Tradiční závod do vrchu Zbraslav – Jíloviště oslaví 110 let již tento víkend!

Populární závod historických automobilů a motocyklů do vrchu Zbraslav – Jíloviště se uskuteční opět ve svém tradičním termínu, tedy v sobotu 8. září a pohled do seznamu přihlášených slibuje pěknou podívanou. Záleží jen na počasí, ale předpověď vypadá slibně.
titulka-9-1100x618.jpg

Foto: Zbraslav-Jiloviste.cz

Jízda pravidelnosti je vypsána pro automobily a motocykly, vyrobené do roku 1939, z mladších, respektive do roku 1947, se mohou zúčastnit jen unikátní vozidla, jako například Daimler DB18 nebo Talbot Lago. Letos je vypsána opět zvláštní kategorie pro vozy Bugatti, kterých je přihlášeno 13 a dvě kopie Typu 37 s označením NE. Nová je třída Mercedes Benz, v níž se představí dvanáct automobilů, včetně typu 500 K z roku 1934. Nejstarším z automobilů je Renault VI-a, ročník 1905 pana Michala Pomahače, dále Hudson (1910), Cadillac (1911), Ford T (1911) a Buick MC Laughlin (1916) a atd. Z dvacátých let zmiňme Lincoln L, Rolls Royce 20 HP Open Tourer, třicátá léta zastupuje například Walter Super, Cord 812

Chybět nebudou ani formule 3 v rámci Memoriálu Zdeňka Křivohlavého. Sedm originálních F3 doplní tři MTX 1-01 ze sedmdesátých let. Na trati se představí rovněž závodní speciály jako Aero Minor Sport, Škoda 1100 Sport, Tatra 77, Aero 750 Sport Coupe nebo Wikov atd. Startovní pole obohatí rovněž tři desítky motocyklů mj. Douglas, BSA, Ariel, Motobecane, Jawa, ČZ, které doplní dva poválečné stroje Harley Davidson a jeden Indian.

Od 9 hodin proběhne na zbraslavském náměstí výstava automobilů, od 13 hodin jsou na programu dvě jízdy pravidelnosti po části původní tratě, čtyři kilometry dlouhé s deseti zatáčkami směrem na Baně. Poslední třetí neměřená jízda zavede soutěžící na Jíloviště, kde proběhne vyhlášení výsledků. Na zbraslavském náměstí si návštěvníci také připomenou nedávno zesnulého Maestra Václava Zapadlíka. Na sobotní závod navazuje ještě nedělní „výlet“, kterého se mohou zúčastnit i mladší ročníky. Orientační jízda začíná v 10.30 u Hotelu Palace Cinema na Jílovišti a vede okolím Prahy s cílem u firmy Auto Veteran Company v Jinočanech.

Z historie závodu

První ročník se uskutečnil 25. března 1908 na závěr Pražského autosalonu, který probíhal v Průmyslovém paláci. Hned napoprvé se závodu, jenž byl připraven během šesti týdnů, zúčastnilo dvacet motocyklů a patnáct automobilů. Kategorii automobilů vyhrál německý jezdec Carl Jörns s osmilitrovým vozem Opel průměrnou rychlostí 86 km/h. Pro malý zájem v letech 1909 a 1910 se repríza konala až za tři roky a přinesla úspěch automobilům Laurin&Klement, když ing. Otto Hieronimus překonal s typem FCR o výkonu 100 k o 10 sekund Jörnsův rekord. Poslední ročník před první světovou válkou byl ve znamení spanilé jízdy Němce Hörnera, který na voze mohutném voze Benz o výkonu 200 k už začal ohrožovat hranici 100 km/h.

Poté nastala opět pauza až do roku 1921 a od té doby (kromě 1928, kdy se opravovala silnice) se závod pořádal pravidelně do roku 1931. Popularita závodu rok od roku stoupala, o čemž svědčí rok 1925, kdy zvítězil „božský“ Divo s vozem Delage a poprvé na Zbraslavi startovali Eliška Junková (vyhrála kategorii do 2 litrů) a slavný Rudolf Caracciola (první v kategorii závodních vozů). Rok nato provázel závod silný déšť a velice obtížné podmínky, s nimiž se nejlépe vypořádala Eliška Junková, která i přes nepřízeň počasí dosáhla s Bugatti průměru 103 km/h.

Největší rozkvět prožívala Zbraslav ve třicátých letech, kdy byl závod zařazen do Mistrovství Evropy a na souboje „krále vrchů“ Hanse Stucka s Rudim Caracciolou se chodily dívat desetitisíce diváků, v roce 1930 jich dorazilo dokonce sto tisíc – na kolech, pěšky, auty, vlakem i parníky. V posledním závodě, který se jel 31. května 1931, startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL, jenž existoval pouze v šesti exemplářích. Na slavného Rudi Caracciolu však nestačil. Ten dojel na Jíloviště se sportovní verzí

SSKL o 11 setin sekundy rychleji a jeho rekordní čas 2:42,7 minuty, což představovalo průměr 123,8 km/h, už nebyl nikdy překonán. Třetí místo tehdy vybojoval von Morgen na Bugatti před Jiřím Kristiánem Lobkowiczem rovněž s Bugatti. Potom bylo ještě několik dalších pokusů o obnovení slávy závodu, ale bohužel ani jeden se nezdařil a teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkových jízd na části původní tratě. Letošní se uskuteční již 51. ročník vzpomínkového závodu O pohár Elišky Junkové.

6.9.2018 2:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Zbraslav-Jiloviste.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist