Třetí generace Toyoty RAV4 dorazila

Pokud považujete celý segment SUV za zbytečný módní výstřelek, tohle asi nebude článek pro vás. „Ravka“ totiž celou tuhle módní vlnu rozjela.

Psal se rok 1994 a Toyota vrhla na trh vůz, zrozený z pět let starého konceptu a předurčený k masovému úspěchu. Vůz, který křičel do světa „můj majitel je akční, sportovní a moderní“, přestože pohon všech kol většinou zažíval největší zátěž, když majitelka vyjížděla z podzemních garáží nákupního střediska.

Ano, ženy si Toyotu RAV4 oblíbily, protože byla vysoká (dobrý výhled a pocit bezpečí) a zároveň docela krátká (snazší parkování). Druhá generace přišla v roce 2000 a dnes tu máme třetí.

Jestli nová RAV4 něco nepodědila, je to malá délka. Nový model měří 4395 mm, takže na snadné parkování můžete zapomenout. Zato je ale uvnitř daleko víc místa, než kdy předtím. Kvalita interiéru? Mluvíme o Toyotě, takže v nejlepším pořádku. Dokonce jsem ani neměl problém najít se pohodlnou polohu za volantem, což u japonských aut občas nebývá snadné.

Paleta motorů sice není kdovíjak pestrá, ale najdete v ní všechno, co potřebujete. Pro zapřisáhlé odpůrce nafty je tu dvoulitr VVT-i, který si jako jediný můžete objednat i s automatickou převodovkou. Jádro prodejů bude podle všeho tvořit skvělý diesel 2,2 D-4D o výkonu 135 koní, se kterým bude Ravka podle výbavy stát od 759 900 Kč do 1 059 900 Kč. Pro opravdové fajnšmekry je tu ještě diesel o stejném objemu, ale výkonu 180 koní a vybavený systémem D-CAT. Ten však bude k mání pouze u nejdražších výbav X a X+. Poznáte je na první pohled podle absence rezervy na pátých dveřích – jako první SUV na světě má totiž tahle verze dojezdové pneumatiky s vnitřní obručí, umožňující dojezd 160 km rychlostí až 90 km/h.

Vozy SUV mají většinou jednu zásadní nevýhodu. Vzhledem k vysokému těžišti a většinou nepříliš pečlivě naladěnému podvozku se v zatáčkách nechovají zrovna jako sporťáky. Toyota se proti tomu pokouší bojovat systémem Active Drive, který spojuje inteligentní pohon všech kol a elektrický posilovač řízení s vyspělým stabilizačním systémem VSC+. Při přetáčivém nebo nedotáčivém smyku tak systém nejen přibrzďuje jednotlivá kola, ale také pomáhá řidiči hnout volantem na tu správnou stranu.

Testovací projížďka byla sice krátká, ale na klikatých a štěrkem pokrytých asfaltkách nedaleko Slapské přehrady jsem stačil zjistit, že chytrý systém opravdu funguje. Není to sice věc, kterou bych jako vášnivý řidič jásavě vítal, protože mám přece jen radši plnou kontrolu nad vozem, ale v běžném provozu umožní valné většině řidičů (a řidiček) zcela bezpečnou jízdu s vyšší průměrnou rychlostí, než by si mohli dovolit s předchozím modelem.

Detailnější rozbor chování v provozu si ale necháme na běžný test, teď zbývá jen konstatovat, že Toyota opět hodila na stůl poměrně zásadní kartu. RAV4 je možná na první pohled dražší, než někteří její soupeři, ale stačí krátká jízda, abyste si uvědomili, že to má svůj důvod. Kvalita a schopnosti dělají z téhle Toyoty opravdu lákavou nabídku.

Honza Koubek

27.3.2006 3:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist