Toyota Prius

Nebýt otravného pípání při zařazení zpátečky, byl by nový Prius velmi příjemný autem na ježdění po městě a blízkém okolí.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Možná by se ortodoxní zastánci opravdových aut mohli konečně přestat Priusu vysmívat. Toyota Prius se dočkala své již třetí generace na začátku roku 2009 a změnilo se toho opravdu hodně. Prius je větší, prostornější, kvalitnější, výkonnější… Zkrátka, je to plnohodnotné auto a tak ho také berme. Jenže dává v našich končinách smysl? To jsme se snažili zjistit během obvyklého týdenního testu.

 

Jak to vypadá?

Nevím, jak vám, ale mě se na pohled Prius docela líbí. Toyotě se nějakým záhadným způsobem podařilo vytvořit auto, na které se dá dívat, ačkoli je zřejmé, že při jeho návrhu byl nízký aerodynamický odpor hlavním kritériem. Ani uvnitř to není špatné, protože propracovaný centrální digitální displej se k autu docela hodí a působí futuristickým dojmem, i když o jeho čitelnosti by se daly vést spory. Klasické ručičkové budíky zkrátka mají své kouzlo…

Zklamala mě ale kvalita některých materiálů a zejména jejich zpracování. Přeci jen, u Toyoty za tři čtvrti milionu byste nečekali, že vám bude přístrojová deska vrzat jako ve dvacet let starém citroenu…

 

Jak to jezdí?

Budete se možná divit, ale nejen, že je Prius docela svižné auto, ale ještě se s ním příjemně jezdí. Ne snad, že by měl tenhle hybrid jízdní vlastnosti Lotusu Elise, ale podvozek funguje dobře a při jízdě dopředu vás Prius nenutí přemýšlet o tom, že autobus není zas tak úplně špatný dopravní prostředek. A, jak už víme, to některé jiné produkty Toyoty dovedou. Řízení v Priusu je poměrně dobře vyvážené a mám pocit, že je to nejlepší řízení ze všech Toyot, které si můžete dnes na našem trhu koupit. Není přeposilované a má konzistentní odpor.

Toyota Prius má pod kapotou zážehovou osmnáctistovku o výkonu 100 koní, která je spojena s elektromotorem o výkonu 82 koní. Celkový výkon ale nejde vypočítat prostým součtem těchto hodnot. I tak má Prius udávaný nejvyšší výkon velmi slušných 136 koní. Točivý moment je samozřejmě proměnlivý a Toyota ho ani neudává. Benzínový motor nicméně posílá na bezestupňovou převodovku CVT 142 Nm v 4000 ot./min., elektromotor autu pomáhá momentem 207 Nm, který je k dispozici od jeho první otáčky.

Toyota Prius je tzv. „full hybrid“, takže umí jezdit pouze na elektřinu. Záleží hodně na okolních podmínkách a na tom, jak citlivě umíte s pedálem plynu zacházet, pak se dá na elektřinu jet až do nějakých 50 km/h. Obvykle se ale elektrický režim vypíná po překročení hranice 33 km/h, kdy podle Toyoty přestává být užitečný a zbytečně by se vybíjely akumulátory.

Při jízdě si auto samo určuje, zda pojede na benzín, elektřinu nebo oba módy současně. Všechno funguje velmi dobře a přechod mezi jednotlivými režimy je neznatelný. Pouze při prudší akceleraci to při přechodu z plně elektrického na kombinovaný pohon autem trochu cukne, jako při řazení.

Pokud jde ale o kultivovanost a komfort jízdy, dokáže být v těchto dvou disciplínách nový Prius až překvapivě dobrý. Uvnitř auta je ticho i při vyšších rychlostech, za což vděčí jak dobrému odhlučnění, tak i promyšlené aerodynamice s koeficientem odporu jen cx=0,25. Jízda po dálnici proto není otravná a unavující.

Toky energie můžete sledovat na displeji, ale doporučuji nastavit si nějaký jiný režim, který vás nebude nutit dívat se neustále do palubní desku a nikoli na silnici při snaze o co nejdelší udržení indikátoru v módu EKO. Toyota naštěstí namontovala do auta head-up displej, který umožňuje sledovat aktuální tok energie, aniž byste museli spouštět oči ze silnice.

Kde vás ale bude Prius štvát, je parkování. Když zařadíte zpátečku, auto začne pípat. A to tak nahlas a otravně, že byste ho nejraději nechali stát tak, jak je, a utekli někam hodně daleko. Nechápu, jaký to má význam. Parkovací senzory přitom v autě nejsou. Je mi líto, ale tohle otravné pípání je jedna jediná věc, která by mi jinak docela příjemný Prius rozmluvila.

 

Kdy hybrid dává smysl?

Hybridní auta fungují nejlépe tam, kde se doprava plouží v kolonách a poskakuje od semaforu k semaforu. Motor naskakuje jen občas a většinu cesty se pohybujete na elektřinu. Ve městě tak můžete jezdit přibližně za 5 l/100 km, zatímco i ta nejmenší auta „žerou“ v dopravní špičce minimálně dvojnásobek.

Hybridní pohon je ale k ničemu, pokud jezdíte hodně po dálnici a vyšší rychlostí. Zkrátka, pokud jezdíte hodně mimo město. Prius pak má stejnou spotřebu jako kterýkoli jiný srovnatelný benzínový automobil, a tak není například oproti dieselům v žádné výhodě.

 

Mám si to koupit?

Toyota Prius není levné auto. Základní verze stojí 679 900 korun, vyšší testovaná výbava Sol pak 729 900 korun. V autě máte spoustu slušné výbavy, ale postrádal jsem přípojku na USB disk se svou oblíbenou hudbou a také vyhřívaná sedadla, bez kterých je život v –15°C velmi nepříjemný. Ta dostanete (spolu s koženými potahy) v nejvyšší výbavě Premium, která ale stojí 849 900 korun.

Spotřeba paliva je hned po politice nejčastěji diskutované hospodské téma, ale nás zajímá hlavně kvůli tomu, jak se dokázala Toyota Prius přiblížit v reálném provozu slibovaným hodnotám. Automobilka totiž udává kombinovanou spotřebu 3,9 l/100 km.

No, jak asi tušíte, pravda je někde trochu jinde. Nejlepší hodnota, které jsem dosáhl, byla 4,1 l/100 km. Ale to jsem po dálnici jel rychlostí maximálně 100 km/h a snažil se o co nejplynulejší způsob jízdy. Když ale nechcete provoz brzdit, počítejte s hodnotou 5,5 až 5,7 l/100 km, které jsem dosahoval celkem s přehledem (a aniž bych překážel rychlejším chodcům).

Na spotřebě se ale určitě projevily okolní teploty kolem –15°C (ehm, kdo teď řekl globální oteplování?), protože topení okrádá motor o důležitou energii. Předpokládejme, že v létě by se bez klimatizace dalo jezdit s přibližně o dvě tři deci nižší spotřebou.

Otázkou zůstává, zda se vám tedy Prius vyplatí. Pokud vezmete do ruky kalkulačku, asi ne. S kdejakým dieselem budete jezdit za méně a pořídíte ho levněji. Chcete příklad? Napadá mě Volkswagen Golf 2.0 TDI, který jezdí za 6 litrů nafty, má skvělý podvozek a vůbec je to veskrze prémiové auto, které vás nebude štvát tím, že by při couvání pípalo nebo vydávalo jiné pazvuky. A jestli vám záleží na ekologických samolepkách (nebo je chce váš zaměstnavatel) a skutečně vás baví řídit, pak je tu Ford Focus ECOnetic za 560 000 korun, který neztratil nic z komunikativního řízení a živého podvozku.

 

Verdikt

Nová Toyota Prius není špatné auto, jenže pořád nedokážu najít jeho smysl existence v našich malých městech. Ranní a odpolední dopravní špička v Praze sice může být přirozeným prostředím pro tohle auto, ale jen tehdy, pokud nechcete vyjíždět za město. Jakmile ale jezdíte pravidelně po dálnici a mimo aglomerace, moderní auto s úsporným dieselovým motorem začne dávat mnohem větší smysl.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyToyota Prius
0-100 km/h (s)10,4 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec + synchronní elektromotor
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1798
Kompresní poměr13,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)80,5 x 88,3
Převodovkas plynule měnitelným převodem (CVT)
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 kW / 136 k (kombinovaný maximální výkon)
Točivý moment (Nm)142 Nm v 4000 ot/min + 207 Nm od 1 ot/min
Výkon/hmotnost (k/t)94,1 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)180 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)3,9 / 3,7 / 3,9 l/100 km
Objem nádrže (l)45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4460
Šířka (mm)1745
Výška (mm)1490
Rozvor náprav (mm)2700
Provozní hmotnost (kg)1445
Celková hmotnost (kg)1805
Zavazadlový prostor (l)446 l
Ceny
Základní cena modeluod 679 900 Kč
Cena testovaného vozuod 729 900 Kč
12.1.2010 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist