Toyota Auris (od 2007)

Japonský Auris designem rozhodně neohromí, ale může zaujmout prakticky smýšlející motoristy, hledající spolehlivý automobil. Právě v tomto směru totiž vyniká.

RADOSTI
Nadprůměrná spolehlivost, prostornost, příjemné naladění podvozku, pohodlná sedadla.

STAROSTI
Pomaleji řadící převodovka MMT, zejména z počátku výroby slabší kvalita dílenského zpracování, ergonomie parkovací brzdy.

Příznivci značky Toyota už asi tuší, co bude následovat. Ano, Auris stejně jako předchůdce Corolla nikomu designem dech nevyrazí. Stejně jako další modely této japonské značky ale vyniká po stránce spolehlivosti, což dokazují jak zkušenosti zástupců autobazarů, tak statistiky TÜV.

Mimochodem právě v tomto žebříčku se model Auris umístil na druhé příčce za 2,6% závad ze 127 hodnocených vozidel ve věku 2-3 roky. První místo patří další toyotě a to hybridnímu Priusu. Mezi nejlepšími dvaceti vozy najdeme ještě Corollu Verso, RAV4, AvensisYaris.

Toyota Auris fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota Auris fotogalerie

Proč všechny zmiňujeme? Odtud, ale i z českých autobazarů totiž pochází výborná pověst vozů značky Toyota, které i obchodníci s ojetinami hodnotí jako opravdu nadprůměrně spolehlivé.

A to je přednost, jež dokáže nejednoho motoristu oslovit. K dobru lze přičíst i prostornost automobilu a pohodlná sedadla. Velkou výhodou je pak možnost polohovat (naklopit) opěradla zadních sedadel.Zavazadelník o objemu 345 litrů v základním uspořádání je v rámci třídy podprůměrný. Jde rozšířit sklopením zadních sedaček, když tak učiníte, sedáky zajedou do podlahy. Přesto nebude vzniklá ložná plocha ideálně rovná. Na přechodu ze zavazadelníku ke sklopeným sedačkám totiž vzniká malý schod.


Řada majitelů také upozorňuje na nutnost více bouchnout dveřmi zavazadelníku, aby zaklaply. Pojďme se ale ještě podívat do interiéru, konkrétně na pracoviště řidiče. Proti palubní desce nic nenamítáme, ale parkovací brzda nám moc nesedne. To je dáno její polohou (rukojeť směřuje nahoru), která má vliv na nepříjemnou obsluhu.

Pod kapotu automobilu se dostalo několik pohonných jednotek. Nejmenší z nich je zážehový motor o objemu 1.33 Dual VVT-i/74 kW, jež v nabídce nahradil 1.4 VVT-i/71 kW. Více síly ale nabídnou živé šestnáctistovky 1.6 VVT-i/91 kW a 1.6 Valvematic/97 kW.

Osmnáctistovky potkáte jen vzácně, což platí i o hybridním provedení 1.8 HSD (využívá variátor e-CVT). Z hlediska spotřeby lákají turbodiesely, zejména 1.4 D-4D/66 kW s kombinovanou spotřebou okolo pěti litrů (cca 5,7 při stotřicítce na dálnici). Svižnější jízdu zajistí dvoulitrový turbodiesel o výkonu 93 kW, který si v kombinovaném provozu řekne asi o litr více než vznětová čtrnáctistovka.V nabídce byl také agregát 2.2 D-4D/100 kW. Zde očekávejte průměrnou spotřebu asi 6,5 l/100 km. Výhodou této motorizace je fakt, že podvozek využívá zadní víceprvkovou nápravu. Ale ani ostatní provedení po stránce jízdních vlastností nezklamou. Navíc odpružení velice dobře pohlcuje nerovnosti. To jsme však odbočili, vraťme se ještě k motorům.

O vznětové čtrnáctistovky nouze není, ve špatné situaci nebudou ani řidiči toužící po 2.0 D-4D. Ojetin s 2.2 D-4D je ale opravdu málo. Naším tipem na vznětový motor je dvoulitr disponující dostatkem výkonu při příznivé spotřebě.

Kdo chce vůz se zážehovou jednotkou, měl by volit mezi motory do 1,4 litru a šestnáctistovkami, které mají jen nepatrně vyšší spotřebu, ale citelně více výkonu ve vyšších rychlostech a při větším zatížení.


Starší vozidla měla jen pětistupňovou manuální převodovku, což zrovna nepotěší. Agregát 1.6 VVT-i tak ve stotřicetikilometrové rychlosti točí 4000 ot/min, což se na spotřebě nijak příznivě neprojeví – dosahuje 8,2 l/100 km (při 130 km/h). V kombinovaném provozu asi 7,5 l/100 km.Novější provedení 1.6 Valvematic se šestistupňovou převodovkou má při stejné rychlosti asi o 500 ot/min méně a spotřebu zhruba 7,8 litru na 100 kilometrů (při 130 km/h). Při devadesátce si řekne skoro o 2 litry méně. V kombinovaném provozu vůz jezdí přibližně za 7,2 l/100 km.

Krátké zpřevodování je výhodné při jízdě po městě, kde je auto skutečně svižné. Na delších trasách, kde se vůz pohybuje vyšší rychlostí, se ale ukazují i nevýhody v podobě nárůstu spotřeby pohonných hmot a to zejména u pětistupňových převodovek.


K častým závadám patří poruchy koncových světel, výjimkou není ani koroze spodku motoru u verzí bez ochranného krytu. Korodují také táhla řazení. „Známé je uvolňování tepelných štítů výfuku, které pak způsobují hluk,“ pokračuje ve výčtu závad Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.Mnoho majitelů Aurisu vytýká pískání brzd, které se nezřídka opakuje i po výměně třecích segmentů (za nějaký čas). Zde lze snad jen doporučit použití komponent z druhovýroby.

Zástupce Auto Diskont také varuje před vozy s vysokým kilometrovým proběhem: „U turbodieselů s vysokým počtem ujetých kilometrů mohou nastat následkem opotřebení potíže se vstřikovači, proto stav počítadla ujeté vzdálenosti ověřte.“ Vznětové verze se častěji potýkají se zaneseným EGR ventilem.



Ve zpětném zrcátku

2007 – hatchback Toyota Auris uveden do prodeje se zážehovými motory 1.4 VVT-i/71 kW, 1.6 VVT-i/91 kW, 1.8 VVT-i/100 kW a s turbodiesely 1.4 D-4D/66 kW, 2.0 D-4D/93 kW a 2.2 D-4D/130 kW.
2009 – nová zážehová osmnáctistovka o výkonu 108 kW.
2010 – facelift a modernizace, nové zážehové motory 1.33 Dual VVT-i/74 kW (nahrazuje 1.4 VVT-i), 1.6 Valvematic/97 kW (nahrazuje 1.6 VVT-i), uvedena hybridní verze 1.8 HSD se zážehovou osmnáctistovkou, dvojicí elektromotorů a variátorem.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz Toyota Auris v roce 2006.
Za ochranu posádky při nárazu získal 5 hvězdiček z 5 možných (35 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 zvězdičky z 5 možných (37 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 3 hvězdy ze 4 možných (21 bodů)

Milan Jirouš

3.6.2012 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist