Tzv. materiální aspekt přestupku – soumrak přestupků v Čechách? (část I.)
poradna
Jsou některé přestupky, za které jsou řidičům ukládány pokuty, přičítány body a ukládány zákazy řízení, skutečně přestupky ve smyslu přestupkového zákona, nebo je to jen představa policistů, strážníků a úředníků?
Mne se tento clanek libi, je tezke usuzovat, jak se autor dale k problemu postavi a co je cilem. Kazdopadne smer cesty je dan a jsem zvedavy, jak se bude serie clanku a nasledna diskuse vyvijet.
I.
Prozatím jen tuším, kam bude autor směřovat v hlavní části článku, nicméně už se nemůžu dočkat.
Prozatím bych podepsal každou větu.
Pane jo, asi se máme na co těšit. Celý článek zní jako by ho psal D-Fens s právnickým titulem.
Dost mi to připomělo snahu, kterou vyvíjeli na fakultě, aby nás přesvědčili o tom, že právo má sloužit spravedlnosti a morálce. Autor na nás tedy asi chystá něco silného, že se nás pokouší tak "připravit".
Pokud jde o orwellovskou budoucnost, rozhodně nesouhlasím s tím, že dokonale kontrolovaný systém dopravy nepovede k větší bezpečnosti na silnicích. Jde pochopitelně ovšem o to, aby takový systém nebyl pouze samoúčelně represivní – neumožňoval, aby ti "kteří na to mají" (peníze či známosti) dál tuto kontrolu ignorovali. Do deseti let budou IMHO tedy všechny auta vybaveny GPSkou (či jiným systémem sledování přes satelit) sledující rychlost, odstup od ostatních aut atd. Systém bude automatizovaný jak v udělování pokut, tak strhávání bodů – přes přihlašování řidičákem odpadnou otázky o tom, kdo auto řídil.
To sebou přinese personalizaci práva (předpisů, limitů) co do řidičských zkušeností, technických schopností auta i řidičovy historie (přestupků, střetů), takže zkušení řidiči s výkonnými vozy nebudou muset dodržovat 40kmph určené pro postpubertální machýrky v naleštěných vytuněných feliciích.
Cituji Tuvy:
Do deseti let budou IMHO tedy všechny auta vybaveny GPSkou (či jiným systémem sledování přes satelit) sledující rychlost, odstup od ostatních aut atd. Systém bude automatizovaný jak v udělování pokut, tak strhávání bodů – přes přihlašování řidičákem odpadnou otázky o tom, kdo auto řídil.
Zajímalo by mne, odkud jste čerpal tyto informace?
Jak jsem psal, je to můj názor – tj. nejsou to čerpané informace, ale jen si myslím, že vývoj půjde tímhle směrem.
Ikdyž už dlouho nepatřím do kategoriu postpubertálních (i když do post- vlastně spadá skoro každý) tak být v roli tunícího machýrka tak rpo mne
"dodržovat 40kmph určené pro postpubertální machýrky v naleštěných vytuněných feliciích"
znamená někde odpojit dráty, přepsat kus software apod. a dálkový dohled je odtuněn do ….
Právně není problém takovou úpravu ocenin zvláštní skutkovou podstatou TČ s trestní sazbou umožňující i nepodníměné tresty jak pro majitele, tak pro úpravce a klidně i pro řidiče vozidla. Podpořeno několika kontrolními body (projedete místem s kamerou, která zaznamená vaši značku a zároveň, že dotyčné auto "stojí v garáži" – nenachází se na místě, kde ho zabrala) a je po srandě.
Jak jsem psal – pokud bude kontrola dokonalá, bude fungovat. Konktérní technické řešení se určitě naskyne.
Tahle představa mě upřímně děsí, radši bych žil ve státě bez jakékoliv represe a kde se řeší jen náhrada způsobené škody a kde zákony fungují jako ty fyzikální – někodo porušil zákon a nezpůsobil žádnou škodu? Není potrestán, ale je zrušen onen zákon a je nahrazen novým, lépe popisujícím spravedlivou realitu.
Slušný stát bez totalitních ambicí nepotřebuje vědět co dělají jeho občané.
Je to napsané výborně!!!! 100% souhlasím
Děkuji za nesmírně inspirující článek. Náhodou jsem na jeden narazil a postupně čtu všechny. A nemám žádnou výhradu – snad bych jen sjednotil filosofii a filozofii (ne z důvodu pravopisných ale etymologických). Tady je vidět, že je nejedná o \“monoprofesního\“ autora, ale o člověka, který má schopnost nejen vhledu do problematiky vlastní, ale také – díky Bohu – schopnost pohledu vyššího.
Díky