Testujeme zimní pneumatiky Continental 4×4 WinterContact: Na suchu a na mokru

Pokračujeme v testování zimních pneumatik značky Continental. A i když počasí je zatím velmi vzdálené tomu, co za zimní počasí obvykle pokládáme, je zde řada poznatků.

Vánoce se pomalu – ehm, tedy spíše rychle – blíží a po sněhu stále ani památky. A i teploty jsou všechno jen ne typicky zimní, dokonce padají rekordy a tak teplo jako je letos už nebylo dlouhé roky. Teplo a sucho, nicméně byly deštivé, či mokré dny a nás bude zajímat, jak se auto chová na mokru a jak si pneumatiky poradí – pokud na něj dojde – s aquaplaningem.


Nejprve je třeba připomenout, že dlouhodobě testujeme zimní pneumatiky značky Continental 4×4 WinterContact v rozměru 238/65/17 a že SUVčkem, na které jsme sadu obuli, je Porsche Cayenne generace 957 s benzínovým motorem 3.6 litru. A druhá informace patří tomu, že jsem s autem vyjeli na závodní okruh v Sosnové, abychom vyzkoušeli pneumatiky na limitu, ale v bezpečí. Nebylo záměrem je zničit či nadměrně opotřebit – a víme, že sosnovská dráha pneumatiky „žere“, takže jsme si střihli jen pár kol. Ovšem stálo to za to.

Že velké SUV neumí driftovat? Možná ne každé, ale Porsche Cayenne ano a s ohledem na pneumatiky bylo fantastické, jak o přilnavost v cíleném driftu přicházely všechny gumy stejně, není nic horšího, než když jdete do smyku a každé kolo se chová trochu jinak. Nejde samozřejmě o driftování, ale tento příklad a náš pokus měl ukázat, co se stane s pneumatikami na limitu, na silnici, a je dobré, že nic záludného, nepředvídatelné. Výtečné také bylo chování na výjezdech ze zatáček, kdy kola na zadní nápravě krasně tlačila auto dopředu, zatímco ta přední určovala směr. Vlastně bez ohledu na to, jestli byla dráha suchá anebo mokrá.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Mluvíme-li o mokru, vyjeli jsme ven z areálu, stejně jako jsme to udělali se Škodou Octavia, na které testujeme TS 850, a snažili se nasimulovat aquaplaning. Nepodařilo se, snad i díky hmotnosti auta, všechny naše pokusy skončily tím, že pneumatiky prořízly vodní hladinu, všechna voda byla vytlačena mimo běhou (stačí se podívat na silní drážky a je zřejmé, proč) a gumy vždy dosedly na pevný podklad a nenechaly se sklouznout po vodní ploše.

Jak jízdu na vodě, tak na závodním okruhu absolvoval náš testovací vůz také pod taktovkou vybraných čtenářů a zde máme jejich komentáře.

„Překvapilo mne, jak moc drželo auto na dráze v zatáčkách, čekal jsem, že se bude naklánět, kola budou pištět a vůz bude klouzat, Ale nestalo se, nějaký náklon jsem cítit, to jak karoserie pracoval, ale od pneumatik jsem žádnou vůli nevnímal, držely a držely.“ Jiří K.

„Jízdu na vodě nemám rád, doslova mě děsí to, když se auto opře do vodní masy, voda se dostane pod pneumatiky a pak začne stroj klouzat, tedy je neovladatelný. U Cayenne nic takového nenastalo. Nevím jestli to bylo autem, pneumatikami, kombinací obojího, ale do vodní plochy jsem jezdil několikrát a vždy s vyšší nájezdovou rychlostí a pneumatiky vždy jely jistě.“ Ondra L.

„Pro mne byl samotný zážitek řídit Porsche Cayenne, velké SUV prémiové značky, tak silní a rychlé, nečekal jsme takovou dynamiku, myslím v přímce. A pak v zatáčkách, to už mi vážně padala čelist. Vím, jak se chová auto na hraně, přední kola začnou klouzat, hrnout se dopředu, ale tady ne, gumy držely jako přilepené, auto jelo zatáčkami až děsivou rychlostí. Driftovat jako redaktoři jsem se ani neodvážil, už tak jsem toho měl dost. Každopádně pneumatiky, super.“ Kamil B.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

 

Je nutné se ještě jednou vrátit ke specifiku trati v Sosnové, jak bylo zmíněno, typicky hrubý asfalt velmi rád ukrajuje z běhounu pneumatik, jezdíte-li dynamicky, sportovně, smykem. My jsme skutečně zajeli jen pár kol, a opotřebení se nijak neprojevilo, běhoun jako takový nenesl známky opotřebení, jen na hranách pneumatik byl znát, že byly broušeny. A znovu říkáme, jen velmi decentně, ostrá kola bychom napočítali na prstech jedné ruky. Za nás tedy pneumatiky obstály na závodní dráze na výbornou, a to zejména s vědomím, že na závodní dráhu vůbec nepatří. Další test už (konečně, doufáme) bude probíhat za typicky zimních, sněhových podmínek.

17.12.2015 8:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist