Test skútru Vespa GTS Super Racing Sixties 125, pouličního závodníka v jedné stopě

Vespa má pověst skútru pro holky, tahle parádní edice Racing Sixties ale míří na frajery, co chtějí café racer, ale nemají papíry na velkou motorku.
img_3260-1100x618.jpgCelá galerie 26 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 7.8

Existuje jenom málo dopravních prostředků, které se mohou pyšnit ikonickým statusem. Jedním z nich je bezesporu i legendární italský skútr Vespa, který v motocyklovém světě znamená totéž co původní Fiat 500 v tom automobilovém. Je to italský národní poklad, který motorizoval celou společnost a dal široké vrstvě lidí svobodu pohybu.

Dnes je Vespa v poněkud jiné pozici než po druhé světové válce. Z levného přibližovadla se postupem času stala spíš módní ikona, kterou dáváte jasně najevo svůj životní postoj. Styl hraje prim, a musím uznat, že se Vespě skvěle daří hrát na nostalgickou notu, stejně jako to umí retro Fiátek, Miník nebo donedávna Brouk.

Italská vosa, podobně jako její automobilové ekvivalenty, vždycky měla tak trochu status holčičího skútru. Ze sladkého kukuče mužnost zrovna nestříká, to se však nyní alespoň trochu snaží změnit chlapácká edice Racing Sixties.

Základem je klasická Vespa GTS Super 125, která dostala, upřímně, jenom rychlé pruhy a jednu plaketu. Vyšší výkon nebo jiná vylepšení nečekejte, všechno je pouze ve vizuální rovině. Ale celkem to funguje. Jako člen obávaného bōsōzoku si připadat nebudete, ale jako James Dean v Rebelu bez příčiny nebo Tom Cruise v Top Gunu? To tenhle skútr kafáč navodit celkem umí.

Holky se za vámi otáček budou, otázkou je, jestli proto, že vypadáte jako frajer, nebo proto, že je zajímá, co by si mohly ke svojí kabelce od Fendiho přikoupit. Vespa je zkrátka archetypem skútru, který poznají úplně všichni. Vypadá prostě sympaticky a na všechny okolo vyzařuje pozitivní auru. Tuhle roztomilou tvářičku si prostě zapamatujete.

I mě si jako nevyléčitelného retrofila získala. Musím ale přiznat, že po designové stránce mi trochu vadí použití LED světel vpředu i vzadu. K retro stylu Vespy se to moc nehodí, ale chápu, že je třeba nějak dát najevo nostalgii, ale s přihlédnutím k 21. století.

Co získává Vespa na stylu, to poněkud ztrácí na takových těch malých drobnostech, které vám občas budou otravovat život. Vychytaná mašinka to zrovna není. Třeba ergonomie ovladačů není zrovna ideální, jelikož tlačítka nejsou na řídítkách na dosah palců, ale na vnitřní části kapotáže, daleko od prstů. Brzy tak rezignujete na používání blinkrů úplně. Ale co, v centru Říma stejně nikdo nebliká…

Nepotěší ani menší úložný prostor pod sedlem, kam větší otevřenou helmu neschováte, nebo mikroplyšem potažené sedlo, které sice za sucha dobře přilne k zadnici, po dešti ale zůstane nacucané vodou. Na druhou stranu potěší detail v podobě praktického háčku třeba na nákup. Nebo na kabelku.

Řekli byste, že italský stroj vám jisté nedostatky vynahradí plamenným charakterem motoru, jenže tady slabší „stopětadváca“ příliš neboduje. Výkon 10,5 kW je sice na samé hranici toho, co je možné řídit s béčkovým řidičákem a slibuje slušný fičák, jenže rozjezdy jsou poněkud vlažnější. Na větší a těžší model GTS už 125 kubíků zkrátka příliš nestačí a lepší bude sáhnout po třístovce, pokud na ni máte papíry.

Body však získává zpět za příjemnou ovladatelnost. Vespa se řídí velmi snadno a ihned se vryje pod kůži i drobné dívce, natož nevybouřenému puberťákovi. Zatáčky s ní budete vymetat s jistotou, a přestože miniaturní kola občas žuchnout do nerovnosti s větší razancí, podvozek je překvapivě komfortní třeba i na městské dlažbě. Jenom brzdy jsou trochu slabší a vyžadují uvažování s předstihem.

Vespě byste všechny neduhy snadno odpustili, kdyby pořád byla tím levným dopravním prostředkem pro všechny. Jenže se stala spíš luxusním módním doplňkem. Ostatně považte, že 150 tisíc korun opravdu není málo peněz.

Jenže rozumem tady nepochodíte. Vespa je prostě temperamentní Italka, které všechny neduhy musíte odpustit, jelikož se do ní bezhlavě zamilujete a budete ji chtít navždy. Jo, taky mi nahodila udičku a teď ji nemůžu dostat z hlavy.

4.11.2021 9:41| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist