Testujeme pneumatiky Dunlop: Na okruhu

Pneumatiky jsou na autě, jezdíme, hodnotíme, zkoušíme limity. Na silnici i uzavřených tratích, jednou takovou je například závodní okruh v Sosnové.

Vyrazit do Sosnové s novým obutím může zavánět lehkým zhýralstvím, protože tamější asfalt je proslulý svou drsností, z čehož pramení skutečnost, že při dynamické jízdě může docházet k většímu opotřebení, tedy k rychlejšímu oježdění dezénu, než jak by tomu bylo na běžné silnici. Ehm, nezaregistroval jsem.

Jistě, nevyjel jsem na okruh v tom nejvyšším tempu a od prvního metru jsem„nerdousil“ auto v jízdě na hraně, nicméně pomalá projížďka ve stylu vyhlídkové jízdy to také nebyla. Řekněme pár kol na zahřátí, několik kol svižnějším tempem, pět kol v ostrém tempu a pak dvě kola na vychladnutí. Takové „stinty“ jsem dal asi čtyři, pět. A opotřebení nebylo nijak výrazné, což byla skvělá zpráva a je fakt, že směs pneumatiky Dunlup Sport Maxx RT (v našem případě o rozměrech 245/40 R18) je už na běžný omak pevná a tvrdá, a jak je vidno, tak ani sosnovská rašple dezén nijak zásadně neopotřebovala.Takže za míru opotřebení má Dunlop jednoznačně kladné body. Jsme ale na závodním okruhu a tak využijeme možnosti vyzkoušet pneumatiky v zatáčkách, v rychlostech, kdy se bude auto blížit svým limitům. Stabilitu, vyrovnané a jisté ovládání ve vysokých rychlostech a hlavně plynulé přechody mezi rovným směrem a zatáčením by měly zajišťovat masivní vnější ramenní bloky, důležité pro zvýšení jistoty a čitelnosti v zatáčkách. Pneumatiky mají asymetrický vzorek běhounu, který by také měl přispívat k vyšší ovladatelnosti v nepřímím směru. Jak chování auta na Sport Maxx RT vypadá v reálu?

Jako nejvíce pozitivní hodnotím stejné, vyrovnané chování všech pneumatik, a velmi pozvolné „vadnutí.“ Když jsem se snažil jezdit rychle, maximálně efektivně, v ideální stopě, na všech čtyřech kolech jsem jasně cítil stejné projevy – mám zkušenosti z jiných značek obutí, že se mohou jednotlivé pneumatiky na kolech chovat odlišně, podle toho, jak různě se zahřívají při opakovaných průjezdech ve stejném sledu zatáček. Třeba Sosnová je typická tím, že zatěžuje zejména pravé přední kolo. A navzdory tomu se všechny čtyři gumy projevovaly stejně, nevnímal jsem na jednotlivých kolech rozdíly.Jak se pneumatiky zahřívaly? Pozvolna, velmi pozvolna, díky směsi, jejíž složení sice neznám a pochybuji, že by ho výrobce chtěl vyzradit mne (ale zejména konkurenci). Nicméně vím, že pneumatika obsahuje polymer vyvinutý pro závodní automobily, který se přizpůsobuje struktuře povrchu asfaltu, čímž maximalizuje kontakt pneumatiky a zvyšuje přilnavost.

ČETLI JSTE: 5 rad, jak reklamovat pneumatiky koupené na internetu

A je tady ještě jedna důležitá informace ohledně konstrukce pneumatiky, guma má značně tuhé bloky, které „udržují tuhost při použití brzdné síly,“ jak říká výrobce. Co to znamenalo pro nás na okruhu v Sosnové? Že nedocházelo ke „žvýkání“ pneumatik v zatáčkách přes ráfek. Sport Maxx se chovaly spíše jako specializované slicky než klasické gumy, tedy v tomto ohledu. Pokud si pamatuji, jak jsem s Micheliny Pilot Sport 3 necítil díky měkčím bočnicím takovou jistotu, tak Dunlop se choval vyloženě sportovně.

Tehdy jsem gumy zkoušel na autě s výkonem tři sta koní, teď testujeme na voze, který má potenciál o sto koní vyšší, což v kombinaci s pohonem všech kol nutně muselo vybídnout k vyzkoušení powerslidů a vůbec jízdy bokem jako takové. Bylo jasné, že ve chvíli, kdy začnu jezdit (a nebo se pokoušet o jízdu) dveřmi napřed, opotřebení, které jsem na začátku hodnotil jako nízké, se rapidně zvýší, tak to prostě je. A tak jsem omezil tyto radovánky jen na několik kol, v mém zájmu rozhodně nebylo pneumatiky zničit.

Vysoká přilnavost obutí byla v tuto chvíli trochu „na závadu,“ tady by naopak měkčí směs i méně odolné bočnice odvedly lepší práci, nicméně díky výkonu se daly gumy utrhnout do smyku. Všechny čtyři najednou, čitelně, jistě… a pokud napíšu, že se i tak žádné velké řádění ve stylu gymkhana nekonalo, tak to nebylo v důsledku chování pneumatik, ale nedotáčivosti auta, se kterým jsem jezdil. Tak jako tak, pár kol v tomto režimu mi potvrdilo, že s výkonem se dá grip Sport Maxxů překonat, že se chovají dobře, a že se (podle očekávání a logiky věci), zahřívají více než ryze závodní guma, která by se na podobný styl jízdy hodila více.

DOPORUČUJEME: Co o ojetém autě prozradí pneumatiky?

Pomyslný závěr? Dunlop Sport Maxx RT není závodní pneumatika určená na závodní okruh. Ale rozhodně mne na závodním okruhu nezradila, nezklamala, spíše naopak. Potěšila mne svým čitelným chováním, jistotou v zatáčkách, zejména tuhostí bočnic. Při jízdách na závodní dráze bylo suché, teplé počasí, takže nemohu hodnotit projev na vlhku nebo za silnějšího deště, ale tak jako tak okomentuji Sport Maxx RT jako pneumatiku, která se na závodním okruhu neztratí, není sice přímo určená pro okruhové řádění, ale chová se jistě, čitelně a vyrovnaně.

Filip Rakovan

23.7.2013 9:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist