. 1, písm. f), bod 4 zákona o přestupcích není sám o sobě nesprávný, když deklaruje definici přestupku, zatímco ve skutečnosti definuje jen jeho formální aspekt. Co myslíte?
Myslím, že je to za hranicí toho, co bylo možné vyargumentovat. U té definici z příslušného ustanovení ale nejde o víc, než o definici formálního aspektu, tvrdit, že se tam vlastně snaží zákon nesprávně definovat přestupek celý, mi přijde velmi odvážné.
Takže v duchu zákona použiji §2 odst.2a zák.200/1990Sb., zájem chráněný zákonem je bezpečnost a plynulost silničního provozu a upřesněný §18 odst.2b zák. 361/2000Sb. (Řidič nesmí omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.) A tudíž předjíždění bezdůvodně pomalu jedoucích vozidel je v podstatě nepostižitelné. 😀
Ještě lepší použití §2 odst.2a je pokud se vám na dálnici lepí na záď VW Pasat3.6 (lepením dle obecných zásad bezpečnosti je při rychlosti 130km/h vzdálenost menší než 72m t.j.2 vteřiny jízdy) a odvrácením je zvýšení rychlosti a tím snaha o zvětšení rozestupu "aby do mne ten moula nevletěl", tohle bych chtěl vidět jak by se soudilo!
pokud dokážeš, že za Tebou jedoucí blb se Ti lepil na prdel, tak ani za 200 km/h pokutu nedostaneš, protože jsi "odvracel hrozící nebezpečí" či tak něco.
" (…) v poslední době také důraz na ochranu životního prostředí. "
Takže proč by policie nemohla argumetnovat, že překročením limitu 50km/h jsem vypustil více emisí do životního prostředí a tímto ohrozil životní prostředí?
Jednoducho preto, pretoze najmensia spotreba vozidla je v rychlosti 80-110 km/h (v zavislosti na technickych parametroch)
U životního prostředí se v další části také zastavím, protože i to může být jeden z argumentů, na kterém může být, ale také nemusí, materiální aspekt dokázán.
Diky za clanok, je super!
Když nebudeme jezdit jako prasátka, tak z nás nebudou moci "chytráci" jako např. autor článku tahat nekřesťanské peníze za obhajobu a nakonec pomřou hlady. Leda že by šli do výroby. Na to ale nemají odvahu ani talent, takže by šli do politiky… A takovou zpětnou vazbu bych nepřál ani jim samotným. Takový zmetek zase nejsem…. 😀
tady je zas někdo nasranej, že se špatně učil. kdybys dával ve škole pozor, nemusels házet lopatou a taky si třeba mohl psát podobný články a bejt za to placenej
Vim kde bydlíš….. jak chceš…. lepší nasranej lopaťák, než bezzubej kretén….
protože v případě takovéhle argumentace u správního řízení by to ani jinde skončit nemohlo.
Např. situace: obec, 50ka, ale rovná přehledná silnice, kolem svodidla – takže chodci nepřipadají v úvahu, v noci – min. provoz a naměřeno řekněme 60km/h. Argumentace tím že jsem jel rychlostí kdy mohu zastavit na vzdálenost dohledu a proto jsem nikoho neohrozil…
No, na tyhle případy dojde v další části článku, to bude ta nejzajímavější část. 🙂
Nemůžu se dočkat 🙂
já taky ne. Nejde mi o to, abych mohl "beztrestně" jezdit kilo přes obec. Chraň bůh. Ale aby se mohl člověk opřít o zdravý rozum, když se zapomene a na prázdné rovné tříproudé dálnici pojede za sucha a světla 150…
vidim ze si vytisknu vsechny tyhle clanky a prislusne zakony a ten stoh budu vozit v aute s sebou 🙂 nejsem sice prase, co jezdi v obci 80+ km/h, ale mimo obec me nejaky limit netrapi, pokud vidim a mam dost mista. A pokud na to mam naladu.
zdravím kolego, apropó dle fotky mám dojem, že jsme spolu coby studenti fakulty byly jednou na horách, ale to už je dávno.
Tuto argumentaci jsem měl už dlouho v hlavě, ale sepsat jsem to ještě nedokázal. Ohledně toho měření na rovných úsecích by také možná nebylo špatné zapojit princip proporcionality.
Ale to s tím, že typová společenská nebezpečnost je obsažena již ve formálním znaku je myslím psáno i v učebnicích trestního práva (vzhledem k přestupkům jsem nikde neviděl, že by se tím někdo zabýval). Zbývá tedy společenská nebezpečnost v konkrétním případě, a ano, zde si dovedu představit, že by měl být prostor pro argumentaci, že za určitých okolností dána být nemusí – jinak by materiální korektiv neměl smysl.
Vážený pane doktore,
předchozí články byly přínosné, nicméně vážně by mne zajímalo, jak by dopadnul někdo, kdo by se oháněl materiálním korektivem. V našem právu neplatí materiálně-formální přístup, ale formálně-materiálním, tedy že materiální stránka je pouhým korektivem. Když někdo jede 60 v obci, tak ohrožuje právem chráněný zájem, kterým je bezpečnost silničního provozu. Ostatní argumenty plně uznávám (mobilní značky, osoba blízká, fotky apod.) nicméně tohle j ekrapet off topic.
Zas na druhou stranu ale k nečemu ten korektiv být musí, tudíž musí být myslitelný případ, kdy sice dojde k naplnění formálního znaku, ale ne znaku materiálního a jednání tudíž nebude přestupkem. Souhlasím ale s tím, že půjde vždy o výjimku a nikoli o pravidlo.
Nicméně v případě zjevných excesů, např. pokuta za 40 na 30ce ve dvě ráno u školy, bych si nedostatek materiálního znaku představit dokázal. Stejně tak pak může být jednání policistů v takovém případě v rozporu s nyní velmi populárním principem proporcionality, tj. že státní moc může být vykonávána pouze v rozsahu nezbytném pro naplnění účelu právní normy.
Toto je příklad, kdy jsem "proporcionálně" neviděl zprávu, že "dopravní značení bylo upraveno na základě připomínek městské policie a omezení rychlosti je nyní dodatkovou tabulkou prováděné pouze v době výuky".
Prostě pokud se to hodí k šikaně (a plnění městské kasy) tak nesmyslné omezení provozu je tou holí co je potřeba najít.
A co taková situace? Přecházím na červenou, široko daleko (150 m na obě strany) žádné vozidlo, dokonce ani děti, které bych mohl ovlivnit "špatným" příkladem. Tvrdím, že to není přestupek, protože není zájem, který bych ohrožoval. Není žádný další účastník provozu, se kterým by světlo na semaforu upravovalo naše vzájemné vztahy (přednost). Chlapi v práci se mnou nesouhlasí, jejich argumentace je, že prostě svítí červená. Na to já, že nejsem robot. Navíc budu stát na přechodu jak píchlý kolo a o 50 metrů dál mimo přechod můžu přecházet, červená nečervená. Ale nevím jestli bych s tím u nějakýho orgána v praxi uspěl.
No, a co kdyz budu kourit na liduprazdny zastavce, treba v noci, a policista mi bude chtit dat pokutu, to muzu jako taky pouzit? Aby mi nerekli ze materialni aspekt je to ze ohrozuju svoje zdravi:)
A není snad zájmem společnosti, aby byla dodržována pravidla provozu na komunikacích? Zajištění dodržování povinností plynoucích ze zákonů (i ze zákona o provozu) je zájmem společnosti určitě z více důvodů. Např. pokud někdo jede rychleji, než je povoleno, i když je to na bezpečném místě, vytváří to v ostatních účastnících provozu pocit, že je obvyklé překračovat povolenou rychlost, a oni to potom budou dělat i v situacích méně bezpečných (preventivní funkce trestů za přestupky). Dále je třeba pohlížet na přestupky ve srovnání s trestnými činy, tedy přestupky nemusí být jednání pro společnost nebezpečné. A nakonec, jak již bylo zde řečeno, materiální stránka je i v případě přestupků spíše korektivní.
Přednáška je na opravdu vysokém právním výkladu, ale ohánět se v případě přistižení tím, že ať mi policisté napřed dokáží materiální aspekt přestupku, je podle mě blbost a mohl bych být navíc podezřelý, že řídím pod vlivem omamných látek. Vydání Rozhodnutí ve správním řízení je jeho naplněním. Tedy napřed zaplať a pak se můžeš soudně domáhat, že bylo vydáno neoprávněně. Pokud má člověk peníze nazbyt, nechť se soudí, ale ve většině případů stejně prohraje a zaplatí navíc i soudní výlohy. V jádru článek navádí k tomu, že pokud jako řidič nezpůsobím dopravní nehodu, tak si mohu jezdit jak chci.
V jádru článek "navádí" k tomu, aby se lidi nenechali trestat za jednání, které (podle názoru autora) nesplňuje všechny znaky přestupku, ale jen jeho formální znaky. Čili, aby se nenechali protiprávně trestat za jednání, které nejspíše NENÍ přestupkem.
Dobrý den, články jsou velice zajímavé a určitě v nich jsou mnohé velice důležité informace. Děkuji za ně. Nicméně kamarádka právnička tvrdí, že mají jednu chybu. V §2 je vyloučení platnosti této formulace pokud jednání řeší zvláštní právní předpis a nebo jde o trestný čin. Přijde mi to sice schyzofrenní, když i zde je odvolání, že toto jednání musí být vysloveně v zákoně uvedeno, ale ona tvrdí, že tím že v jiném než přestupkovém zákoně je "sazebník pokut" za dopravní přestupky, jedná se právě o ten "zvláštní právní předpis", který toto jednání přímo řeší a není tedy třeba jiného aspektu.
Prosím, můžete to vysvětlit?
(2) Přestupkem není jednání, jímž někdo odvrací
a) přiměřeným způsobem přímo hrozící nebo trvající útok na zájem chráněný zákonem nebo
b) nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak.
Takže nemají chybu. §2 říká, že přestupkem není čin mající znaky přestupku (včetně materiálních), pokud přitom pácháte dobro (například někoho omezujete či přiměřeně riskujete při záchraně života).
Článek tvrdí, že přestupkem není ani jednání vykazující formální znaky přestupku, pokud přitom nepácháte zlo (tedy nehazardujete s životem, zdravím, majetkem, ani nikoho neomezujete).
je vyloučen pouze v případě, že značka (abychom se drželi autorova příkladu) omezení rychlosti byla v daném úseku použita bezdůvodně nebo rychlost byla snížena nadměrně. K dokazování materiálního znaku přestupku tedy stačí vyjádření obce (nebo toho, kdo tuto značku umístil), zdůvodňující (řekněme pro případného soudce věrohodně), že snížení rychlosti bylo nutné.
Naopak, v opačném gardu, často jsem se – zejména při pracích na silnici, setkal se značkou omezení rychlosti nenásledovanou v mnohakilometrovém úseku ani křižovatkou, ani značkou "konec omezení". Vozidlo, které by se striktně drželo formálních pravidel, zablokuje provoz. Pokud by kilometr za takovou značkou v místě, kde je omezení rychlosti opravdu evidentně bezdůvodné, stál policajt a vybíral, pak by aplikace požadavku na dokazování materiální stránky přestupku byla velmi pravděpodobně úspěšná.
Ultra Vy jste pěkný dement (odborné slovo + můj názor).