Trhu ojetin stále vládnou mladší auta

Již delší dobu zájemci o ojetinu upřednostňují mladší automobily, teprve pak sledují další parametry.

Na základě průzkumu nákupních preferencí 22 000 zákazníků AAA AUTO, kteří v českých pobočkách společnosti koupili vůz v letošním roce, lze jednoznačně vypozorovat trend posunu k nákupu méně ojetých vozů za vyšší ceny. „Zákazníci se již naučili, že nákupem méně opotřebeného vozu ušetří na následné údržbě a opravách, proto jsou ochotni vynaložit na jeho pořízení více peněz. V 50 % případů tak činí prostřednictvím úvěru,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO International Karolína Topolová.

Samozřejmostí je, že se zákazníci rozhodují ke koupi vozu na základě informací o jeho historii a poskytnutých garancí, a to zejména co se týče legality jejich původu. „Tu garantujeme písemně v kupní smlouvě oproti případnému vrácení peněz,“ vysvětlila Topolová. Jasná historie automobilu je tak druhý parametrem, o nějž se zájemci o starší vůz zajímají. V praxi to tedy vypadá tak, že většina kupujících vybírá s důrazem na věk vozu a pak se zajímají o jeho historii.

Zde je zajímavá statistika AAA AUTO, jakožto největšího prodejce ojetých vozů ve střední Evropě, který ročně na výkupu prověří zhruba 250 000 automobilů. Z těch vykoupí pouze asi 30 až 35%. „Zbylé vozy, které nevyhovují buď kvůli svému původu, historii nebo technickému stavu, končí na šedém nebo černém trhu, a to zejména v individuální inzerci nebo u nepoctivých prodejců. Jen v České republice jsme kvůli různým nedostatkům již letos odmítli vykoupit přes 65 000 aut,“ uzavřela Topolová.


Ze statistik tedy vyplývají dvě zásadní informace: preference mladších vozidel a současně vysoký počet nekvalitních vozů na trhu. Pokud jde o věk vozů, zde je snaha pořízení mladšího automobilu v podstatě pozitivní, ale na druhou stranu pozor na snahu koupit co nejmladší vůz za každou cenu. Vyplatí se vybírat u prověřených obchodníků, stejně tak je dobrým tahem přizvat k nákupu odborníka či nechat vůz prověřit v autoservisu.

Rozhodně by se měl každý vyvarovat situaci, kdy okouzlen pohledným vozem nízkého věku, přehlédne opravy po vážné nehodě či nesrovnalosti v dokladech. A tím se dostáváme k bodu číslo dvě, tedy množství nekvalitních aut na trhu.

Řada autobazarů má dnes poměrně dobře zvládnutý výkupní proces, velcí obchodníci jej mají propracovaný do posledního detailu. Problémový vůz pak takovým sítem zpravidla neprojde a končí buď u nějakého malého prodejce, nebo v soukromé inzerci. Zde je tedy riziko větší, i když samozřejmě existují i malý obchodníci, schopní stav vozu důkladně ohlídat.

29.6.2016 11:21| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist