Tuning, jak byl znám dosud, končí. Namísto čipu motoru je zájem o programovatelné přídavné řídící jednotky.

Uvažujete-li o zvýšení výkonu motoru automobilu či snížení spotřeby, výměna čipu řídící jednotky je poslední, vlastně dnes už v podstatě zapovězenou alternativou.

Čiptuning, nebo raději chip tuning, abychom nemíchali dohromady anglicko-české výrazy, nekončí, stále je velice populární. Ehm, takže o co do jde, proč si toto prohlášení protiřečí s tím, co bylo naznačeno v titulku? Jde jen o pomyslné slovíčkaření, o úpravy výkonu motoru osobních aut je stále zájem, stále se mu říká chip tuning, nicméně o „čipování“ v tom smyslu, jak bylo původně chápáno, už dnes nejde.

Pokud si krátce připomeneme, že chip tuning byl původně úpravou sériového motoru za účelem zvýšení výkonu a/nebo snížení spotřeby, takovou, kdy docházelo k výměně původní řídící jednotky za modifikovanou, dnes už je tomu jinak. Tento jev z dob, se s v autech používaly řídící jednotky s ROM pamětí, kterou nebylo možné upravovat a přeprogramovat, a změna software nutně souvisela s výměnou chipu, už je v civilizovaných zemích historií. Není zapotřebí letovat nový chip, někdy se úprava motoru obejde vůbec bez fyzického zásahu do elektroniky.

5 nejlepších aut pro tuning

Tuning | vydáno 28. 5. 2007

Jak tedy úpravy řídících jednotek probíhají dnes? Nejprve je třeba si říct, přesněji řečeno připomenout, že toto není návod a že zásahem do útrob automobilu můžete přijít o tovární záruku, nebo se můžete dopustit nelegálního kroku vzhledem k technickému stavu vozidla, popřípadě obojí. U starších aut ovšem někdy jiný, než tradiční, původní styl zvýšení výkonu neexistuje, otázkou samozřejmě zůstává, zda má smysl, jak ekonomický, tak řekněme emocionální, vůz starý třeba dvě desítky let takto upravovat.

Alternativou k výměně „čipu“ je výměna kompletní řídící jednotky. Nic nepájíte, nic neupravujete, pouze vyměníte řídící jednotku za jinou, upravenou, přeladěnou, ovšem tato musí být na trhu. Sofistikovanou formou je pak uplatnění nové řídící jednotky, ovšem profesionální, plně programovatelné, například značek IMsoft, Cosworth, Pectel, Syvecs, Emerald, tak, jak to probíhá například u závodních speciálů. Postup pak je takový, že koupíte „prázdnou“ řídící jednotku, kterou vám specialista na válcové brzdě naprogramuje podle vašich preferencí.

S tím pak dále souvisí další a další úpravy ostatních komponent, protože aby automobil fungoval jak má, nelze jen tak zvýšit výkon, jistě ne právě touto profesionální formou, ale to je na jinou debatu. Lze mít několik map pro přepínání různých režimů, do jednotky lze naprogramovat ALS anebo launch control, přidat mapu na provoz auta na etanol. Jde o vratnou formu úpravy, protože původní řídící jednotku stále máte tak, jak byla původně v autě instalována, ovšem logika věci zpětný postup v podstatě ani nedovoluje, kompletně závodní auto do původního stavu zřejmě reinstalovat nebudete.

Vratnou možností je jiný postup, a to použití programovatelné přídavné řídící jednotky, tzv. chytrého powerboxu, tento styl modifikace u nás zastupuje například UR TUNING, podle které se u nových vozů používají téměř výhradně právě programovatelné powerboxy. Ty se instalují bez zásahu do elektronické části vozidla, lze je jednoduše vyndat a výsledné účinky jsou stejné jako u softwarových úprav.

Vratným krokem může být, rozhodne-li se majitel auta (ideálně přeplňovaného, tam je změna nárůstu výkonu nejmarkantnější a nejlépe dosažitelná) způsob úprav švédského tunera BSR. Změny probíhají absolutně bez jakéhokoli „ručního“ zásahu do motoru, a to přes diagnostickou zástrčku OBD, bez potřeby zvednout kapotu. Zapotřebí je licenční set pro úpravu, „krabička“ PPC třetí generace nazvaná BSR PPC3 Tuning Systém, ke které připojíte kabel, zapojíte do diagnostické zástrčky OBD, sledujte displej a podle pokynů stisknete pár tlačítek. Během několika minut by měl být váš stroj přeprogramován. A naopak, stejně rychlým a snadným způsobem můžete nastavení vozu kdykoliv přeprogramovat a vrátit do originálního nastavení.

Chip tuning je tedy mrtev, ať žije chip tuning? Ve své podstatě ano, znovu, bez ohledu na ekonomickou, ekologickou stránku věci a problematiku legálnosti úprav. Byť renomovaní úpravci samozřejmě disponují patřičnými homologacemi, takže nejenom že nepřicházíte o záruku, ale provoz takového automobilu je zcela v mezích zákona, ale bavíme se teď obecně a jako nikde, ani v této oblasti nejsou jen férové a korektní nabídky. Prostě platí že klasickému „čipování“ už dávno zazvonila hrana, a moderní úpravy řídících jednotek probíhají ve spolupráci s prověřenou společností nabízející patřičný servis, minimum zásahů do elektroniky vozu, na válcové brzdě, a s garancí podloženou grafem z měření.

zdroj: BSR, UR TUNING, AWD s.r.o., tit. foto: Shutterstock

21.11.2016 2:11| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist