Týden s naftou: Nejrychlejší diesel planety

Audi Q7 V12 TDI? Ne. BMW 535d? Ani náhodou. Nejrychlejší dieselové auto na světě vypadá úplně jinak. Ne, proboha, Octavia RS TDI to fakt není...

Společnost J. C. Bamford (zkráceně JCB) se už od roku 1945 věnuje výrobě traktorů a podobné nezábavné techniky. Jenže – i traktoristé mohou být pořádně šílení. V JCB si řekli, že v zájmu firemní image nebude od věci překonat nějaký ten rekord. Výsledkem je JCB Dieselmax – vozítko s tvarem rakety a výkonem a maximální rychlostí vyšší, než má Bugatti Veyron. Jak toho technici z JCB dosáhli? Přizvali si na pomoc techniky z firem Visioneering a Ricardo Consulting Engineers. Pak vzali dva přeplňované čtyřválcové pětilitrové motory JCB444, každý o výkonu 750 koní! Otáčky jsou pro jistotu omezeny na 3800, ale motorům to evidentně vůbec nevadí.

Jelikož jde o diesel, české motoristy bude jistě zajímat spotřeba. Naštěstí je tento údaj k dispozici: po testech ve státě Utah se televizní stanice BBC dozvěděla, že vozidlo ujelo 18 kilometrů na 3,8 litru paliva. Jestli dobře počítáme, znamená to 21 l/100 km. Na auto s výkonem 1500 koní je DieselMax docela úsporný, nemyslíte?

Dalším zajímavým parametrem je součinitel aerodynamického odporu, který je roven hodnotě 0,147.

Máme tedy téměř dokonale aerodynamický vůz s obřím výkonem, do něhož usedá pilot britského královského letectva Andy Green – držitel absolutního rychlostního rekordu na zemi. 25. září 1997 dosáhl s vozem Thrust SSC rychlosti 1227,99 km/h, tedy Mach 1,016.

O devět let později se Andy vrátil na solné pláně Bonneville v americkém státu Utah, tentokrát v doprovodu lidí z JCB, televizních štábů a novinářů. Dne 23. srpna 2006 je vůz roztlačen na rychlost 30 mil za hodinu (48 km/h), pak Andy Green řadí jedničku – a šlape na plyn. Předchozí pokusy byly provázeny jistými obtížemi a nikdo neví jistě, zda úsilí mnoha talentovaných lidí nepřijde nazmar.

Tentokrát se to ovšem povedlo. Po rozjezdu drží vůz na dráze o délce jedné míle (1,609 km) rychlost 563,418 km/h. Překonal tak rekord 380 km/h z roku 1973 a stal se nejrychlejším pozemním vozidlem, které spaluje naftu.

Firma JCB prý využije poznatky nasbírané během vývoje DieselMaxu v sériové výrobě svých strojů. Doufejme, že nás za pár let nebudou z levého pruhu na dálnici vyblikávat žluté bagry…

autoweb.cz

20.7.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist