Test Cupra Formentor VZ 2.0 TSI: Tohle je ten správný Formentor!

Formentor se nové značce Cupra fakt povedl. Musí jít ale o VZ a nemusí to být nutně pětiválec. Právě 310koňová čtyřkolka za stále rozumné peníze nám dává v modelu Formentor ten největší smysl.
img_3291-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Hugo Kottás

Je tomu už dva roky, co se představil první samostatný model značky Cupra. Cože? Formentor se ukázal už v roce 2020? Ale ano, čas letí jako bláznivý. Přesto, že teoreticky Formentor už pomalu čeká facelift, řekli byste, že je to horká novinka. Vypadá totiž famózně. V každé verzi.

I základní 1.5 TSI totiž můžete mít na 19“ litých kolech a kdo tomu moc nerozumí, bude tenhle basic považovat za ostrou verzi VZ (od slova veloz, tedy rychlý). Jenže jedna věc je nějak vypadat a druhá věc se tak i chovat.

Čtěte také: Test Cupra Formentor VZ5 2.5 TFSI: Jako z divokých vajec

Jistě, i základní Formentor nabídne originalitu, dobrý mix nafouklého hatchbacku se zvýšeným podvozkem (moderně tomu říkáme crossover, neplést s SUV), který jezdí agilně jako Leon a přitom se do něj nastupuje skoro tak pohodlně jako do Atecy.

Jenže jestli chcete opravdu dostát sportovnímu zaměření Formentoru, základu se vyhněte. Jeho emisemi znásilněná patnáctistovka vás bude štvát, manuální řazení má k přesnosti (pro koncern Volkswagen) až netypicky daleko, brzdy také nejsou nic moc a vlastně celkově je základní Formentor sice krásná, ale příliš drahá sranda.

Jenže pak se svezete dvoulitrovou čtyřkolkou s automatem DSG, příplatkovými brzdami Brembo a žasnete, jak na stejném základu řídíte ale úplně jiné auto. Najednou vám je ukradený stísněný prostor v ramenou (vzhledem k nemalým vnějším rozměrům byste to rozhodně nehádali), pomalý dotykový infotainment se sklony k bugům, otravný asistent jízdy v pruzích, po jehož vypnutí musíte opět zpátky naklikat standardní zobrazení digitálních přístrojů, nebo vysoká hrana jinak celkem velkého zavazadelníku.

Najednou pod sebou máte skutečně schopný stroj nejen jízdní zábavy a univerzality – nebojíte se ho půjčit ženě na nákup, obrubníky a další pastičky města nejsou problém. Až vám Formetor VZ vrátí, vy si ho naklikáte do svého setupu Individual (eliminujete tím třeba až otravně umělý dobarvený zvuk motoru do reproduktorů) nebo rovnou do ostrého módu Cupra (dělá se to rychle tlačítkem na standardním supersportovním volantu).

I přesto, že proti Golfu R chybí Formetoru VZ 4WD „driftovancí“ sportovní zadní diferenciál, jeho chování je skvělé. S minimálními převisy je agilní, směr mění díky strmému řízení bleskově a přitom citlivě, příplatkové brzdy Brembo (62 900 Kč) zpomalují nijak lehký crossover (1 626 kg provozní hmotnosti) s naprostým přehledem a ani na dálnici se nebudete nudit – těch 310 koní a 400 newtonmetrů stačí na to, abyste vyčištěný levý pruh ovládli.

Není těžké podlehnout návykovému charakteru sportovního crossoveru od Cupry, Formetor VZ ale umí být i příjemně komfortní parťák na delší cesty. Skořepinová sedadla patří ke standardu a kromě efektního designu a dobré opory i v ramenou jsou také komfortní.

Skvělá poloha za volantem svým rozsahem uspokojí jak ty, kdo rádi sedí na podlaze, tak i jejich protějšky, kteří si rádi hrají na SUV a koukají na zbytek světa z vrchu. Formetoru ale sedí spíš nižší posaz na dlouhé nohy a krátké ruce, což zde opravdu není problém.

Maximálně vás může trochu tlačit mohutný středový tunel, ale to je jen detail. Jinak máte místa dost a ještě větší překvapení vás čeká vzadu: za sebe si bez problému sedne i vyšší jedinec, vadit mu může snad jen tvrdým plastem vyvedené výplně dveří, nicméně to už je dnes v dané třídě standard, že se vzadu šetří.

Přitom za testovanou Cupru Formentor VZ 2.0 TSI 310 k 4WD DSG dáte v ceníku celkem dost peněz: 1 459 900 Kč není za 4,5metrový crossover úplně málo. Na druhou stranu však kromě nefiltrovaných jízdních zážitků dostáváte slušnou porci výbavy, kterou už nemusíte nutně rozšiřovat příplatky.

O brzdách už byla řeč, určitě se bude hodit audiosystém Beats, protože základní stereo je u auta za 1,5 milionu fakt ostuda, a dál už snad jen matrixové LEDky (mezi příplatky se dostaly s modelovým rokem 2023, ale ani základní statické nesvítí špatně).

Jo a ceníkovou částku neberte zas až tak doslova, dealeři dokážou nabídnout i slevy a pokud nutně netoužíte po novém autě, roční Formentory s nájezdem kolem 20 tisíc kilometrů se pohybují lehce nad milionem korun včetně standardní 5leté garance.

29.11.2022 9:34| autor: Libor Hlisnikovský

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist