Tříkolová bomba od Volkswagenu

Také jste jako malí měli rádi tříkolky?

Ono na tom vlastně nezáleží, spíš jde o to, jestli je mají rádi dospělí američané. Koncept Volkswagen GX3, připravený pro autosalón v Los Angeles, má totiž reálnou šanci na sériovou výrobu, pokud o něj návštěvníci výstavy projeví dostatečný zájem.

Pokud mají alespoň kapku benzínu v krvi, mohli by. Pohon pouhých 570 kg těžkého vozítka totiž zajišťuje šestnáctistovka o výkonu 125 koní a točivým momentem až 152 Nm. Sama o sobě ta čísla nevypadají nijak zázračně, ale stačí započítat zmíněnou hmotnost a vyjde vám 220 koní na tunu. Navíc firma udává zrychlení na 100 km/h za 5,7 sekundy a možnost udržet se v zatáčce i při bočním přetížení 1,25 g.

GX3 vzniknul v úzké spolupráci mezi kalifornským designovým centrem Volkswagenu a firmou Moonraker, což je mezinárodní skupina vývojářů, designérů, výrobců a marketingových expertů. Přední náprava vozu se výrazně liší od běžných aut, je podobná nezávislému zavěšení s příčnými rameny. Spojuje široká přední kola s pneumatikami o rozměru 215/45 R17 s extrémně tuhým ocelovým rámem tříkolky. Panely karoserie jsou ze sklolaminátu s vysokou hustotou. Zadní část se už nepodobá ničemu, co byste na jakémkoli autě hledali, spíš bude povědomá motorkářům. Osmnáctipalcový ráfek s pneumatikou 315/30 R18 je uchycen letmo, vidlicí na pravé straně vozu. Jeho pohon zajišťuje řetěz, vedený od šestistupňové převodovky.

Za dvěma sedadly je umístěna osmdesátilitrová nádrž, která slibuje spoustu ničím nepřerušované zábavy, protože udávaná průměrná spotřeba činí 5,2 l/100 km. Teoretický dojezd je tedy přes 1500 km!

Volkswagen prohlašuje GX3 za „spíš motocykl, než automobil,“ a doufá, že se trefí do vkusu a potřeb současných američanů a že se z GX3 stane podobná kultovní záležitost, jako třeba z původního Brouka.

Design vozu lze označit za minimalistický, inspirovaný závodními automobily i motocykly. Jeho agresivitu podporují odhalené části náprav, velký nasávací otvor chladiče, odkazující na model Golf GTI, nesymetrické motocyklové světlo na kapotě i výrazné ochranné oblouky za sedačkami. Interiér je také pojat velmi úsporně, s jednoduchými přístroji a několika tlačítky uprostřed kokpitu, malým sportovním volantem, odvrtávanou hlavicí řadicí páky a pětibodovými pásy. Vše na vás křičí „jsem stroj na jízdu, tak jeď!“

Už jsem slyšel spoustu reakcí, že je to ošklivý stroj, ale s tím nemůžu souhlasit, alespoň za sebe. GX3 mi připadá jako povedené sci-fi vozítko pro zábavu a pokud ho VW skutečně uvede do prodeje, začnu okamžitě zjišťovat, jak že ono to je s tím dovozem aut z USA.

Už slyším dvě zásadní námitky: zaprvé, koncept tříkolky tu už byl několikrát, třeba nedávno od Peugeotu. Ano, to je pravda, ale nikdy žádný nebyl tak propracovaný a neměl takhle blízko k sériové výrobě. Zadruhé, zmiňované jízdní výkony umí poskytnout kdejaký sporťák na trhu. I to je pravda, jenže pokud se GX3 dostane do výroby, Volkswagen chce jeho cenu udržet na hranici 17 000 dolarů, což je v přepočtu zhruba 425 000 Kč. A za takovou cenu si nový sporťák rozhodně nekoupíte. A kromě toho, víte kolik ladičů se nejen v Německu zabývá úpravami motorů VW?

Slogan „Drivers Wanted“ se zřejmě dostává na novou úroveň…

Honza Koubek

5.1.2006 11:51

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist