top-gear-fakta-o-emisich.jpg

Top Gear: fakta o emisích

motorsport

...aneb proč krávy nemusejí plnit Euro IV?

Diskuze

35 komentářů

    handbrake

    diky.okamzite planujem vylepenie na katedre environmentalnych studii na nasej univerzite aby furt nedristali do vetra.

    The car is supreme:-)

    jojo

    az tak by som tomu vsetkemu neveril

    jh

    tiez verim iba statistikam, ktore som vytvoril ja.

    ivan

    Veta: Průměrná britská domácnost vyprodukuje za rok o 1500 kg více CO2 než Ford Focus.

    Otazka: kolko Co2 treba na vyrobenie FF?

    Veta:Průměrné auto za rok vyprodukuje přibližně tolik C02, kolik samo váží. Průměrný člověk „vydýchá“ do atmosféry třicetinásobek svojí hmotnosti.

    Otaza: nemame dychat, ale vozit sa? co sa da jednoduchsie obmedzit?

    Veta:Kyselé deště, vzniklé v souvislosti s těžbou niklu pro baterie Toyoty Prius, zcela zničily krajinu v okolí Sudbury v kanadském Ontariu. NASA nyní tuto oblast používá k testování lunárních vozidel.

    Otazka: su si isty, ze jedinou pricinou tych dazdov, bola ta jedna tazba?

    Veta:Všechna supermini ve Velké Británii vytvářejí třikrát více C02 než všechna tamní SUV.

    Otazka: kolko jeSUV a kolko superminis? kolko nabehaju SUV a kolko superminis km?

    Veta:Boeing 747 vyprodukuje během 24 letových hodin 400 tun CO2. Dvěma stům padesáti autům by totéž trvalo celý jeden rok.

    Otazka: a kolko pasazierov na aku vzdialenost vie boing za 24 hodin odviest? kolko je na to potrebnych aut a za aky dlhy cas to dokazu?

    Yaroukh

    To byl příspěvek úplně mimo mísu. Cílem souhrnu je ilustrovat nesmyslnost honu na auta (tím spíše na nová), ne zakazovat dýchání nebo letadla.

    Boda

    Ty otazky jsou relevantni. Navic, skutecnost, ze "neco" (je jedno jestli kravy, letadla nebo lidi) vyrobi vice CO2 nez auto neznamena, ze je dobry napad rezignovat na snizovani emisi u aut. Je fakt, ze se to trosku prehani s "honem na carodejnice", ale cim nizsi budou emise u cehokoliv, tim lepe se nam bude dychat. Zkuste projit v Praze krizovatku "U Bulhara" a pak zkuste na Sumave projit kolem louky kde se pasou kravy. Presto ze maji kravy enormni emise CO2, lepe se mi dychalo na Sumave. Ale zkuste si to sami ;-))

    0ndra

    s tou šumavou máte pravdu, ale to není tím CO2, z aut jde víc škodlivin než jen CO2 a ty jsou bezprostředně nebezpečné – ať už oxidy dusíku nebo pevné částice apod. – to je to, co "smrdí" – to jsou splodiny, které škodí lidem v okolí, ne CO2 – ten škodí "jen" jako skleníkový plyn, a tam je srovnání s krávama naprosto v pořádku (krávy navíc produkují metan, který je ještě horším skleníkovým plnyem nežli co2…)

    Boda

    Přesně tak 🙂 Fascinuje mne, že všichni mluví o CO2 a o ostatních zplodinách se nemluví.

    Honza

    Protoze jak uz tu je psano, U Bulhara dychas spoustu horsich veci nez CO2. V soucasne mire neni CO2 pro dychani cloveka nijak problematicke.

    Problematicke jsou ty ostatni plyny! A norma pro naftu umoznuje klidne i 10x vyssi hodnoty pro tyto jedy nez pro benziny. Ale nafta je spravna, protoze ma o 30% nizsi emise CO2. Teda uz ani ne 30%, nebot kvuli snizovani tech ostatnich jedu ta spotreba roste a rozdil je tak 20%…

    Ale CO2 je zaklad, takze se radsi mnohem drive otravime vlastnimy jedy, jen proto abychom v celkovem meritku usetrili 1-2% CO2. Bravo ekoteroriste!

    Jirka Červenka, autoweb.cz

    Popořadě:

    1) O nic víc, než je potřeba k výrobě jiného stroje srovnatelné velikosti a složitosti.

    2) Tady jde o kontext. Informace vám má naznačit, že vaše auto vyprodukuje za rok méně CO2 než vy sám, tudíž jeho vliv na globální oteplování nebude zase tak strašný, jak si někteří myslí.

    3) Nemáme informace, které by nasvědčovaly opaku.

    4) To je jedno. Tento bod má poukázat na nesmyslnost snah o perzekuci relativně marginální kategorie.

    5) Viz bod č. 6 ve článku, i po přepočtu na vzdálenost a počet cestujících je letadlo násobně horším znečisťovatelem než automobil.

    ivan

    nemyslim

    1) chcel by som vediet co znamena pod pojmom, ze domacnost vyprodukuje viacej Co2 emisii – dychanim?pouzivanim zachoda? ci sa do toho pocita aj Co2, ktore vznika pri vyrobe vyrobkov, ktore pouzivaju, ich likvidacia a pod. Pri FF sa pocita aj s Co2 pri vyrobe likvidacii, prevadzke (nie len spalovanie benzinu, ale aj vyroba naftybenzinu, vyroba samponov na auto, vyroba , benzinovych cerpadiel, vyroba kompresorov na nafukanie kolies atd.)

    lebo ja vam viem povedat, ze FF spotrebuje viacej Co2 ako domacnost (ale uz zamlcim, ze pocitam len to co clovek vytvori dychanim, ale u FF som pocital aj s vyrobou, likvidaciou atd)

    2. to nejde o to, ze kolko ja vytvorim a kolko auto – ja ako clovek nemozem menej dychat, cize znizovat emisie treba u aut (teda nielen u aut)

    3. ze nemate a top gear neuverejnil informacie o opaku, nezmanema, ze neexistuju. ale pravda to moze byt.

    4. marginalna zalezitost?

    ked porovnavam 10 000 tis mini, ktore kazdy den najazdia tisicky kilometrov a porovnam to z 10 SUV, ktore najazdia stovky km – nemyslim, ze je to porovnatelne. kde su cisla podla coho to porovnavali?

    5. tu by som chcel vidiet cisla a prepocty mozno ratali so 747 a ako auto dali super usporne auto, ktore sa nepriblizuje priemeru spotrebe vsetkych jazdiacich aut.

    vpliv na globalne oteplovanie (ak vobec je, kedze su aj teorie proti) maju nielen auta (treba si zobrat na paskal take lode, ktore jazdia na mazut, nemaju katalyzator a  maju obrovske emisie, tepelne elektrarne atd. atd. )ale aj ine faktory.

    ono bez cisel (odkazy na cisla) je tato sprava len na zasmiatie a vypovedacia hodnota ziadna.

    upozornujem, ze nie som ziaden zeleny ci z greenpeace ci matka zeme. mam doma dve auta a rad jazdim, bez ohliadania sa na emisie a spotrebu.

    jpor

    z tvojho prispevku trčí hlavne oportunizmus. Na druhej strane je fakt, že treba si klásť aj takéto otázky a férovo pochybovať o veciach a pýtať sa na súvislosti.

    Nakoniec je to všetko otázka dôvery, či v Top Gear účelovo kecali alebo si dali trochu práce a seriózne počítali. Ak chceš overené a spoľahlivé (málo spochybniteľné) údaje, treba sa zrejme obrátiť na iné zdroje – vedecké publikácie.

    Niektoré príklady umožňujú presné spočítanie – ten Boeing 747:

    – ak je jeho produkcia za 24 letových hodín 400 ton CO2, pri rýchlosti 850 km/h je to za 24 hod 20400 km. Čiže 19600g CO2/km, kapacita na dlhšie lety povedzme 300 ľudí, takže na človeka je to 65g CO2/km. To je lepšie ako autá. Ešte môžme trochu znížiť tú rýchlosť, lebo počas štartu a stúpania má vyšší výkon a menšiu rýchlosť, ale je to relatívne krátky čas v porovnaní so zvyškom trasy (pár tisíc km), potom by to mohlo byť okolo 70g CO2/km.

    Paradoxne príklad Boeingu 747 je pre lietadlá ako také priaznivý, lebo je to veľkokapacitný stroj. Najhorší príklad by bol malý a rýchly stroj na krátke trasy (časté štarty, málo ľudí na palube) alebo taký Concorde.

    Úprimne povediac mi to ale trochu nesedí, lebo vždy keď narastá rýchlosť presunu, narastá prudko odpor aj energia potrebná na jeho prekonanie, a osobne si myslím, že ani prepravou množstva ľudí naraz sa to nezlepší, takže otázka je či sú tie čísla o produkcii CO2 pravdivé.

    Z druhého konca – keď sa zoberia auto s produkciou 150g CO2/km, tak 300 týchto áut vyprodukuje 400 ton CO2 na trase 8888 km, čo je dosť malá ročná kilometráž. Ak ich bude len 250 (menej osôb na palube lietadla), bude to trasa 10666 km. Stále pomerne málo… No ak budú v aute 2 pasažieri, už to vyzerá porovnateľne s Jumbom…

    Inak si myslím, že je dosť náročné vyčísliť produkciu CO2 na výrobu 1 auta, alebo napr. vypočítať podiel CO2 vyprodukovaného na výrobu 1 kompresora (pre hustenie pneu) na 1 auto… Ale určite to nie je nemožné, som si istý že tieto údaje sú na svete.

    A určite treba so znižovaním CO2 začať u najväčších producentov, tam prinesie min. úsilie max. efekt. Lode a spol… a kravy. To je ich pomsta zato že ich vraždíme a žerieme 😀

    Všeobecne ale súhlasím s tým, že hon na autá je tak trochu hon na čarodejnice, za tým bude aj dávka populizmu niektorých politikov a ich zjednodušené myslenie.

    David

    Pokud ale chcete zacházet do až takových extrémů, jako je množství CO2 vyproduvané při výrobě čehokoliv, nemohl byste si, s prominutím, s čistým svědomím utřít ani prdel…

    Co třeba taková výroba tolik opěvovaněho letadélka? Myslím si, že účel celého článku byl takový, jak už předemnou řekl mistr Červenka.

    Boda

    Pokud letadlo znečišťuje prostředí více, než auta, bylo by maximálně logické snažit se snížit emise letadel. Není ale ani trošku logické na základě této skutečnosti zvyšovat (nebo ponechávat stejně vysoké) emise aut, "aby to bylo spravedlivé", nebo nevím proč.

    Krávy a lidské dýchání je argument úplně mimo. Sice zajímavé srovnání, ale uvažovat o genocidě přírodního druhu, jen abysme mohli mít auta s co možná nejvyššími emisemi, je celkem úchylné. Uvědomte si, že nikdo nechce auta zakazovat, je tu jen snaha snížit emise.

    Yaroukh

    A kdo zvyšuje emise aut? A copak se už x-let nesnižují?

    Yaroukh

    Tu genocidu jsi vzal kde proboha? Bursíku, jsi ti ty?

    Boda

    Samozřejmě že se snižují a podle mne je to dobře. Jen TopGearu a Autowebu se zdá že se snižují zbytečně.

    Genocidu krav jsem vzal z příspěvku z pana Červenky z 8:00.

    Honza Koubek, autoweb.cz

    Proti tomu se musím ohradit. Všichni v Autowebu a pochopitelně i kolegové v Top Gearu moc dobře vědí, jak se to má s vývojem a snižováním exhalací. V žádném případě si nemyslíme, že je to snižování zbytečné. Jen se nám nelíbí, že se dělá veřejný terč číslo jedna právě z odvětví, kde se pro snižování emisí už tak dělá téměř všechno možné, zatímco například průmysl a energetika mají limity podstatně uvolněnější.

    A protože to nechceme napsat nudně a suchopárně, píšeme i o kravách. Jenže lidé bez smyslu pro nadhled a humor to prostě asi nikdy nepochopí.

    Boda

    Nezlobte se na mně, ale terč z tohoto odvětví dělají právě novináři. V žádném návrhu snižování emisí není specificky řečeno, že se musí snižovat emise CO2 u aut a u ničeho jiného. Vždycky je to komplexní návrh. Novináři ovšem vždy vyberou to, co je čtenářsky atraktivní a pěkně to nafouknou. I když je pravda, že nikdo ještě nebyl tak revoluční aby navrhoval snížení emisí krav.

    Píšete s nadsázkou, což je fajn, ale proč se tak rázně ohrazujete proti komentářům, které rovněž byli psány s nadsázkou? Snad nejste člověk bez smyslu pro nadhled a humor. Nepředpokládám, že moji "genocidu" mohl někdo se smyslem pro nadhled a humor brát úplně vážně.

    karel

    kolik co2 je potreba na vytvoreni domacnosti?

    igor

    oxid vyprodukovany uvolneny traviacim traktom krav sa do ich zaludku dostal z travy. do travy sa dostal pocas rastu na zaklade fotosyntezy. tento oxid sa opat naviaze , ked bude na luke dorastat nova trava – je to kolebeh. Oxid z fosilnych paliv narusa tento kolobeh, pretoze vznika spalovanim "rastlin", ktore rastli pred milionmi rokov a pod vplyvom teploty, tlaku a casu sa zmenili na ropu. cele je to fraska na oklamanie hlupacikov, ktori si povedia, ze ich auto je cistejsie ako kravske prdy…

    Jirka Červenka, autoweb.cz

    Ale faktem zůstává, že kdybychom vyvraždili všechny krávy, snížili bychom globální emise CO2 do atmosféry o 18%. To je holá skutečnost. Stejně tak je skutečnost, že kdybychom se úplně přestali přepravovat, snížíme je nanejvýš o 10%. Nechápu, jak si někdo může osobovat právo za mě rozhodovat, co je důležitější. Londýnský starosta by se spíš obešel bez auta, já hlasuji pro hovězí:-)

    Honza Koubek, autoweb.cz

    Pokud by krávy svým trávicím ústrojím vypouštěly pouze CO2, měl byste do jisté míry pravdu, i když pořád platí to, co nade mnou píše Jirka.

    Jenže dnes se všichni soustředí jen na CO2, ze kterého aktivisté udělali ZLO moderní doby a trochu se zapomíná na to, že existují i jiné skleníkové plyny. A kráva produkuje především obrovské množství metanu, který je coby skleníkový plyn několikanásobně účinnější, než CO2. A na žádné kytičky se neváže, žádný koloběh není. To jen tak pro pořádek.

    Boda

    Především všichni zapomínají na to, že auta nevypouštějí POUZE co2, ale i jiné, jedovatější látky.

    igor

    ano, aj z toho dovodu sa v prevadzkach vyuzivaju fermentacne kade na ziskanie tohto plynu z kravskeho trusu, ktory je nasledne po odsireni pouzivany v kogeneracnych jednotkach…a pani hovorime o tvorbe metanu zivymi tvormi…to sme uz aki kapovia, ze ideme hovorit, kto a kolko si moze poprdkavat! netvrdim,ze to co top gear uvadzaju nie je fakt…tvrdim, ze je to populisticke tvrdenie na oklamanie hlupacikov…

    Vena

    Jeden můj kolega vyprodukuje víc metanu než 10 krav. Navrhuji zavést povinnost tyto plyny sbírat, stlačit a následně používat k pohonu aut.

    Roman

    Tak tento článek je krásným důkazem, že když se chce, tak se krásně manipuluje s informacemi dle potřeby. Fuj 🙁

    Retro

    Ona je to právě reakce na manipulaci ze strany bursíkovců a podobné havěti, která je úplně mimo realitu. Prostě a jednduše ZELENÁ PRODÁVÁ!!!!!!!!!!! viz. Lexus. Jak ten hybridní lexus ale vyrobí, to nikoho nezajímá.

    Boda

    Samozřejmě, že zajímá. Každá továrna produkující emise (včetně továren Lexusu) podléhá emisním normám. Pokud zachází navíc s jiným nebezpečným materiálem, podléhá navíc dalším mnoha normám. Jen se o tom logicky nedočteš v automagazínu 🙂

    Retro

    Proč to teda zruinovalo při těžbě surovin pro baterie Priusu krajinu v okolí Sudbury v kanadském Ontariu? Zas tak do krajností asi ty normy nezasahují. Tohle sice může někoho zajímat, jak píšeš, ale asi nemá šanci dopátrat se, které auto je ekologičtější. Já to nechci hrotit, ale i Toyota má své subdodavatele, ostatně jako každá jiná automobilka. Ale tady se ukazuje, že nelze jednoznačně říct: hybridy od lexuse jsou zelenější (:-D) a nezatěžují přírodu tak, jako pouze-jedním-druhem-paliva-poháněné-automobily.

    Roman

    A stejně tak nelze jednoznačně říct, že těžba pri baterky Priusu zapříčinila zplundrování určité části země. Opět se ukazuje, že když se chce, tak lze krásně manipulovat s míněním čtenářů.

    Boda

    Přesně tak, kyselé deště nejsou takhle selektivní. Nechápu, jak to Top Gear mohl vůbec napsat. Vážně si někdo myslí, že když někde něco těží, že pouze na tomto místě bude pršet kyselý déšť?? To je stejně naivní jako se domnívat, že použitím freonu vytvořím ozonovou díru přesně nad sebou a nikde jinde.

    Retro

    Proč se radši eurokomisaři rexové nesoustředí a neposkytnou prostředky na vývoj "katalyzátorů" prdů u krav. Kde je ta revoluční nanotechnologie? Šup krávě pár robotizovaných breberek do bachoru, čepce, knihy a sleze! Voňavá kráva je veselá kráva. BTW, na téma kravských prdů, destruujících naši ozonovou vrstvu byl kdysi publikován perfektní článek v Maximu.

    Pro ty co neabsolvovali základní školu:
    CO2 není splodina, ale životodárný plyn, bez kterého bychom velmi rychle VŠICHNI zemřeli.

    MiraTDi

    1.) CO2 se NIJAK nepodílí na oteplování planety. Zjistěte si z dotupných zdrojů jaké množství je toho média v atmosféře…
    2.) Je tomu přesně NAOPAK. Čím je planeta teplejší, tím více CO2 je v atmosféře.

    Celá tato globální masáž je zaměřena na tu většinu obyvatelstva, která není schopna pobrat základní jednoduché informace, které se učí už na ZŠ. Je tomu přesně tak jako s 11.9. Prostě demagogie pro blbce.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist