Test Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: Jedině to nejlepší

img_6658-1100x618.jpgCelá galerie 34 Zdroj: Autoweb.cz

Boxster zachránil Porsche, Cayenne mu dalo budoucnost a Panamera je někde mezi nimi. Krátce před rokem 2010 a krátce před boomem luxusních SUV si automobilový svět myslel, že budoucností budou supersportovní limuzíny. Exkluzivní auta s výkonem nejrychlejších supersportů a komfortem nejluxusnějších aut na zemi.

Aston Martin zahájil prodej exkluzivního Rapide, Lamborghini přemýšlelo o vývoji produkční verze konceptu Estoque a Porsche uvedlo na trh úspěšný model Panamera, který nebyl nejkrásnější, ale zaujal jízdními vlastnostmi a prodával se ve velkých počtech.

Panamera postupem let vyrostla do krásy. Původní první generace s hrbem na zádech stále není tím nejkrásnějším, co Porsche kdy vyrobilo, ale spíš je jako bavoráky od Chrise Bangla. S přibývajícím věkem vypadá lépe a lépe.

V dnešních dnech se prodává druhá generace, uvedená do výroby v roce 2016, která se v roce 2020 představila s hezkým faceliftem. Inovovaná Panamera stále kombinuje výkony sportovních vozů s luxusními sedany a své kvality potvrdila krátce před představením, když Porsche zveřejnilo informace o rekordním času na Nürburgringu.

Modernizovaná Panamera se od předchozího modelu odlišuje hlavně v zadní části s přepracovanými zadními světly z LED diod. Jinak je odlišností od předchůdce jen minimální množství a za zmínku stojí skutečnost, že se dříve příplatkový balíček Sport Design stal standardem. Nejvýkonnější verze Turbo S a Turbo S E-Hybrid se pak od slabších sourozenců odlišují výraznějšími nasávacími otvory.

Nejnovější Panamera je elegantním luxusním autem, které přitahuje pohledy okolí a ve srovnání s úplně prvním modelem vypadá mnohem lépe, zejména kvůli plynule splývající zádi namísto podivného hrbu. A co teprve kombík Sport Turismo, který vypadá naprosto fantasticky!

Když ale říkám luxusním autem, opravdu myslím luxusním autem. Panamera je doslova natřískaná nejmodernějšími technologiemi a špičkovou komfortní výbavou. Poznáte to už jen při otevírání dveří, které nemají přednastavené stupně otevření, nýbrž serva, díky kterým drží v jakékoliv poloze, v jaké je otevřete.

A když je chcete zavřít, stačí s nimi lehce „švihnout“, aby se pozvolna samovolně přiblížily ke karoserii a následně jemně zavřely pomocí „soft-close“. Porsche se proslavilo špičkovým inženýrstvím a Panamera je dalším modelem, u kterého si ho můžete užít.

Typické rysy Porsche se nachází ve všech modelech. Usednete do interiéru a rychle si uvědomíte, že Panamera nemá startovací tlačítko napravo od volantu jako naprostá většina aut, ale startuje se otočným ovladačem připomínajícím klíč ve spínací skříňce nalevo od volantu po vzoru závodních speciálů 24h Le Mans.

Otočíte klíčem, v první chvíli se nic neděje a po chvíli se probudí motor pod kapotou. To je chování, které se týká jen hybridních verzí, protože u běžných motorizací se spalovací motor probouzí ihned. Zelená ručička otáčkoměru a vnější stylingové prvky nám totiž dávají najevo, že sedíme v plug-in hybridní verzi E-Hybrid.

A to rovnou v té nejlepší, protože nám Porsche půjčilo vrcholnou Panameru Turbo S E-Hybrid. Nejrychlejší a nejluxusnější Panameru. Interiér toho nejlepšího z modelové řady Panamery vás doslova ohromí. Pokud se vám líbí luxus, budete v něm na správném místě.

Zpracování je bez debat naprosto špičkové a hnědá kůže v kombinaci s hnědými koberci a hnědou stropnicí vypadá naprosto fantasticky. Za volantem se sedí v pozici „krátké ruce – dlouhé nohy“, sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou jsou příjemně komfortní a před vámi nechybí typický přístrojový štít s pěticí kulatých budíků. Otáčkoměr uprostřed je mechanický, zatímco zbytek tvoří nastavitelné displeje.

Široký středový tunel nese velkou širokoúhlou obrazovku infotainmentu s krásnou grafikou a perfektním rozlišením, pod kterou jsou dotyková tlačítka pro základní funkce menu, nastavení jízdních režimů vozu a volič převodovky. Jak bývá u Porsche zvykem, funkcí je tu až až, ale po chvíli si zvyknete a všechno snadno najdete.

Jízdní režimy potom přepínáte otočným ovladačem na volantu. Volit můžete mezi čistě elektrickou jízdou, hybridním pohonem, sportovním režimem a nejostřejším Sport Plus. I v něm zůstává Panamera úžasně komfortní a kupodivu také tichá. Kdyby vám to nestačilo, můžete ještě nezávisle volit tři nastavení tuhosti a světlé výšky podvozku.

Přestože se ve výfuku otevřou klapky, aby mohl osmiválcový rámus volně na světlo světa, díky skvělému odhlučnění kabiny a částečně také evropským nařízením není Panamera tak hlučná, jak byste čekali od verze Turbo S.

Na co vás ale nic nepřipraví, je způsob, jakým Panamera Turbo S E-Hybrid nabírá rychlost. Jednička vás zarazí do sedačky, dvojka nepoleví ve vytlačování očí z důlků a na stovce jste za 3,2 sekundy! Trojka pokračuje v mocném tahu lokomotivy, a než se nadějete, letíte maximálkou 315 km/h. Zapomněl jsem to uvést do kontextu suchých čísel – 700 koní a 870 Nm!

Stejně působivě dokáže Panamera rychlost také ukrajovat, a to díky obrovským karbon-keramickým brzdám s kotouči většími než běžná pizza a mohutnými světle zelenými brzdiči. Brzdy jsou vskutku impozantní jak svým účinkem, tak velikostí. Ostatně 21″ ráfky vyplňují natěsno.

Panamera se navzdory svým gargantuánským rozměrům i velmi obstojně skládá do zatáček. Jednak ochotně poslouchá na pokyny dokonale vyváženým řízením, zadruhé se natáčí i zadní náprava, což přímo popírá fyzikální zákony. Aby takhle velké auto takhle skvěle zatáčelo, to prostě není v tomto vesmíru možné.

Využít veškerý potenciál motoru i podvozku je na běžných silnicích téměř nemožné, v samotném jádru ale objevíte i kousek hravosti. Panamera se nechá vodit s naprostou jemností a ohromující lehkostí, dokonce je čtyřkolka díky preferenci zadní nápravy místy i hravá. Jenom průšvih čeká za každým rohem, zejména na zimních pneumatikách, pokud se necháte až příliš unést. Přece jenom stále krotíte 2,4 tuny vééélmi živé váhy.

Porsche Panamera Turbo S nabízí zdrcující dynamiku ze všech rychlostí, naprostý luxus všude, kam oko dohlédne, dokonale komfortní jízdu i zábavu za volantem přiměřenou celkovému zaměření. A plug-in hybridní E-Hybrid navíc překvapí i slušnou spotřebou a schopností pohybovat se městem 40 km v naprosté tichosti.

Absolutní dokonalost, se kterou tohle auto všechno dělá, je také pochopitelně vykoupena astronomickou cenovkou. V základu začíná Panamera Turbo S E-Hybrid na 5,4 milionu korun, takto vybavená potom stála rovných 6 milionů!

Obyčejným smrtelníkům to přijde jako nepochopitelná rozmařilost a i movitější zákazník zřejmě sáhne po nějaké rozumnější šestiválcové variantě, ale pokud chcete jedině to nejlepší, u Porsche máte jistotu, že to dostanete!

18.12.2020 9:52| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist