Test BMW X3 xDrive30e, úsporného rychlíku do zásuvky

Plug-in hybridní BMW X3 zdařile kombinuje dynamické schopnosti, sportovní jízdní vlastnosti a působivou spotřebu paliva ve známém, luxusním a praktickém balení.
img_1223-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: Hugo Kottás

Jako snad každý model BMW můžete mít i X3 v mnoha různých variantách, od úsporných dieselových verzí po benzínovou X3 M, která prožene i kdejaký ryzí sporťák. Zajímavou alternativou, která kombinuje trochu z obou světů, tedy úsporu paliva, nicméně nikoliv na úkor svižnějšího tempa, nabízí verze xDrive30e.

Za zkratkou na víku kufru se skrývá pohon všech kol, benzínový čtyřválec o objemu dvou litrů a elektrický pohon s možností dobíjení ze zásuvky. BMW X3 xDrive30e je tedy plug-in hybrid, navíc v současném portfoliu mnichovské značky největší co do velikosti. Nicméně vedle ekologické noty hraje také trochu na tu sportovní.

Celkový systémový výkon totiž činí 292 koní a 420 Nm točivého momentu, což jsou mezi plug-in hybridními SUV velmi slušné hodnoty. Na silnici ale působí trochu vlažněji, přece jenom i kvůli hmotnosti přes dvě tuny autu chybí výbušnost jiných podobně výkonných SUV.

Vláčnější a nikterak agresivní podání výkonu poznáte především při zrychlení z klidu, např. na semaforu, když se budete potřebovat rychle zařadit před jiné auto. S rostoucí rychlostí ale nabere také na intenzitě tempo, takže na dálnici dokáže upalovat stále velmi důstojně, ačkoliv je maximální rychlost omezena na 210 km/h kvůli limitům hybridního systému.

Svižné dynamice zdařile sekunduje i velmi povedený podvozek, který kombinuje příjemnou plavnost a jízdní komfort s typickou schopností bavorských SUV abnormálně krájet zatáčky. Dopřát si můžete jak poklidné unášení krajinou, tak bezprecedentní stabilitu, když se rozhodnete auto trochu protáhnout.

Hybridní verzi si pořídíte zřejmě z jiných pohnutek, a to kvůli schopnosti jezdit úsporně. Papírově slibuje čistě elektrický dojezd 50 km, v reálu kolem 40 km, když auto nabíjíte ze zásuvky, což stačí na každodenní elektrické dojíždění do zaměstnání.

Vedle tradičních jízdních režimů Sport, Comfort a Eco Pro, které si můžete ještě dále individualizovat, můžete volit tři režimy elektrického pohonu – Auto eDrive, kdy auto samo efektivně řeší využití a dobíjení elektřiny, Max eDrive s téměř 100% jízdou pouze na elektřinu (až do rychlosti 135 km/h) a Battery Control s možností volby hodnoty, na kterou se mají akumulátory nabít a udržovat spalovacím motorem.

To přijde vhod, pokud zrovna nemáte zásuvku po ruce, případně nemůžete zastavit, a přesto chcete akumulátor nabít, např. během jízdy po dálnici, abyste následně nevyhnutelnou dopravní zácpu nebo červenou vlnu na semaforech proskákali efektivně na elektřinu. Tehdy můžete počítat s maximální kapacitou kolem 28 km.

Kombinovaná spotřeba 2,1 l/100 km je stále spíš vlhkým snem bruselského byrokrata, nicméně hybridní X3 stále umí ohromit velmi pěknou spotřebou benzínu. Dvacetikilometrovou cestu po dálnici, uzavírkou a městem jsem absolvoval z poloviny na elektřinu s průměrem 4,8 l/100 km.

Čtěte také: Alpina XD3 a XD4 přijíždí pro ty, kterým jsou SUV od BMW málo výkonná a luxusní

Ještě víc na mě ale zapůsobila spotřeba při kratším výletu po D1 a benešovské silnici č. 3 na jih Čech. Z celkových 114 km jsem svižnou rychlostí absolvoval 43 km na elektřinu za 7,7 l/100 km benzínu, s využitím plné kapacity akumulátoru.

Cestu zpět do Prahy jsem potom s lehčí nohou a oklikou ponejvíce po okreskách a kousku příbramské dálnice D4 zvládl ještě o dvě desetinky úsporněji, ovšem s nulovým počátečním nabitím! Celkových 146 km proběhlo z víc jak z třetiny elektricky a finální průměr činil 7,5 l/100 km. To je na takhle těžké a výkonné auto hodně slušné.

Druhou stranou plug-in hybridní mince je omezenější praktičnost. Jednak zavazadlový prostor se zmenšil o citelných 100 litrů na 450 litrů, zadruhé podlaha kufru obsahuje velký schod právě kvůli akumulátoru o kapacitě 12 kWh.

O 15 litrů se zmenšila i palivová nádrž, takže reálný dojezd neatakuje dieselovou tisícovku kilometrů, ale pohybuje se někde kolem čtyř až pěti stovek. Jinak hybridní BMW X3 neutrpělo žádné ztráty, takže je to pořád uvnitř velmi luxusní, komfortní, moderní a promyšlené rodinné SUV, se kterým je radost fungovat jak každý den, tak cestovat daleko.

BMW X3 xDrive30e velmi zdařile kombinuje schopnost jezdit chytře a úsporně bez ztráty působivé dynamiky a jízdních vlastností, tolik typických pro mnichovská SUV. A přestože u hybridních vozidel je nějaký náznak sportovnosti naprosto druhořadý, je dobré vědět, že to také elektrifikovaná X3 umí rozbalit, když to po ní chcete.

1.7.2020 10:07| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist