Toyota Corolla 1.6 Valvematic (2016)

Již padesát let se po silnicích prohání Toyota Corolla. Jak jezdí poslední jedenáctá generace, která nedávno prošla faceliftem?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 2

  • Celkové hodnocení 6.6

Radosti

  • Příjemný atmosférický motor
  • Spotřeba paliva při klidné jízdě
  • Pohodlný a hravý podvozek
  • Vypínatelná stabilizace a mechanická ruční brzda
  • Měkčené plasty na palubní desce a hraně dveří

Starosti

  • Odtažité řízení a gumové řazení
  • Otupělá odezva na plyn a necitlivá spojka
  • Místo na hlavu na zadních sedadlech
  • Absence výklopného víka kufru
  • Černá díra v podobě schránky před řadicí pákou

Toyota Corolla jezdí po světových silnicích už neuvěřitelných 50 let. Za tu dobu několikrát změnila podobu – od kompaktního sedanu z poloviny šedesátých let přes sportovní kupé let osmdesátých a hatchback let devadesátých (mimo jiné vítězný ve WRC) až po sedan 21. století.

Současná jedenáctá generace nedávno prošla faceliftem, který přinesl trochu modernější a ostřejší tvary světel, masky chladiče a předního nárazníku. Design je tak více sjednocený třeba s větším Avensisem, se kterým si Corollu zprvu snadno spletete.

Auto se zboku a zezadu tváří trochu jako liftback, ve skutečnosti je to však „jen“ sedan bez výklopného zadního okna. Z obou karosářských variant si ovšem Corolla bere to horší – otvor do zavazadlového prostoru sedanu, což se v Evropě příliš nenosí, z liftbacku pak méně místa na hlavy zadních pasažérů. Stopětaosmdesát na výšku už znamená, že se hlavou budete stropu dotýkat poměrně citelně, na kolena je ovšem místa opravdu dostatek.

Interiér

Interiér je prostší, působí ale celkem kvalitně a hlavně přehledně. Měkčené plasty na palubní desce ani tak důležité nejsou, mnohem více potěší měkká hrana na dveřích, kam si řidiči často odkládají loket. Ideální pozici za volantem přesto chybí především možnost o něco více nastavit volant, který se navíc kvůli tlustým paprskům s množstvím zbytečných tlačítek a podivně tvarovanému věnci v oblasti palců nedrží nejlépe.

Zvláštně asymetrický design palubní desky vyžaduje chvíli, než si zvyknte. Ovšem grafika i barvy nejen samotného displeje, ale i dotykových tlačítek působí moderně. Odezva je rychlá i celkem přesná a řazení nabídky je logické.

Vyhřívání sedadel a najdete pod dvířky malé přihrádky. Je to elegantní způsob, jak schovat poněkud zastaralé a nevzhledné přepínače, ovšem pozor na samotný úložný prostor. Je neuvěřitelně hluboký a úzký – při neznalosti této skutečnosti hrozí dlouhé chvíle strávené s pinzetou nebo kleštěmi při lovení zapadlých předmětů.

Pohon a spotřeba

Pokud jste zvyklí na downsizované turbomotory, budete chvíli znova vzpomínat na zapomenuté umění pracovat s atmosférickým motorem. Šestnáctistovka o 132 koních a 160 Nm je velmi příjemný motor, přestože hodnoty výkonu a točivého momentu zrovna světoborné nejsou. Ovšem celkem slušně táhne, pokud využíváte celý její potenciál – maximum výkonu nabízí v poměrně vysokých 6400 ot./min, což je jen kousek před omezovačem. A potěší i sympatickým zvukem. Pokud ovšem pojedete v klidu, naopak nebude vůbec rušit.

Šestistupňový manuál je poskládaný nakrátko, ale přesně tak, aby měl motor hezkou pružnost a přitom na poslední rychlost na dálnici neobtěžoval vysokými otáčkami a nadměrným hlukem. Jednoduchá a téměř kulatá hlavice řadičky padne velmi dobře do ruky, škoda jen dlouhé páky a gumového odporu – odebírají i poslední zbytky radosti z řazení.

Atmosférické motory neslibují tak zázračnou papírovou spotřebu paliva jako menší přeplňované motory, 1.6 Vlavematic zato žere stabilně. Hodnota 8,3 l/100 km z fotografie je dlouhodobý průměr po městě, mimo město se pak konstantní rychlostí 100 km/h klidně dostanete až na 5,5 litru.

Ovladatelnost

Že je nová Toyota Corolla tak trochu ze staré školy dokazuje i zcela vypínatelná stabilizace (učinit tak lze ale jen u stojícího vozidla). Proč byste to měli dělat? Třeba proto, že potom objevíte skrytý talent podvozku. Jistě, stále se dost naklání, vyvážení je spíš defenzivně nedotáčivé a přilnavosti je tak akorát na to udržet se na silnici, ale zavřete v oblouku kohoutek a dočkáte nečekaně ostřejšího utažení stopy, které správným načasováním proměníte v rozvernou přetáčivost.

Hádám však, že mnohem důležitější bude pro drtivou většinu cílové skupiny komfort na palubě, a toho se také dočká. Podvozek je poddajný, příliš se nenechá rozhodit ani rozbitou silnicí a případné otřesy od nerovností se do karoserie přenášejí hezky tlumeně. Celé to navíc působí takovým přirozeně bytelným dojmem.

Bohužel, celkem hravý potenciál kazí naprosto odtažité ovládání. Řízení je takové všelijaké, necitlivé a přeposilované, o řazení už byla řeč výše a reakce plynu je ospalejší než Sněhurka na Diazepamu, což v kombinaci se spojkou, ve které cítíte prázdnotu, komplikuje plynulé rozjezdy. Tlačítko SPORT by tu paradoxně vůbec nepůsobilo nepatřičně, naopak by mohlo přinést alespoň trochu normální odezvu ovládacích prvků, leč žádné tu není…

Verdikt

Velká škoda, že Toyota Corolla nemůže skrytý talent podvozku vinou odtažitého ovládání trochu více projevit. I proto je třeba taková Škoda Rapid nejen o něco příjemnější auto na řízení, ale i nepatrně dotaženější v takových těch každodenních maličkostech. Toyota Corolla 1.6 Vlavematic je ovšem povedené auto, pokud hledáte něco nenáročného a pohodlného s dostatkem prostoru a oldschool atmosférou, která je tichá a úsporná.

Konkurence

Škoda Rapid 1.6 TDI 105k (2013)

První jízda | vydáno 2. 9. 2013

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřaodvý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)97 / 132 v 6400
Točivý moment (Nm)160 v 4400
Výkon/hmotnost (k/t)98
0-100 km/h (s)10,0
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)8,0 / 4,9 / 6,0
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4620
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1465
Rozvor náprav (mm)2700
Provozní hmotnost (kg)1350
Celková hmotnost (kg)1775
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)452
Ceny
Základní cena modelu369 900,- (1.3 Dual VVT-i 99 k Live)
Základní cena test. verze389 900,- (1.6 Valvematic 132 k Live)
28.11.2016 1:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist