Test KAMAZu 65115 6×4, ruského náklaďáku do nepohody

Když potřebujete odvézt opravdu hodně nákladu, tradiční pick-up stačit nebude. Od toho je tu pořádný ruský náklaďák.
dsc03805-edit-1100x618.jpgCelá galerie 63 Zdroj: Tomáš Kopečný

  • Dynamika 1

  • Chování na silnici 3

  • Provozní náklady 2

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 5.2

Užitkáče mám moc rád. Ať už jde o dlouhou skříňovou dodávku, či široký americký pick-up, velká auta pro velké kluky prostě řídím s nadšením, ačkoliv většinou to není žádná hitparáda, co se týče výkonu, komfortu nebo jízdních vlastností. Na velkých autech je však něco impozantního.

Takže když přišla nabídka zařídit si ještě něco většího, auto, na které mi béčkový řidičák stačit nebude, dlouho jsem nepřemýšlel. Navíc, když jde o pořádný kus železa z Ruska. Ne že bych sympatizoval s tamním režimem, nicméně pokud hledáte někoho, kdo umí postavit odolnou techniku, musíte zkrátka na východ.

KAMAZ se navíc do historie zapsal četnými úspěchy na nejslavnější a nejtěžší rallye světa – když 17krát vyhrajete Dakar, už to něco znamená. Mimochodem druhá Tatrovka vyhrála Dakar „pouze“ šestkrát. Takže závodní náklaďáky v Rusku zřejmě stavět umějí. Ale co ty silniční? Vyrazil jsem to zjistit, jelikož KAMAZ tu má dokonce české zastoupení.

V pískovně nedaleko Radíkovic v Královéhradeckém kraji, kde má český KAMAZ centrálu, jsem dostal možnost usednout za volant modelu 65115 6×4. Jak bývá zvykem u ruských strojů, z několikačíselného pojmenování toho normální smrtelník mnoho nerozluští, ale stačí vědět, že je to třínápravový nákladní automobil kategorie N3G.

Rámová konstrukce nese trojici tuhých náprav s listovými pery, z nichž zadní dvě jsou poháněné naftovým šestiválcem Cummins o objemu 6,7 litru, výkonu 287 koní a točivém momentu 1 100 Nm. V rámci emisní normy EURO 6 nechybí kvůli technologii selektivní katalytické redukce ani vstřikování roztoku AdBlue.

Ačkoliv je tenhle stroj určený především na asfaltové silnice, pohyb v lehkém terénu, např. v lomu nebo pískovně, mu není cizí. Proto tu nechybí třeba uzávěrka jak mezinápravového diferenciálu, tak obou zadních. Řazení rychlostí si ovšem musíte obstarat hezky postaru prostřednictvím devítistupňové manuální převodovky ZF.

Na jízdní komfort se totiž příliš nehledí, a to platí nejen pro řazení, ale i podvozek na listových perech, který oproti vzduchovému systému posádkou pořádně otřásá. Hlavní je tu jednoduchá, tudíž odolná technika, protože v drsných pracovních podmínkách je důležitější spolehlivost a ekonomická stránka věci.

Žádné výstřelky moderních technologií tady nenajdete, jenom obří volant, šaltpáku, tři pedály a několik tlačítek ovládajících systémy auta. Hlavně uzávěrka diferenciálu přijde vhod, protože se zahrabávám v písku, když couvám k nakladači. KAMAZ se ale nenechá zahanbit a po krátkém klimbání vpřed a vzad se vyprostí i na silničních pneumatikách.

Po chvilce seznamování se KAMAZ začne řídit celkem snadno. Řízení velkým volantem jde zlehka, kulisa řazení je přesná a s trochou cviku trefíte i přechod mezi malou a velkou řadou. Zpátečku, redukci a jedničku až čtyřku řadíte v levé řadě jako v běžném autě, potom musíte trochu víc zatlačit doprava, kde najdete další řadu od pětky až do devítky.

Zvykat si musím hlavně na spojku, která zabírá ostře a hodně nahoře, stejně jako brzdy, které v první chvíli moc nezabírají, jenom aby pořádně kously, když pedálem pohnete o další milimetr. Chce to zvyk, ale jinak není řízení KAMAZu zase tak náročné.

Chybí mi zkušenosti, ostatně náklaďák s manuálním řazením řídím poprvé, takže udělám několik školáckých chyb. Třeba když s několikatunovým nákladem písku neodhadnu rychlost do prudšího stoupání, nestíhám rychle podřadit a musím zastavit na místě. Opětovný rozjezd je potom trochu oříšek, ale nakonec se to podaří.

Když jsem zmínil hmotnost, tenhle KAMAZ je pořádný cvalík. Samotný podvozek váží 7 275 kg, s touhle nástavbou ve formě třístranného sklápěče potom 9 980 kg. Užitečné zatížení sklápěče s hydraulicky ovládanou bočnicí je 15,22 tuny, celková přípustná hmotnost vozidla potom 25,2 tuny. Já mám k deseti tunám naloženo zhruba dalších pět tun písku.

Přestože s touhle hračkou pro velké kluky bych si dokázal hrát celý den, jízda ruským náklaďákem musí bohužel skončit. Jak na mě zapůsobil? KAMAZ 65115 6×4 možná není zrovna moderní a civilizovaný stroj, ale hlavně pracant k neutahání, který musí být jednoduchý, odolný a spolehlivý. A navíc je ještě hodně levný.

Základní cena podvozku k dostavbě činí 58 200 eur bez DPH, tedy lehce přes 1,5 milionu Kč. Sklápěcí nástavba vyjde na 10 000 eur, resp. na 12 500 eur bez DPH s hydraulicky ovládanou bočnicí. A to je bezkonkurenční nabídka. Něco mi říká, že si brzy udělám papíry na céčko…

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)nelze
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
Rozvodneuvedeno
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)6 700
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkadevítistupňová manuální
Poháněná kolaobě zadní nápravy
Podvozek
Vpředutuhá náprava, listová pera
Vzadutuhá náprava, listová pera
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředuR22,5
Pneumatiky vzaduR22,5
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)211 / 287 v 2 300
Točivý moment (Nm)1 100 v neuvedeno
Výkon/hmotnost (k/t)28,76
Nejvyšší rychlost (km/h)90
Spotřeba paliva (l/100 km)neuvedeno
Objem nádrže (l)neuvedeno
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)8 590
Šířka (mm)2 550
Výška (mm)3 020
Rozvor náprav (mm)3 690 + 1 320
Provozní hmotnost (kg)9 980
Celková hmotnost (kg)25 200
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)nelze
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)14 800
Zavazadlový prostor (l)hodně velký
Ceny
Základní cena modelu1 556 559,- bez DPH (přepočet)
Základní cena test. verze1 890 872,- bez DPH (přepočet)
14.7.2020 10:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist