Test Citroën C5 X Hybrid: Kocábka náramná

Velký a komfortní francouz, to je přesně to, co na tomhle světě už nějakou dobu chybí. Jaký je nový Citroën C5 X?
img_9090-1100x618.jpgCelá galerie 23 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8

Vlastně jsem žádný pořádně nikdy neřídil. Ale stejně pro ně mám velkou slabost. Řeč je o starých velkých limuzínách od Citroënu. Od naprosto božského DS, ve kterém si každý musí připadat jako Charles de Gaulle, přes GS a CX až po klínovité XM, které jsem si nedávno málem koupil. Samozřejmě s motorem 3.0 V6.

Pak tu byl Citroën C6, poslední opravdová limuzína od této francouzské značky. I když jeho design nemusí být každému po chuti, podle mého prostě vypadá naprosto úchvatně. Pokaždé, když nějaký potkám na silnici, je to malý svátek.

A potom se velké luxusní limuzíny rozplynuly jako pára nad hrncem.

Navázat na zpřetrhané tradice se nyní pokouší nejnovější Citroën C5 X. A základní předpoklady splňuje. Má splývavou střechu, dost podivný design a extrémně pohodlný podvozek. Takže má jisté šance kvalifikovat se na budoucí legendu?

No, nevím. Mě tohle auto od prvního pohledu vůbec nesedlo. Je to podivný kříženec liftbacku, který je přizvednutý, protože dneska táhnou SUV, s outdoorovými prvky oplastovaných kombíků. Trochu jako když pejsek s kočičkou pekli dort.

Jakkoliv se mi na autech zamlouvá excentrický design, tohle na mě prostě působí jen přeplácaně. Chybí tomu vznešená elegance původních limuzín, které v sobě snoubili výstřední design s přiměřenou dávkou vkusu. Jedno je ovšem jisté: na silnici vás rozhodně nikdo nepřehlédne.

Uvnitř je Citroën C5 X o něco konvenčnější, ačkoliv jisté výstřednosti tu také najdete. Pryč jsou sice doby volantu s pevným středem (i když to bylo naprosto boží), ale třeba takový infotainment působí svojí pozicí a tvarováním dost nezvykle.

Ergonomie kabiny není zrovna nejsilnější stránkou, zato však prostoru je tu na rozdávání a přední sedačky jsou opravdu velmi komfortní. I masážní funkce je na poměry neprémiových značek opravdu kvalitní a příjemná, ne jen prosté nafukování a vyfukování bederní opěrky, jak mívají levnější auta.

Ostatně na pohodlí si tento velký Citroën dává záležet. Nemá sice hydropneumatický podvozek, ale i tak je naladěný hóóódně komfortně. Karoserie se na kolech pohupuje jako kocábka v rozbouřeném moři a přes nerovnosti přejíždí s naprostým přehledem.

Tohle je jednoznačně z nejpohodlnějších vozidel současnosti a i takový Range Rover, Mercedes třídy S nebo Rolls-Royce mají co dohánět. Zprvu si budete chvíli zvykat, hlavně při dálničních rychlostech auto působí poněkud rozevlátě a do vyšších rychlostí se vrhat spíš nebudete.

Přitom plug-in hybridní pohon má celkem potenciál. Benzinový motor 1.6 PureTech s elektromotorem o celkovém systémovém výkonu 225 koní a točivém momentu 360 Nm dokáže zrychlit na stovku za 7,8 s a upalovat až 233 km/h. A moc příjemně se s ním předjíždí.

Jenže „nehybridní“ 1.6 PureTech 180 zrychluje jen o 0,3 sekundy pomaleji a upaluje podobným tempem 230 km/h. Jasně, neumí jezdit v kombinaci po městě a dálnici za 4,4 litru, ale zase nebudete mít takové výkyvy ve spotřebě.

Plug-in hybrid prostě musíte opravdu poctivě nabíjet, nabíjet a nabíjet. Jinak nedává smysl. Vybitý si dálniční stotřicítkou řekne o osm litrů, po okreskách lehce kolem stovky přes sedm litrů. Hmotnost 255 kg, kterou s sebou navíc taháte, se prostě projeví.

Konzervativnější zákazníci tak zvolí spíš některou tradičnější pohonnou jednotku, otázkou však je, jestli si tohle auto koupí konzervativní zákazník. Abyste mu přišli na chuť, musíte být tak trochu jiní. Stejně jako tohle auto.

14.2.2023 11:32| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist