Tuning se nevyhýbá ani elektrokolům. Pozor, snadno můžete porušit zákon!

Provádět tuning elektrokol je nejen nebezpečné, ale také velmi riskantní. Nehledě na to, že takový zásah může elektrokolo poškodit a dojde ke ztrátě záruky, hrozí v případě nehody takto upraveného vozidla nejen krytí finančních nákladů v důsledku odpovědnosti, ale také další postihy.
titulka-52-1100x618.jpg

Foto: Wallpaperup.com

Bosch eBike Systems vyzývá všechny, aby se zdrželi úprav elektrokol, spočívajících v tzv. tuningu elektrokol, který má za následek zvýšení výkonu, resp. zvýšení maximální rychlosti elektrické asistence. Na elektrokola s asistovanou podporou elektropohonu do 25 km/h a jmenovitým výkonem motoru 250 W je právně pohlíženo jako na „klasická“ jízdní kola/bicykly. Jejich majitelé tedy nemusí takováto vozidla registrovat na úřadech, není jim přidělovaná registrační značka vozidla, není nutné pojištění a také nemusí být držitelem řidičského oprávnění. Ve veřejném zájmu je, aby si elektrokola zachovala výše uvedené parametry a byla stále považovaná za jízdní kola.

Co je to tuning elektrokol? Pomocí tzv. hardwarového klíče nebo chiptuningu je možné zvýšit maximální rychlost pro asistované šlapání. Je však nutné si uvědomit, že takovouto manipulací se z elektrokola stává neoprávněně moped se všemi konsekvencemi, které z toho pro majitele/řidiče vyplývají. „Většina zákazníků a prodejců si neuvědomuje nebezpečí, kterému se takovou úpravou vystavují,“ říká Siegfried Neuberger, výkonný ředitel společnosti ZIV a dodává: „Zákazníci by se jen stěží uchýlili k tuningovým úpravám, pokud by dovedli předvídat možné důsledky jako např. ztrátu záruky, policejní kontroly, nebo rizika spojená s dopravními nehodami.“

Je nutné si uvědomit, že výše uvedený technický zásah způsobí trvalé konstrukční změny, na které nejsou navrženy ani výkonné komponenty systému Bosch eBike Systems. Především jsou vyššímu zatížení vystaveny brzdy, jsou však ovlivněny i komponenty jako řídítka, vidlice, rám atd. Tuning tak ovlivňuje bezpečnost celého elektrokola, což ohrožuje nejen jeho řidiče, ale také ostatní účastníky silničního provozu. Každý, kdo provádí tuning elektrokol, by si měl být vědom možných nehod a zranění z nich plynoucích. Je zde také konsekvence s vyvoláním diskusí nad zpřísněním pravidel ze strany tvůrců legislativy – což v konečném důsledku poškodí všechny „uvědomělé“ uživatelé elektrokol.

V boji proti tuningu elektrokol spolupracuje společnost Bosch eBike Systems s výrobci jízdních kol, sdruženími a úřady. Asociace zavádí vlastní povinnosti výrobců proti manipulaci s elektropohonem, obsahuje řadu opatření proti úpravám jako je propojení průmyslových sdružení, spotřebitelských organizací, policie, výzkumníků v oblasti dopravních nehod, inspektorů, testovacích institucí a médii. „Společnost Bosch eBike Systems se zavázala k zodpovědnému chování v oblasti elektrokol se všemi právy i povinnostmi. Nedbalé a nezodpovědné chování poskytovatelů tuningu nesmí ohrozit stav, že elektrokolo je legislativně stále jízdním kolem. Proto bojujeme proti tuningu a trvale rozvíjíme naše technologie,“ říká Claus Fleischer, generální ředitel společnosti Bosch eBike Systems.

Pro orgány činné v trestním řízení platí jasná a právní povinnost zahájit vyšetřovaní v případě, že se dozví o tuningu elektrokol. V takových případech se obviněná osoba, která tuning provedla, rychle stává osobou žalovanou. Norma EN15194:2017 stanovuje jednotný evropský standard pro elektrická jízdní kola. Při nákupu elektrokola, který vyhovuje normě EN 15194:2017, je jeho součástí doklad, že elektrický pohon a jeho součásti splňují minimální požadavky této normy.

Ať už je elektrokolo používáno na cesty do/z práce, pro rekreační vyjížďky nebo jako sportovní prostředek, je užíváno napříč všemi věkovými kategoriemi. Všichni jsou nadšeni z nové, ekologicky šetrné dopravy; díky dostatečně výkonným komponentům se cyklistika stává bezstarostným potěšením. Elektropohon ukončí namáhavou jízdu a nabízí příjemnou podporu, kterou lze přizpůsobit individuálním schopnostem. Pro fascinaci z jízdy na elektrokole, je tuning naprosto zbytečný.

 

26.9.2018 8:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Centrum dopravního výzkumu

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist