autoweb.cz > Audi > Audi A8 > Týden s naftou: Kdo vyrábí nejúspornější diesely?
Týden s naftou: Kdo vyrábí nejúspornější diesely?
Přinášíme vám přehled nejúspornějších naftových vozů na českém trhu. Jak jsme postupovali při výběru? Z každého segmentu jsme vybrali ty nejadekvátnější aspiranty a srovnali kombinovanou spotřebu uváděnou výrobcem. Samozřejmě víme, že ta většinou bývá nižší než číslo, kterého dosáhnete v běžném provozu, ale to je téma na jiný článek. Pro nás bylo důležité srovnání – a to dopadlo takhle:
AUTA DO MĚSTA
Nejúspornější: Smart CDI – 3,4 l/100 km
Z 800 kubických centimetrů nedostanete více než 33 kW/45 koní. A zavazadlový prostor je jen o chloupek větší než u průměrného skůtru. Smart však nabízí celou řadu výhod, z nichž snadné parkování ve stísněných místech a spotřeba pouhých 3,4 litru nafty na 100 kilometrů jsou jen ty nejviditelnější. A na rozdíl od skútru na vás neprší.
Další volba: Nové Mini One D (stop-start) – 3,9 l/100 km
Ještě se neprodává, ale co chtít víc? Reinkarnace kultovního Mini se skvělým designem, čtyřmi plnohodnotnými sedačkami, kufrem a fantasticky nízkou spotřebou prakticky nenachází rovnocenného soupeře.
Tihle taky nežerou:
Peugeot 107 1,4 HDI – 4,1 l/100 km
Toyota Aygo 1,4 D – 4,1 l/100 km
Citroën C1 1,4 HDI – 4,1 l/100 km
Toyota Yaris 1,4 D4-D 4,5 l/100 km
Kia Picanto 1,1 D – 4,2 l/100 km
Fiat Panda 1,3 Mulitjet – 4,3 l/100 km
NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA
Nejúspornější: Ford Focus 1,6 TDCi 90 k – 4,7 l/100 km
Focus není jen nejúspornějším dieselovým vozem ve třídě C. Vyniká také kvalitou interiéru, dostatkem místa pro pasažéry i zavazadla a velmi dobrými motory. Skutečným trumfovým esem v rukávu Fordu je však skvěle naladěný podvozek, který dokáže proměnit i cestu do práce v málem sportovní zážitek.
Další volba: Citroën C4 1,6 HDI – 4,7 l/100 km
Pro ty, kterým přijde Ford příliš sterilní, je zde stylová C4 se svěžím designem a komfortním podvozkem. Máte také jistotu, že se za ní budou lidé otáčet ještě za pět let. A motor, který ve větším C4 Picasso jen velmi lehce nestíhá, si s hatchbackem umí velmi dobře poradit.
Tihle taky nežerou:
Kia cee’d 1,6 CRDi – 4,7 l/100 km
Opel Astra 1,3 CDTi – 4,8 l/100 km (1,7 CDTi – 5,0 l/100 km)
Volvo C30 1,6 D – 4,9 l/100 km
Volkswagen Golf 1,9 TDI – 5,0 l/100 km
Toyota Auris 1,4 D-4D – 5,0 l/100 km
Fiat Bravo 1,9 Multijet – 5,3 l/100 km
BMW 118d – 5,6 l/100 km
STŘEDNÍ TŘÍDA
Nejúspornější: Volkswagen Passat Bluemotion TDI – 5,1 l/100 km
Volkswagen Passat je dobré auto. Kvalitní materiály, komfort, dobré jízdní vlastnosti, elegantní vzhled… A velká blýskavá maska vyzařuje zdravé sebevědomí. Rozměrný kufr a spousta promyšlených odkládacích prostor dělají z Passatu všestranně použitelné auto, ale nebudete se vněm stydět ani na premiéře filmu či před luxusní restaurací. Jestli ovšem chcete, aby vás jeho neprůstřelná image moc nestála, potřebujete motor Bluemotion s bezkonkurenční spotřebou 5,1 l/100 km.
Další volba: Škoda Octavia 1,9 TDI PD 77kw – 5,1 l/100 km
Proč nevsadit na klasiku? Škoda Octavia je nejúspěšnějším hráčem na našem trhu, i přes zastaralý agregát 1,9 TDI PD. Pokud Octavii odpustíte ne příliš kultivovaný projev motoru, dostanete dobré auto, šité na míru českému zákazníkovi. Stejná spotřeba jako v případě Passatu Bluemotion připadá na vrub nižší hmotnosti – rozvorem a použitou technikou Octavia spadá o segment níž.
Tihle taky nežerou:
Honda Accord 2,2 CDTI – 5,4 l/100 km
Peugeot 407 1,6 HDI – 5,5 l/100 km
BMW 318d Stop-start – 5,7 l/100 km
Ford Mondeo 2,0 Duratorq TDCi – 5,9 l/100 km
Mercedes C200 CDI – 6,1 l/100 km
KOMPAKTNÍ SUV A OFF-ROADY
Nejúspornější: Fiat Panda Cross 4×4 1.3 JTD – 5,3 l/100 km
Neděláme si legraci, podle našich kritérií je Panda Cross skutečně nejúspornější čtyřkolkou. Standardní Panda je zábavné malé auto a pokud přidáte pohon všech kol, dokáže si velmi dobře poradit i s terénem. A parkuje se s ní téměř stejně snadno jako se Smartem.
Další volba: Nissan Qashqai 1,5 TDI – 5,4 l/100 km
Benzínový Qashqai jsme měli nedávno v testu, kde ukázal se jako zajímavé a zábavné auto. Když si ho objednáte s dieselovým motorem 1.5 dCi, musíte oželet pohon všech kol. Spotřeba je však na podobně dimenzovaný vůz úctyhodná. Pokud se nechystáte na Rally Paříž Dakar, měly by vám k vyřešení ošemetných situací mimo silnici stačit pneumatiky s vysokým profilem a vyšší světlost.
Tihle taky nežerou:
Honda CRV 2,2 DOHC – 6,5 l/100 km
Toyota RAV4 2,2 D-4D – 6,6 l/100 km
Hyundai Tuscon 2,0 CRDi – 7,1 l/100 km
BMW X3 2,0d – 7,2 l/100 km
Land Rover Freelander 2,2 TD4 – 7,5 l/100 km
Opel Antara – 2,0 CDTi – 7,6 l/100 km
VELKÁ SUV
Nejúspornější: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi – 8,1 l/100 km
Atraktivní vzhled, motor se 150 koňmi, prostorný interiér – a když Honza Koubek se svými 197 centimetry říká prostorný, určitě to něco znamená. Třetí řada sedadel je vhodná jen pro děti a liliputy, ale nikdo jiný vám tak velké auto za tak dobrou cenu neprodá.
Další volba: Volvo XC 90 D5 – 8,2 l/100 km
Vůbec první SUV s variabilním sedmimístným interiérem změnilo pravidla hry v této třídě. Diesel je pro tento vůz ideální volbou, i když konkurence nabízí objemnější motory s větším počtem válců a vyšším výkonem.
Tihle taky nežerou:
BMW X5 – 3,0d – 8,7 l/100 km
Mercedes ML280 – 9,4 l/100 km
Volkswagen Touareg 2,5 TDI – 10,1 l/100 km
Audi Q7 – 3,0 TDI – 10,5 l/100 km
Land Rover Discovery 3,0 – 11,3 l/100 km
LUXUSNÍ SEDANY
Nejúspornější: BMW 730d – 8,2 l/100 km
Sedmičková řada BMW je k dispozici i s třílitrovým dieselem. Pokud se pro ni rozhodnete, vypovídá to o několika věcech. Chcete luxusní vůz. Neradi utrácíte za palivo. A když už vyrazíte na cestu, nehodláte každou chvíli zastavovat u pumpy. Výkon 231 koní úplně stačí k rozjezdu z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy při kombinované spotřebě 8,2 litru nafty na 100 kilometrů.
Další volba: Mercedes-Benz S320 CDI – 8,3 l/100 km
Také Mercedes nabízí luxusní limuzínu pro spořivé jedince. Ale má v zásobě ještě jedno překvapení. Údajně se chystá verze s motorem Bluetec o objemu 2,2 litru, která dosáhne průměrné spotřeby 6,6 l/100 km.
Tihle taky nežerou:
Audi A8 3,0 TDI – 8,4 l/100 km
Citroën C6 2,7 HDI – 8,7 l/100 km
KABRIOLETY
Nejúspornější: Opel Tigra TT 1,3 CDTi – 4,6 l/100 km
Že vůně nafty a nebe nad hlavou nejdou dohromady? Hloupost. Tigra vypadá úchvatně a vyjížďky v tomto malém kabrioletu si určitě zamilujete. Modré nebe nad hlavou je pro každý vůz bránou do jiného světa a pokud nebude počasí spolupracovat, pevná střecha se rozloží nad hlavami cestujících za 18 sekund.
Další volba: Peugeot 207 CC 1,6 HDI – 5,2 l/100 km
U tohoto vozu si můžete být jisti jedním – nikdo vás nepřehlédne. Obrovský nasávací otvor v čele masky a protáhlá světla činí z 207 CC krásný šperk, který se určitě bude skvěle vyjímat na okreskách i na francouzské riviéře.
Tihle taky nežerou:
Ford Focus CC 2,0 TDCi – 5,9 l/100 km
Volkswagen Eos 2,0 TDI – 6,0 l/100 km
Audi A4 Cabrio 2,0 TDI – 6,4 l/100 km
BMW 330d – 6,8 l/100 km
ZÁVODNÍ SPECIÁLY PRO LE MANS
Výsledky dieselových vozů v závodě 24 hodin Le Mans mluví za vše – nafta nepatří do kamen, patří do aut a i do závoďáků. Jsou úspornější a mají lepší točivý moment než benzínové vozy.
Audi R10 V12 TDI
Hliníkový dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 5,5 litru má na kontě působivé výsledky. R10 zvítězila v mnoha vytrvalostních závodech jak v Evropě, tak ve Spojených státech. Udávaný výkon je 650 koní, točivý moment 1100 Nm je k dispozici v rozmezí 3000 až 5000 ot./min.
Peugeot 908 HDi FAP
I francouzská automobilka pochopila, že úspěchy na závodních tratích mohou podpořit prodej dieselových modelů. Vůz vybavený pětiapůllitrovým dvanáctiválcem má výkon 700 koní a již získal vítězství v závodě 1000 km na Monze. Třetího června v Le Mans skončil Peugeot 908 po 359 kolech druhý za Audi R10.
Richard Herbich