Testujeme zimní pneumatiky Continental ContiWinterContact TS 850: Konečně na sněhu

Netřeba dlouhých řečí, věc je zřejmá, pokračujeme s testováním zimních pneumatik a konečně jsme se dočkali sněhu.

Jak už víte, v rámci zimních reportáží zkoušíme obutí značky Continental, konkretně WinterContact TS 850 P v rozměru 195/65 R15 a „pokusným králíkem,“ tedy testovacím vozem je Škoda Octavia Combi z roku 2007, s naftovým turbodieselem 1.9TDI a o výkonu 105 koní. Zima přišla tak rychle, jak zase odešla, tedy zima ve smyslu sněhu a ledu a nízkých teplot, my ale máme jasno – zkušenosti z pneumatikami jsme nasbírali a tady jsou.


Shodou okolností jsme měli možnost porovnat chování auta jak na našich testovacích pneumatikách, tak také na čínských gumách, zbrusu nových, a není překvapením, že „stlačená tma“ z Asie při pokusném brzdění na sněhu zastavila při padesátikilometrové rychlosti v bodě X, a když jsme ten samý manévr udělali na Contíkách, brzdná dráha se zkrátila bratru o délku auta. Zásadní věc, pokud si představíte, že z padesátikilometrové rychlosti brzdíte ve městě před chodcem.

Srovnání s více než zřejmým výsledkem také proběhlo při průjezdech zatáčkami, poloměr zatáčky se „na Čínách“ zvětšoval, na Continentalech jelo auto jako po kolejích. Mluvíme samozřejmě zase o legálních městských rychlostech, když jsme zkoušeli překonat hranici přilnavosti, tak i Continental povolil. Nicméně předvídatelně, nezáludně, a stačilo srovnat kola do rovna, vyšlápnout spojku, přibrzdit a auto se chytlo a pak zase pokynem volantu ohnulo do zatáčky a bezpečně ji projelo.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost na sněhu je u Continental WinterContact TS 850 P velmi dobrá, nemůžeme asi oddělovat jednotlivé „díly“ pneumatiky a řešit odděleně směs a vzorek -pneumatika funguje jako celek, nicméně je pravda, že dezén s lamelami pod tím správným úhlem a menším rozptylem umí přinutit pneumatiku v hladovějšímu zakusování do sněhu.

A je tady také vysoký počet bloků v povrchu běhounu – což znamená více hran, a to znamená více „zubů,“ které pracují na optimální přilnavosti, a drážky na vnitřní straně pneumatiky, které umí zachytit zásadní množství sněhu pro dostatečný grip. Vyšší grip, to je vyšší tření, a to je více přilnavosti a větší jistota pří jízdě. Vzhledem k tomu, že sníh byl na našich silnicích asi týden, když jsme vyrazili z Prahy na hory, tak řekněme deset dnů v souvislé vrstvě, tak nelze hodnotit spotřebu, apetit vozu se během několika set kilometrů s ohledem na sněhové podmínky neprojevil.

Můžeme si ale říct, jestli se nějak změnil vzorek, respektive zda se provoz projevil do opotřebení pneumatik. Ne, neprojevil, jsou tady lehké šrámy, jak jsme s Octavií vyrazili při minulé reportáži na závodní okruh do Sosnové, ale z jízd po silnici jsem žádný úbytek materiálu nenaměřili. O čem můžeme referovat, to jsou oděrky po štěrku a kamínkách, tím, jak silničáři sypou kamennou drť, tak se její kousky zasekávají a dostávají do drážek ve vzorku.

To je ale situace stejná pro všechny typy pneumatik, stejný problém máme u pneumatik Goodyear, které testujeme na BMW, anebo u pneumatik Michelin na našich dalších autech. Po vyčištění od kamínků se vzorek vrací do původního stavu, pouze u jednoho většího kusu došlo k decentnímu promáčknutí černé hmoty, ale jak ji sledujeme v čase, během jízdy se i tento šrám vrací do normálu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Když mluvíme o vzorku, podívejte se prosím na fotky, zejména na ty detailní, kde je při vytočených kolech vidět jeho tvar, schéma. A představte si, jak se pneumatika staví proti podkladu při zatáčení – jde o to, že drážky, vedoucí od pomyslného středu vzorku se natáčejí při zatáčení vždy co nejvíce kolmo na směr jízdy a tak co nejvíce pracují na maximálním záběru. V kombinaci s masivními drážkami tak dochází k co nejlepšímu opření se hran do podkladu.

Tím může být sníh tak, jak jsem o něm mluvil v začátku textu, anebo tající sníh a břečka, což nastalo při oteplování a pohybu teplot směrem nahoru. I v tomto případě prokázaly pneumatiky značný um proniknout materiálem až na asfalt, a velmi rychlé odvézt řídkou směs vody, sněhu a bahny mimo vzorek. A jelikož se teploty po cestě nad nulu, k desítce, nezastavily, jezdíme aktuálně opět na suchu.

28.1.2016 7:36| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist