Turba a kompresory – o co vlastně jde?
2 fotografieMercedes-Benz
Tentokrát se podíváme na přeplňování, turbodmychadla a kompresory. Jak to vlastně funguje a jaké jsou výhody i nevýhody obou systémů?
Staráte se o mytí podvozku vašeho vozu? Tohle jsou důvody, proč to nezanedbat
BMW odhaluje další evoluci projektu Goldfisch. Vlajková limuzína měla mít motor V16
Vyzkoušeli jsme rodinný kombík, který strčí Octavii do kapsy jejími vlastními zbraněmi
Ameriky za pár šupů: Co si můžete koupit za maximálních 250 tisíc?
Parkování podélné, kolmé, šikmé, ve druhé řadě, v jednosměrce. Jak je to vlastně správně?
Toyota odmítá rychlý konec dieselu. Chystá unikátní technologii ke změně barvy karoserie
2 fotografieMercedes-Benz
Tentokrát se podíváme na přeplňování, turbodmychadla a kompresory. Jak to vlastně funguje a jaké jsou výhody i nevýhody obou systémů?
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
"Turbo má sice rozsah otáček 10 až 15 tisíc, ale netočí se vždy stejně rychle."
A ja mel zato, ze otacky lopatek turba maji o jeden rad vice 😉
Mas pravdu, neni neobvykle 200k rpm. Kazdopadne velmi zajimavy clanek, zvlaste dekuju za historickou cast!
Děkuji všem za upozornění, původně šlo o překlep, ale po důkladnějším zkoumání vidím, že oněch 200k+ je ta správná hodnota.
v podstate je to dobre, ale…
"I malé dítě ví, že čím více vzduchu se dostane do spalovacího prostoru, tím více paliva se s ním smísí a díky tomu se adekvátně zvýší síla motoru" pri benzine ano. diesel je schopny jazdit na extremne chudobnu zmes a vykon je regulovany hlavne mnozstvom paliva. ale samozrejme maximum spaleneho paliva zalezi od mnozstva vzduchu.
"U benzínových motorů je nevýhodou nutnost snížit kompresní poměr, aby se nepoškodil motor." aj u dieslov, len to nieje tak akutne
"…Dieselové motory tímto problémem netrpí." nieje pravda!
"U automobilů dosahují hodnoty okolo 0,8 barů. Díky druhé turbíně však účinnost dosahuje zhruba 80 procent." ad1) tlak sa pohybuje (zhruba) od 0.5 do 2barov. a dost zalezi od konkretnej aplikacie a turba
ad2) tlak nieje az tak podstatny. dolezitejsi je prietok vzduchu. 1.5baru v 1.5litrovom diesly a 1.5baru v 280hp mitsu EVO je "trosicka" nieco ine. napriek tomu ze tlacia rovnaky tlak, ak by ich (turba) niekto vymenil, tak to by diesel roztrhlo a EVO by sa dostalo mozno na nejakych 170hp…
ad3) ucinnost zalezi od turba. rozsah je nejakych 50-80%
"Turbo má sice rozsah otáček 10 až 15 tisíc…" moderne male turba tocia maximalne cca 220tisic otacok. minimalne otacky by som musel pohladat, ale urcite to je viac nez tych 10-15tisic. odhadom to bude 50-200tisic otacok
"Výborným nápadem je například technologie variabilního nastavení lopatek, kterou používá Porsche" nielen porsche. momentalne sa pouziva vo velkej casti dieslov
ked som klikol na tento clanok, tak som od neho cakal trochu viac. Na tych par riadkoch su rozobrane len tie najzakladnejsie veci aj to nedostatocnym alebo dost metucim sposobom (takym typickym prikladom je cast o blow-off ventile, ktora je napisana uplne nestastnym sposobom). Potom na diskusiach citam od niektorych diskutujucich take veci, ze sa aj rozum zastavuje. Ale cenim snahu, este dotiahnut to spracovanie a mohol by z toho vzniknut celkom slusny serial o technike.
PS: to s tym tlakom a prietokom u kolegu vyssie sa mi uz zda dodrbavanie za kazdu cenu. To je uz vec co by mala dojst kazdemu.
"Potom na diskusiach citam od niektorych diskutujucich take veci, ze sa aj rozum zastavuje." rozpiste sa co sa vam nepaci. len konstatovat ze sa vam nieco nepaci a nenapisat co, to zavana "dodrbavanim za kazdu cenu"
"PS: to s tym tlakom a prietokom u kolegu vyssie sa mi uz zda dodrbavanie za kazdu cenu. To je uz vec co by mala dojst kazdemu." co sa vam zda a co by sa stat "malo" je uplne irelevantne. skusenosti z roznych tuning boardov hovoria, ze o tom luda casto ani v najmensom netusia.
"Potom na diskusiach citam od niektorych diskutujucich take veci, ze sa aj rozum zastavuje." nebolo vobec mierene na vas prispevok. Celkovo to nemalo byt ponate utocne smerom k vam aj ked priznavam ze to tak mohlo vyzniet. To PS tam bolo len na take odlahcenie nie ako nejaka vycitka, peace4all 😉
Krome te historie to psale take to osmilete dite, ne? Trocha poradku v terminech aby to nematlo sirokou verejnost
No, bych řekl, že ten, kdo zkrotil turbo, pracoval v Saabu.. A později to i aplikoval do prvních sériově prodávaných přeplňovaných benzínových aut na trhu. Celosvětovém trhu.
Jenže Saab se tim nikde nechlubí a tak ostatní automobilky toho využily a označují se za ty "první".
Cummings neznám, leda tak Cummins.
Radši si to opravte, než někdo přijde na to, co to opravdu znamená v překladu ..
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=cumming
Diesely mají BOV? Zajímavé 😀
napr. tato cast:
Výfukové plyny pak roztáčejí druhý rotor, jež opět pohání zmíněnou turbínu, která stlačuje vzduch vstupující do válců – a tak pořád dokola.
Rotor turbiny sa moze tiez pouzit na stalcanie napr. vzduchu ale bute to s mizernou ucinnostou. Na stlacanie je urceny kompresor. Turbina je zpravidla navrhnuta tak aby v nej tekutina expandovala.
Dobrý den,
sháním na svou 206 Turbodmychadlo a narazil jsem na http://www.bestautodily.cz/peugeot/ jedná se o repase turmodmychadla. Jaké máte s repase zkušenosti? Moc se v tomto nevyznám. Vyplatí se koupit nové a nebo repase?
Já jsem řešil repase turbodmychadla http://www.nejautodily.cz/autodily-turbodmychadla/ a žádný problém. Dokonce i švagr to řešil repase a vše ok.
Čau lidi neví někdo kde bych sehnal kompresor do BMW 528 e39 za slušnou cenu. rozhodoval jsem se mezi turbem a kompresorem ale u turba bych musel dodělávat hodně věcí.
Dík za tip