Test Opelu Insignia GSi 2.0 Turbo: Když nechcete Superba

Hledáte velký a svižný liftback, ale nechcete všudypřítomný Superb? Zkuste sportovně laděný Opel Insignia GSi.
img_5815-1100x618.jpgCelá galerie 29 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.8

Modelová řada Opelu se po převzetí automobilky koncernem PSA skládá především z nových modelů, které vycházejí z francouzských sourozenců, a ve výrobě zatím zůstávají už jen dva Opely z předchozí produkce pod vedením General Motors – Astra a Insignia. Koncem minulého roku se vlajková Insignia představila s nenápadnou modernizací, díky níž je lepší a opět se prodává s benzínovým motorem.

Nejsportovnější verze Insignia GSi má za sebou bouřlivou historii. V době uvedení na trh se mohla pochlubit motorizacemi 2.0 Turbo (191 kW) a 2.0 CDTI Bi-Turbo (154 kW), pohonem všech čtyř kol Twinster a osmistupňovým automatem, ale už loni byl v nabídce pouze turbodiesel a vydržel tam až do modernizace.

Modernizovaná Insignia přijela na český trh koncem loňského roku a v nejsilnější verzi se představil nový turbodmychadlem přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem 230 koní a zastaralý osmistupňový automat byl nahrazen novějším devítistupňovým. Čtyřkolka tvořená systémem Twinster zůstala, stejně jako brzdy Brembo, a Opel k tomu přidal spoustu bohaté výbavy.

Insignia má to štěstí, že nestárne. Vnější design se při modernizaci změnil jen minimálně, a pokud nemáte Insignii opravdu nakoukanou, bude vám připadat stále stejná. Maska chladiče je nižší a širší, chromované lišty opticky propojují znak a světlomety jsou užší. Jiná je i spodní část nárazníku, leč postranní průduchy, kterými by klidně mohl proudit vzduch k brzdám, jsou neprůchozí. Ani zadní nárazník není děravý, ale výfukové koncovky nejsou jen na oko.

Nejvýraznější novinkou v exteriéru jsou světlomety IntelliLux Pixel Matrix. Ty jsou standardní výbavou a proti dříve použitým ledkám IntelliLux mají v každém segmentu 84 diod místo dvaatřiceti. Čím více máte segmentů, tím lepšího a jemnějšího odstiňování ostatních účastníků provozu docílíte, jedete-li s automatickým přepínáním potkávacího a dálkového režimu.

Nová Insignia GSi se při modernizaci změnila jen minimálně, a to platí i o interiéru. Ten je stále řidičsky příjemným místem a za příplatek si v něm můžete dopřát plně elektrická sportovní sedadla s nastavitelným sedákem, vyhříváním, odvětráváním a nastavitelným bočním vedením a bederní opěrkou. Vypadají fantasticky, sedí se v nich skvěle a výborně drží v zatáčkách. Vyjma toho disponují ergonomickou certifikací AGR, kterou však splňují i standardní sedadla.

Vylepšení interiéru při modernizaci jsou zejména o použitých technologiích. V Insignii je novější infotainment, jehož grafika nevypadá jako z přelomu tisíciletí, navigace pracuje s živými údaji o dopravě, nechybí indukční nabíječka mobilních telefonů a dnes už nezbytnosti jako AppleCar Play a Android Auto. I přesto však Insignia působí jako ze staré školy, protože se její výbava ovládá mechanickými tlačítky a přístrojový štít kombinuje klasické budíky s velkým displejem uprostřed, a to je jenom dobře.

Hlavní lákadlem modernizované Insignie GSi je nový benzínový turbomotor, který se chlubí hned několika technickými zajímavostmi. Je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, přímým vstřikováním SIDI pracujícím s tlakem až 350 barů a je prvním motorem Opelu s vypínáním válců. To pracuje se třemi profily vaček, kdy mohou pracovat buď všechny válce, pouze 1. a 4. válec, nebo všechny válce s omezeným zdvihem sacích ventilů při střední zátěži motoru.

Čtyřválec 2.0 Turbo existuje v různých výkonových verzích i pro slabší Insignie, ale sportovně laděná GSi je vybavena tou nejsilnější s nejvyšším výkonem 230 koní a točivým momentem 350 newtonmetrů. Nová Insignia GSi se sice nemůže srovnávat s minulou Insignií OPC s 2,8litrovým šestiválcem o výkonu 325 koní, ale jízdní dynamikou nijak neurazí. GSi totiž není čistokrevným sportovním sedanem, ale spíše sportovně laděným cestovním sedanem.

Docela mohutný sedan s modelovým označením Grand Sport (kombík se jmenuje Grand Tourer) zrychlí na stovku za 7,4 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí až 237 km/h. Je to velký a poctivý kus auta s provozní hmotností 1725 kg. Svižnější dálniční přesuny, rychlou jízdu po okreskách nebo bezpečné předjíždění na krátkých úsecích mezi zatáčkami umí Insignia GSi na požádání a v reálném světě působí rychlejší, než podle tabulkových parametrů skutečně je.

Insignia GSi je autem dvou tváří, protože jízdní vlastnosti výrazně ovlivňuje režim pohonu, se kterým zrovna jedete. Čtyřkolka již není nutnost, ale možnost, kterou si zvolíte stisknutím tlačítka. Standardně Insignia GSi pohání pouze přední kola, ale systém Twinster umožňuje i připojení pohonu zadní nápravy. „Střeva“ dodává britská společnost GKN, software si Opel ladil sám, stejně jako Ford u Focusu RS.

S pohonem předních kol je velká Insignia GSi při sportovní jízdě v zatáčkách trochu těžkopádná a nedotáčivá, ale všechno nepříjemné vyřešíte pouhým stiskem tlačítka 4WD. Jakmile se pohon plynule spojí, můžete na to pořádně šlápnout a okamžitě poznat rozdíl. Nedotáčivost je pryč a Insignia zrychluje ze zatáček jako splašená, protože Twinster teoreticky umí poslat na vnější zadní kolo až 100 procent hnacích sil, přičemž reálně pustí na zadní kola polovinu točivého momentu.

To znamená, že když vám to jízdní podmínky dovolí, můžete zajít za hranici neutrálnosti a nechat GSičku ustřelit zadek. Nejen při rychlejší jízdě na okreskách, ale i všude jinde oceníte silné a lineární čtyřpístkové brzdy Brembo s ovládáním eBoost bez podtlakového čerpadla ani podtlakového posilovače. Akčním členem je jednotka One Box sdružující elektrické hydraulické čerpadlo a řídicí jednotku a Opel slibuje 3x rychlejší náběh brzdného tlaku.

Insignia GSi je neočekávaně zábavným řidičským autem skrývajícím zážitky, které v obyčejném mainstreamovém manažerském sedanu asi nikdy nepoznáte. Je skvěle čitelná, nezáludná, snadno se řídí a informuje řidiče dobrou zpětnou vazbou, která jasně říká, co se děje s autem i pod ním. S adaptivním podvozkem FlexRide je ve sportovním režimu snesitelně tuhá a jistá v zatáčkách a v komfortním cestovním režimu umí utlumit i většinu velkých nerovností.

Současná generace Opelu Insignia byla povedeným autem už před modernizací, ale po modernizaci je ještě lepší. Sportovní verze GSi sice není nejsilnější Insignií v historii, ale svými jízdními výkony jistě nikoho neurazí. S nestárnoucím elegantním designem, prostorným a luxusně vybaveným interiérem a skvělými jízdními vlastnostmi, které žádný Passat ani Superb neumí nabídnout, je zajímavou volbou pro lidi, jež kromě přepravování se baví i řídit.

Základní cena modernizovaného Opelu Insignia GSi začíná od 919 990 Kč, testované auto s příplatkovou výbavou vychází na 1 044 990 Kč.

22.6.2021 9:05| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist