Toyota RAV4 (2006 – 2012)

Třetí generace Toyota RAV4 jde po stránce kvality ve šlépějích svých předchůdců. Spolehlivost ale tentokrát doplnily i úsporné naftové motory.

RADOSTI
Nadprůměrná spolehlivost, posuv zadních sedadel, dostatek místa pro posádku, příznivá spotřeba slabších turbodieselů, vyspělý systém pohonu všech kol.

STAROSTI
Hlučnější naftové motory, vyšší ceny ojetin, nejsilnější turbodiesel s vyšší spotřebou, dveře zavazadelníku se otevírají směrem k chodníku a překáží tak při nakládce.

Toyota RAV4 už nemá mezi SUV tak výjimečné postavení, jako tomu bylo dříve, kdy se o korunu krále „es-ú-véček“ utkávala prakticky jen s Hondou CR-V. Konkurence je již výrazně větší a platí to jak pro trh nových, tak ojetých vozů. Přesto se „ravce“ mezi ojetinami daří.

Základem úspěchu je jistě dobré jméno plynoucí ze spolehlivosti modelu. Toyota RAV4 vyráběná v letech 2006 až 2012 navíc proti svému předchůdci – Toyotě RAV4 druhé generace, nabízí i prostornější a propracovanější interiér či skutečně velký zavazadelník. Jen škoda, že dveře zavazadelníku se opět otevírají k chodníku a překáží tak při nakládce nebo vykládce.

V Japonsku se jezdí po druhé straně vozovky stejně jako v Anglii, takže tam nepřekážejí. Výrobce chtěl ušetřit a tak zavěšení dveří nezměnil ani pro kontinentální Evropu. Škoda.


Zavazadlový prostor vozu zaujme objemem 586 litrů. Tato hodnota platí, pokud jsou zadní sedadla posunuta zcela dopředu. Zadní sedadla jsou posuvná v rozsahu 15 centimetrů, což je už opravdu znát. Navíc je tu možnost sklopení zadních sedadel.

To je velice snadné díky systému Easy Flat. Stačí zatáhnout za páčku, sedák klesne a opěradlo se sklopí. Vznikne tak rovná ložná plocha, což jistě nejeden uživatel ocení. V této konfiguraci nabídne zavazadelník objem 1752 litrů.

O prostor pro posádku také není nouze, navíc potěší i nabídka odkládacích míst. Nechybějí držáky nápojů, před spolujezdcem jsou dokonce dvě uzavíratelné schránky. Samozřejmě nechybí ani odkládací prostor v loketní opěrce. Kladně hodnotíme i pohodlná sedadla či pohlednou palubní desku opticky rozdělenou do dvou pater.

Výtku máme k umístění tlačítka výstražných světel, na středovém panelu zcela vpravo. Zde je může aktivovat spíše spolujezdec než řidič – ten se musí citelně naklonit ze sedačky vpravo dopředu.

Zklamání rozhodně nepřinesou ani jízdní vlastnosti. V tomto směru si „ravka“ vede dobře, ať už se pohybuje po zpevnění komunikaci, nebo polní cestě. Dobře se však bude cítit nanejvýš v lehkém terénu, v těžším hrozí poškození výfuku či podvozku. Nakonec jde o SUV, ne o off road, a tak patří primárně na silnici, bez ohledu na pohon kol.

Třetí generace Toyoty RAV4 vyjela v provedení s pohonem pouze předních kol, i ve verzi s moderně řešeným pohonem všech kol 4WD. Ovládá se tlačítkem na středovém panelu palubní desky, prakticky u pravé ruky řidiče a slouží k uzamčení pohonu všech kol v poměru 55:45 mezi přední a zadní nápravou.

V běžném režimu mezinápravová spojka rozděluje točivý moment v poměru 100:0 až 55:45 mezi přední a zadní nápravu, dle jízdní situace. Pohon automobilu se tak přizpůsobuje různým situacím a povrchům (mokrá vozovka, námraza, bláto).

To může svádět k výletům mimo silnici, ale zde právě pozor na malou světlou výšku vozu. Při výběru ojetiny proto dobře zkontrolujte podvozek i nízko uložený výfuk, zda není poškozený třeba neopatrnou jízdou v hluboko vyjetých kolejí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zájemci o turbodiesel by měli zvolit slabší provedení, protože především nejvýkonnější vznětový motor o výkonu 130 kW může překvapit apetitem. Naproti tomu i nejslabší vznětová jednotka o výkonu 100 kW má na „ravku“ dostatek sil. Přitom pracuje nesrovnatelně úsporněji než nejsilnější naftový agregát.

Navíc je nejsilnější turbodiesel vybaven filtrem pevných částic, který představuje zvýšené riziko výskytu potíží. „Je zde také určité riziko potíží s těsněním pod hlavou válců, které zde představuje slabší článek,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO a dodává: „někdy naftové motory zlobí vstřikovače nebo EGR ventil.“

Benzinové agregáty někdy potrápí vadná lambda sonda, u dieselů se lze setkat i s nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem. „Častěji se ale vyskytují vozidla s nadměrně opotřebenými ložisky kol, což poznáte podle typického hučení,“ pokračuje zástupce AAA AUTO.

Můžete také přijít k vozidlu s nadměrně opotřebenými brzdovými kotouči, které se pak při zahřátí vlní. Známý je též nerovnoměrný účinek parkovací brzdy – pro starší automobily jde o typický problém. Celkově si však Toyota RAV4 stojí velice dobře, když se řadí mezi nejspolehlivější ojeté vozy vůbec.

Ve zpětném zrcátku
2006 – uvedení třetí generace Toyoty RAV4 se zážehovými motory 2.0 VVT-i/112 kW, 2.4 VVT-i/125 kW, 3.5 V6 VVT-i/201 kW (pouze pro vybrané trhy) a turbodiesely 2.2 D-4D/100 kW a 2.2 D-CAT/130 kW.
2009 – facelift a modernizace, přepracovaný nejsilnější turbodiesel 2.2 D-CAT o výkonu 110 kW, nový zážehový dvoulitr o výkonu 109 a 116 kW.
2012 – ukončení výroby a doprodej vozů.
2013 – uveden nástupce, Toyota RAV4 čtvrté generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz Toyota RAV4 třetí generace v roce 2006. Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných, za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostala „ravka“ 3 hvězdy ze 4 možných.

14.5.2017 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist