Toyota křísí trend minivanů

Zadání pro vývojáře bylo jednoduché: koncept se třemi řadami sedadel. Výsledkem je Toyota F3R.

Vývojový tým Toyoty se rozhodl vzít zavedený typ vozu, který se dlouhou dobu vyhříval na výsluní zákaznické přízně a posunout ho na novou úroveň. Naše porevoluční končiny trend minivanů zasáhl jen velmi okrajově, protože ho vzápětí vystřídala nová generace automobilů – menší a lehčí MPV, která se svými vlastnostmi spíše podobala osobákům. Výhody minivanu ale nelze zpochybnit: uvnitř je skutečně bezkonkurenční prostor a navíc velmi variabilní. Můžete ho použít jako minibus, jako dodávku a cokoli mezi tím.

Momenální obliba automobilů se třemi řadami sedaček neustále stoupá, ale problém většiny těchto aut je jasný: původně vznikly pouze se dvěma řadami a ta třetí je jaksi „doplňková“ a sezení v ní je pro vzrostlejší postavu za trest. F3R ale nabízí naprostý dostatek místa pro osm dospělých cestujících.

Vděčí za to dvěma věcem: extrémně dlouhému rozvoru a důsledně klínovitému profilu se střechou, stoupající až k zadnímu oknu. Sezení uvnitř může být díky tomu uspořádáno „divadelně“ s každou další řadou sedaček mírně výš, než předchozí. To zajišťuje všem cestujícím dobrý výhled a pohodlí.

Prodej minivanů se od roku 1994, kdy se jich prodalo 900 000, snížil téměř na polovinu. Typickému zákazníkovi je navíc kolem 50 let a jeho věk stoupá rychleji, než v jiných segmentech. Toyota chce tento trend zvrátit a zaměřit F3R na mladé rodiny a jednotlivce. Proto se vývojáři zaměřili na převratně variabilní interiér. „Mnoho mladých lidí dnes tráví volný čas ve svých autech a v tu chvíli se z jejich auta stává zábavní prostor,“ říká šéfdesigner interiéru Alan Schneider. Problém je v tom, že většina současných vozů je k této funcki zcela nevhodná. Proto se rozhodl vytvořit interiér F3R doslova jako pojízdný obývací pokoj. Přední sedačky se dají otočit a sklopit, takže vytvoří pohodlné pohovky. Střední řada sedadel se dá částečně zapustit do podlahy, zatímco jedna její krajní část se spojí se zadní řadou sedadel a vytvoří pohodlné a avantgardní rohové sofa, jak z nějakého designového časopisu.

Náladové osvětlení zajišťují světlovody z optických vláken, o zábavu se stará systém se dvěma plochými obrazovkami. Část palubní desky se dá snadno odpojit a slouží jako dálkové ovládání pro audio, video a osvětlení.

Koncept se také profiluje jako ekologicky uvědomělý, spousta jeho dílů je z nových, recyklovatelných materiálů a pohon zajišťuje systém Hybrid Synergy Drive, známý z Priusu a Lexusu R400h.

Pokud jde o vnější design, Ian Cartabiano obdařil vůz odvážnou, vysoko položenou maskou. Ta je hodně oblíbená v Japonsku, zatímco evropští a američtí designeři se snaží masku umístit co nejníže a zamaskovat tak velikost vozu. „To jsem ale nechtěl. Šlo mi o to, aby tenhle vůz každý poznal, aby měl odvážné, sebevědomé vzezření. Aby každý, když ho zahlédne ve svém zrcátku, okamžitě věděl – to je Toyota F3R.“

Koncept F3R není určený pro výrobu, ačkoli Toyota prohlašuje, že staví koncepty především proto, aby zkoumala možnosti sériové výroby. Nový koncept tří řad sedaček je ale natolik zajímavý a vnější design natolik svérázný, že ho Toyota bere velmi vážně. Zdroje z automobilky nevylučují, že prvky z F3R poslouží jako základ pro sériový vůz.

Honza Koubek

9.1.2006 12:31

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist