Test nového Volkswagenu Multivan: Víc multi, míň van

Vyzkoušeli jsme nový Volkswagen Multivan generace T7, který mezigeneračně prošel velkou změnou.
img_1223-1100x618.jpgCelá galerie 26 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.4

Když hledáte rodinné auto, narazíte na mnoho různých možností. Když ale hledáte to nejlepší rodinné auto, odpověď je pouze jediná. Ať už se zeptám kohokoliv, stejně nakonec skončíme u jednoho auta – Volkswagenu Multivan.

Mulťáka prostě chtějí všichni. Já ho chci. Kamarád ho chce. Jiný kamarád, který ho nedávno prodal, si teď trhá vlasy, jakou to udělal hloupost. Zkrátka po Multivanu touží i lidé, kteří jej dost dobře ani vůbec nepotřebují. Ostatně s jedním dítětem by mi bohatě stačila Caddyna. Jenže s Multivan to není snadné a prostě ho chcete. A budete chtít i novou, sedmou generaci.

Jezdí jako osobák

Nejvíce se mluví o tom, jak VW T7 prošel velkou mezigenerační změnou. Už totiž nestojí na základech užitkáče, ale na platformě MQB určené pro civilní vozy. Na totožném základu stojí třeba i Golf a Caddy. To jenom abyste měli představu. Ano, můžeme říct, že nový Multivan je vlastně takový hodně nafouknutý Golf. A člověk nebude daleko od pravdy.

Způsob, jakým Multivan jezdí, je totiž ohromující. A jakkoliv jsem v posledních letech i o původní T6.1 říkal, že je to zase o něco civilizovanější automobil a jezdí jako normální osobák, T7 opravdu jezdí jako normální osobák, jako přerostlé MPVčko.

Sedíte sice pořád vysoko, tak je to ostatně správně a na silnici hledíte pěkně svrchu, máte však pocit, že spíš řídíte nějaké velké SUV, než vyloženě pracovní dodávku. I původní Mulťák uměl dobře zahrát na luxusní notu, jenže ten nový Multivan posouvá hranice ještě dál.

Interiér je prostě krásný. Není opulentně přepychový, na to tu chybí taková „rozmazlovátka“ jako kožené čalounění a luxusní materiály, ale vypadá svěže, čistě, moderně. A hlavně je interiér vzdušný a plný světla díky bohatému prosklení.

Budíky jsou, jak velí trend poslední doby, plně digitální, a vypadají moc pěkně, stejně jako multimediální systém. Tomu lze vytknout tradičně jen dotykové ovládání klimatizace, jako všem vozům současné generace na platformě MQB, ale jinak všechno funguje správně.

Každý Multivan je dodáván pouze s automatickou převodovkou DSG, odpadá tak nutnost mít na palubní desce nepříjemný výstupek pro řadicí páku. Najdete tu jen malou digitální páčku poblíž volantu, trochu ve stylu starých amerických dodávek.

Výhodou je, že spodní část palubní desky nepřekáží pravému kolenu řidiče. Teď si můžete nohy konečně pohodlně roztáhnout, jak je libo, aniž byste kolenem naráželi do řadicí páky nebo držáku na nápoje.

Je to drobný detail, ale vězte, že na tisícikilometrové cestě do Chorvatska pocítíte každý kousíček volnosti. Jo a taky miluju dvě sklopné loketní opěrky na předních sedadlech, jsou naprosto boží a štve mě, že to nikdo jiný nedělá!

Ostatně největší silou Multivanu vždycky bývala neuvěřitelná variabilita interiéru, a nejinak je tomu i nyní. Nejen vepředu se budete cítit královsky, stejného pocitu nabydete i v prostřední a zadní řadě.

Zadní dvě řady sedaček můžete libovolně posouvat, otáčet, vyjímat atd. Takže pokaždé docílíte kýžené konfigurace. Ať už cestujete v plném obsazení, nebo vezete třeba nábytek. V tomto ohledu je nový Multivan prostě nepřekonatelný.

Benzinový motor? Ale jistě

Určitě si říkáte, že do velkého rodinného korábu, navíc dodávky (sorry, Mulťáku, síla zvyku) se perfektně hodí dvoulitrový turbodiesel, ale nezatracujte ani základní benzinovou jednotku 1.5 TSI. Výkonem 136 koní sice neohromí, ale s rodinným dostavníkem se také nechystáte závodit, ne?

Naopak k poklidnému proplouvání krajinou je benziňák naprosto dokonalý a dálniční tempo zvládne úplně s přehledem. A když na to přijde, dokáže metelit i dvoustovkou. Přitom spotřeba příjemně překvapí.

Já jsem sice celý týden jezdil s průměrem 9,5 l/100 km, ale většinou po městě a často jsme zkoušel dynamiku. Na druhou stranu, při troše snahy mimo město umí Multivan 1.5 TSI jezdit za sedm litrů. Zkrátka ani s benziňákem vás nezruinuje.

Vyzkoušel jsem i silnější variantu 2.0 TSI o výkonu 204 koní, která potěší příjemně svižnou dynamikou. Spotřeba je přitom také stále rozumná, rodinný výlet z půlky po dálnici a půlky po okreskách jsem dal pod deset litrů. A pokud přece jenom chcete nafťáka, už si ho můžete objednat.

Samozřejmostí je naprosto komfortní podvozek, za nímž stojí i volba titěrných 16″ ráfků s balonovými pneumatikami. To se vezete jako na obláčku. Navíc v interiéru je i při dálničních rychlostech příjemné ticho.

Asi jste pochopili, že nový Multivan se náramně povedl. Vypadá moderně, jezdí jako osobák, nabízí moderní technologie, a přitom si zachoval tradiční užitnou hodnotu. Takhle praktický interiér v žádné jiné osobní dodávce prostě nenajdete.

I s benzinovým motorem dává smysl, ale pokud chcete, tradiční 2.0 TDI je stále k dispozici. Nebo můžete zkusit moderní plug-in hybrid. Prostě si vybere každý. Mě by sice stačila i Caddyna za půlku. Ale když Mulťák je rodinné auto, které nepotřebujete, ale prostě chcete…

Egoé nest: Bydlení, které se vejde do kufru

Minulou generaci VW T6.1 jste si mohli dovybavit šikovnou obytnou vestavbou od českého výrobce Egoé. Dobrou zprávou je, že stejná možnost již existuje také pro nový Multivan, takže se nemusíte nijak omezovat a můžete klidně vyrazit kempovat.

Egoé nest je výborným řešením pro ty, kteří nechtějí velký jednoúčelový obytňák jako např. Volkswagen Grand California, případně ani tradiční Californii, ale přesto se nechtějí ochudit o občasné výlety do přírody nebo do kempu.

V zavazadlovém prostoru najdete plnohodnotnou kuchyni s dvojicí plynových vařičů, rozměrnou chladničkou a nádrží na pitnou vodu se skládacím gumovým dřezem. Navíc nechybí ani praktické výsuvné schránky nebo dokonce krájecí pultík s prkýnkem.

 

Nad tím najdete rozkládací rošt, který stačí snadno rozložit a umístit na něj praktickou rozkládací matraci. Ta je navíc z druhé strany pogumovaná, takže ji klidně můžete používat jako lehátko na trávě nebo si třeba složit provizorní sezení. Všechno je tradičně krásně řemeslně zpracované, velmi odolné a s moderním designem.

Nejlepší funkcí vestavby Egoé nest je, že je plně vyjímatelná. Vestavbu tak můžete mít po celý rok uloženou v garáži, takže Multivan zůstává stále dodávkou pro sedm osob nebo obřím přepravníkem nákladu.

Jakmile se rozhodnete, že chcete vyrazit kempovat, stačí jen Egoé zpátky namontovat a rázem máte parádní bydlík pro dva. Bydlení, které se vejde do kufru, když ho zrovna potřebujete, a do garáže, když potřebujete velké auto. Velmi šikovné řešení!

29.7.2022 9:55| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist