Toyota Celica

Dnešní doba přeje superlativům. Můžete si koupit supervýkonné auto, ale musíte počítat s tím, že bude i superdrahé. Naštěstí existují výjimky a existovaly i v minulosti

Přesně takovým autem je totiž Celica. Je to sporťák, ale její provoz nestojí několikanásobek provozu obyčejného auta. Je sice pravda, že o úplně plnokrevný sporťák nejde (tohle místo měla u Toyoty vyhrazené Supra), ale když si vzpoenete na model Celica GT Four s pohonem všech kol a přeplňovaným dvoulitrem, který bodoval v soutěžích rallye, úplně špatný rodokmen přece jen nemá. Pod kapotami vozů, které najdete v bazaru, se ovšem daleko častěji vyskytují nepřeplňované dvoulitry o výkonu 129 kW, nebo dokonce jen osmnáctistovky o výkonu 85 kW.

To ovšem nic nemění na tom, že v kategorii menších sportovních kupé platí Toyota Celica téměř za legendu. Nakonec, má na to plné právo, vždyť její první generace spatřila světlo světa už v roce 1971. Na trhu ojetin je v současnosti asi nejrozšířenější Celica šesté generace, vyráběná v letech 1994 az 1999. Po ní přišla současná, sedma generace, která se u nás ale nikdy oficiálně neprodávala. Na silnicích je dnes pořád vidět hodně vozů Toyota Celica čtvrté a páté ge­nerace. Ty však i přes mechanickou odolnost bývají málokdy v dobrém stavu. Důvod je jednoduchý: obvykle s nimi už havarovalo několik (většinou mladých) řidičů, a i kdyby náhodou příkopu či stromu ušly, jejich karosérii už pravděpodobně významně sžírá koroze. A kromě toho, mladí a nevybouření šoféři, které tohle auto přitahuje jak ocucané lízátko vosy, nejsou zrovna vyhlášení tím, že by se o auta pečlivě starali. Proto skutečně doporučujeme vozy vyrobené nejpozději od roku 1994, které navíc obvykle nevypadají na svůj věk.

Všimnete si toho hned po usednutí dovnitř. Sedadla mají skvělé boční vedení, za volantem v nich sedítě mimořádně nízko, řadící páka je krátká a jde přesne, středový tunel je vysoký a středová konzole ovladači topné soustavy a rádiem by dodnes mohla sloužit za příklad mnohým výrobcům. Uvnitř Celiky nenajdeme dnes tolik oblíbené hliníkové, nebo dokonce karbonové dekory, ale to všechno vynahradí skvělá ergonomie, díky které jste ve voze už po pár kilometrech jízdy skoro ja­ko doma. Ačkoli se vyhlášení kvalita vozů Toyota obvykle týká pouze jejich mechaniky, zatímco interiéry či laky bývají doslova odbyté, uvnitř vozu ani po letech obvykle nic nevrže a nerachotí (tedy až na zadní kryt zavazadlového prostoru). Tím se dostáváme k dalšímu pozitivu, kterým je výklopná záď skrývající objemný zavazadlový prostor o velikosti 285 litrů, což bude dvoučlenné posádce v pohodě stačit i na hodně dlouhou dovolenou.

Závad nebývá u Toyoty Celica mnoho. Pozor si dejte na opotřebené přední tlumiče a vadná (hlučná) ložiska zadních kol. Pokud akumulátor „chrlí síru“, vinen je nefunkční re­gulátor alternátoru, který přebíjí. I když nejsilnější verze spor­tovních aut bývají většinou náchylnější k problémům, v případě Toyoty Celica to neplatí. Naopak, Celica s pohonem všech kol a turbomotorem obvykle funguje překvapivě dobře. Je tomu tak mimo jiné i proto, že si turbodmychadla Toyota vyrábí sama a její produkty jsou ve srovnání s ostatními několikanásobně kvalitnější.

 

PARAMETRY

Karosérie: dvoudveřové kupé. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,8i 16V (85 kW), 2,0i 16V (129 kW), 2,0i 16V Turbo GT-Four (178 kW). Pohon: přední kola, pouze verze GT-Four má stály pohon všech kol. Rozměry: 4425x1750x1305 mm. Rozvor: 2450 mm. Zavazadlový prostor: 283 Iitrů. Palivová nádrž: 60 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano.

 

PLUSY

spolehlivost a kvalita, dynamické tvary, nízká spotřeba, solidní podvozek, brzdy a řízení, ergonomický a útulný interiér, rozměrný zavazadlový prostor, skvělý kontakt s vozovkou, spolehlivost, kvalita, výkon dálkových světlometů, výborné přední sedačky, dynamický design, jednoduchá konstrukce (snadné opravy), odhlučnění motoru.

MÍNUSY

vyšší ceny ojetin, horší torzní tuhost karose­rie, špatný výkon tlumených světlometů, slabý tah motoru 1,8i 16V, výkon tlumených světlometů, jen dojezdové rezervní kolo, často nejasný původ (málo vozů prodaných jako nové v ČR), drahé náhradní díly

JAK ŠEL ČAS

1971: Představení vozu první generace s pohonem zadních kol.

1978: Představení druhé generace, poprvé s výklopnou zádí (liftback).

1962: Třetí generace modelu.

1986: Čtvrtá generace modelu – poprvé s pohonem předních kol.

1988: První „ostrý“ speciál – Celica AlITrac Turbo s pohonem všech čtyř kol.

1990: Pátá generace modelu.

1994: Šestá generace modelu (viz foto).

1999: Představena sedmá generace mode­lu, která se však v ČR neprodává.

ČÁSTÉ ZÁVADY

opotřebované tlumiče a spojka, přebíjející alternátor, následkem toho zničený akumulátor, ohnuté klíčky, závady chlazení, propálené těsnení pod hlavou, koroze výfukového potrubí, prasklé čelní sklo (kroucení karoserie), zvlněné brzdové kotouče, chrastící převodovka

DOPORUČENÝ MODEL

2,0i 16V (129 kW)

Zážehový řadový čtyřválec šestnáctiventilový rozvod DOHC, víceobodové elektronické vstřikování paliva. Důvod: Dvoulitr má dostatek výkonu i bez turba, jde o tentýž motor, ktery byl nabízen take pro rychlou Carinu GT. Až při hodně vysokém stavu najetých km, či po hrubém zacházení trpí vůz vysokou spotřebou oleje.

NEBRAT

1,8i 16V (85 kW)

Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, víceobodové elektronické vstřikování paliva. Důvod: Základní agregát stačí pro běžné ježdění, na sportovní jízdu však příliš ne. Vůz pak neposkytuje takové výkony, jaké svými tvary slibuje.

autoweb.cz

20.12.2006 5:39

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist