Test Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI: Zahraje na rozum i emoce

Rodinný kombík, který zabrnká na emoce a přitom je opravdu praktický? Nehledejte dál.
img_3481-1100x618.jpgCelá galerie 27 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

Odolat pokušení ostrých seatů není vůbec snadné. Vždycky totiž nabízely emotivnější design, vyšší výkon a nižší cenu než koncernoví sourozenci se stejnou technikou. Přesto je na silnicích potkáváte zdaleka nejméně, což je na jednu stranu škoda, na druhou stranu však dostanete jistý punc exkluzivity.

Totéž platí i dnes, kdy SEAT odštěpil ostré verze pod svoji sportovní značku Cupra. Základní recept ale zůstal stejný, tedy velmi emotivní design doplňuje silný motor a dravé jízdní vlastnosti.

Čtěte také: Cupra Formentor VZ5 přijíždí v limitované edici Taiga Grey čítající jen 999 kusů

Aktuální generace Leonu vypadá sama o sobě parádně, jak hatchback, tak kombík. Troufnu si říct, že je tohle jeden z nejkrásnějších kombíků na trhu. A když k tomu ještě přidáte sportovní koření v podobě agresivnějšího bodykitu a větších kol spolu se zajímavou kombinací matně šedého laku a detaily v měděné barvě, vypadá to prostě skvěle!

Měděný motiv, který je typický pro značku Cupra, najdete i uvnitř. Jinak trochu černý interiér ozvláštňují právě měděné linie kolem výdechů klimatizace, na výplních dveří nebo obšívání čalounění. Stejnou barvu najdete dokonce i jako znázornění červeného pole otáčkoměru. Hezký a unikátní detail, kterým se Cupra odlišuje od ostatních.

Příjemně sportovní atmosféru navozuje i výborná pozice za volantem, který padne dobře do ruky a v jeho ovládání se snadno vyznáte, kritiku ovšem musím vznést proti pádlům řazení, která jsou zbytečně daleko mimo dosah prstů. Zpátky ale ke slovům chvály, která si zaslouží sportovní sedačky. Jsou pohodlné na dlouhých cestách, zároveň slušně podrží tělo v zatáčkách a vypadají skvěle.

Celkově je kokpit příjemným místem, které hezky obklopuje řidiče a dodává mu pocit, že je středem všeho dění. Startovací tlačítko hezky uprostřed na středovém tunelu před voličem automatu jenom podtrhuje smysl pro detail. Vtipným detailem je i skutečnost, že tu chybí ekologický jízdní režim. Proč také, když Cupra je sportovní auto, že?

Do testu jsem dostal základní verzi Cupry Leon s motorem 2.0 TSI o výkonu 245 koní a točivém momentu 370 Nm. S motorem se vždy pojí sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, s manuálem už Cupru nekoupíte vůbec. Ale dvouspojka řadí rychle nahoru i dolů, a to i přes několik převodů, a zaškobrtne jen zřídkakdy.

Motoru ale trochu něco chybí. Zvuk má moc pěkný i bez pomoci repráků, na stovku zrychlí za sympatických 6,6 sekundy a dokáže upalovat 250 km/h, ale slušelo by tomu víc výbušnosti. Hlavně na výjezdech ze zatáček pocítíte, že by auto mohlo vystřelit trochu razantněji. Naštěstí ale můžete sáhnout ještě po 300koňové předokolce nebo čtyřkolce se 310 koňmi.

Cupry vždycky platily za ostrá náčiní a nejinak je tomu i v případě nejnovějšího Leonu ST. Řízení je pěkně ostré a přesné, podvozek hodně tuhý, ale nijak prkenný, takže slušně funguje i na rozbitých cestách.

Přední náprava poskytuje jistotu v podobě velké mechanické přilnavosti a trakce díky jemně naladěnému samosvoru. A když zase správně povolíte plyn uprostřed zatáčky, dočkáte se pořádného ustřelení zadku. Prostě žádné ořezávátko!

Cupra Leon Sportstourer je i v základní verzi zdařilý univerzál. Za něco málo přes milion dostanete svižný rodinný přepravník, který nabídne dostatečnou praktičnost a přitom zabrnká na emoce atraktivním vzhledem a divokými jízdními vlastnostmi. A pokud by to nestačilo, pořád si můžete vybrat za rozumný příplatek silnější motor nebo čtyřkolku.

1.8.2022 9:52| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist