Test BMW M850i xDrive: Luxusní GT s hyperpohonem pod kapotou

BMW M850i xDrive je luxusní gran turismo pro každý den, které je rychlejší než dvanáctiválcový supersport od Lamborghini. Auta jsou stále rychlejší a rychlejší.
img_8641-1100x618.jpgCelá galerie 41 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.8

„Tohle auto je o papíry, je hodně rychlé,“ říká mi kamarád a kolega, který se za volantem BMW M850i xDrive svezl už dříve. BMW se po dlouhých letech rozhodlo vyškrtnout oblíbenou šestku a nahradit ji znovuzrozenou osmičkou. Mnichovská značka nikdy nenabízela šestku a osmičku bok po boku a drží se toho dodnes. Po dlouhých měsících čekání jsem se konečně dočkal a mohl se s dlouho očekávaným autem svézt. Už teď můžu říci, že je opravdu ztřeštěně rychlé!

Legendární BMW řady 8 s vyklápěcími světlomety je autem, o kterém si myslím, že patří k vrcholům toho, co mnichovská značka kdy vyrobila. Na právoplatného nástupce luxusního cestovního kupé jsme čekali téměř dvě desetiletí. BMW si s vývojem pokračovatele dalo načas, ale rozhodně se to vyplatilo. Na rozdíl od minulého auta se pod jeho kapotou sice nenachází vidlicový dvanáctiválec, ale to neznamená, že ztrácí důležitou prestiž. Významnost moderní osmičce nechybí a navíc ji doplňuje přitažlivým charisma.

Boční silueta svalnaté karoserie s bezrámovými okny přitahuje pozornost už od okamžiku, kdy bylo nové BMW řady 8 představené v roce 2018 den před startem vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Osmička stihla uniknout novému designovému jazyku BMW s obrovskými ledvinkami a příplatkový balíček karbonových dílů jí dodává na agresivitě. Nejvýraznějšími prvky z uhlíkových vláken jsou zrcátka, střešní panel a zadní spoiler. Dlouhý, široký a rozpláclý tvar může na okolí působit aurou civilizovanějšího supersportu, ale uvnitř se ukrývá čistokrevné GT.

BMW chce s novou řadou 8 konkurovat již zaběhnutým zástupcům v kategorii vozů GT, takže se muselo zaměřit na to, aby interiér byl perfektně zpracovaný a přepychový. Čalounění je vyrobeno z kvalitní kůže Vernasca a dekorace tvoří kovové materiály. Infotainment iDrive nabízí praktické aplikace pro byznysmeny, mezi nimiž nechybí podpora Microsoft Office 365 a Skype for Business. Sezení na schůzkách je konec. Nyní můžete řešit veškeré pracovní povinnosti ze sedadla řidiče svého BMW. A pokud zrovna nepracujete, můžete se věnovat poslechu hudby skrze audiosystém Harman/Kardon.

Vybavení interiéru je vážně bohaté, ale horší je to s jeho prostorností. Zatímco na předních sedadlech je místa hodně, na zadních sedadlech to už taková sláva není. Místa pro nohy je méně a vyšší osoby se budou složitě skládat pod dlouhou nízkou zkosenou střechu. Osobně si myslím, že zadní sedadla jsou spíše nouzová, než aby osmička dokázala sloužit jako plnohodnotné auto pro čtveřici pasažérů.

Zážehový 4,4litrový vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly při nižších rychlostech zlověstně duní, až mi trochu připomíná moderní hot rod, a s rostoucími otáčkami se jeho zvuk mění na hrubé hřmění a burácení, které doplňuje chraptění výfuku. Odezva na plyn je okamžitá a příval výkonu je doslova monumentální. Pod dlouhou kapotou dřímá síla o 530 koních a 750 newtonmetrech, což už naznačuje mnohé. Stačí lehce přidat plyn a osmička se začne svižně rozjíždět. Zadupnutí plynu do podlahy znamená výbuch výkonu pod kapotou, při němž osmička vypálí vpřed, jako by ji někdo vystřelil z děla.

Při akceleraci na plný plyn se karoserie trochu zakloní a sedne si na zadní kola, aby širokým pneumatikám pomohla s ještě lepší přilnavostí. Zrychlení lze popsat slovy jen těžko. Už při nahlédnutí do tabulky čísel dává najevo, že M850i umí přeměnit benzin na totální mazec. Stovku zvládne za 3,7 sekundy, dvoustovku udělá za 13,7 sekundy a dosahuje elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 250 km/h. Akcelerace z místa i pružné zrychlení jsou omračující. Věděli jste, že tohle GT z Dingolfingu umí být rychlejší než Lamborghini Murciélago? Na světě existují auta, která jsou rychlá, ale existují i auta, která jsou děsivě rychlá. BMW M850i xDrive patří k těm druhým.

Užívání si obrovské porce výkonu je bohužel vykoupeno vysokou spotřebou paliva. Osmiválcová osmička umí být hodně hladová. Kombinovaná spotřeba benzinu dokáže spadnout i pod 14 litrů na sto kilometrů, ale s průměrným středním zatížením motoru se spotřeba hravě pohybuje okolo 20 litrů. Během testování jsem se ale pohyboval okolo 15 litrů. A jaký je objem palivové nádrže? Dokáže pojmout 68 litrů paliva. Pravdou je, že výkonný osmiválec by si zasloužil větší nádrž, ale i přesto se M850i dokáže přiblížit dojezdu 500 kilometrů na jedno natankování.

M850i dokáže využít svůj výkonový potenciál na maximum, protože jej konstruktéři vybavili osmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem od ZF, která patří k tomu nejlepšímu na trhu. Fanoušci driftování by jistě ocenili pohon zadních kol, ale ten v podobě jízdního režimu zůstává doménou vrcholného BMW M8. M850i přenáší hnací sílu na asfalt výhradně skrze pohon všech kol xDrive, s nímž je použitelné celoročně a kromě toho poskytuje velkou jízdní stabilitu a silnou přilnavost.

Pevná karoserie dovolila inženýrům z BMW použít měkčí nastavení podvozku. Trochu jsem se obával, že osmička v provedení od M Performance bude tvrdá, ale pěkně jsem se spletl. Základem vozu je modulární platforma CLAR, kterou BMW používá u většiny nových modelů. Při výrobě šasi se navíc používají uhlíková vlákna zpracovaná technologií BMW Carbon Core. Moderní osmička neskrývá příbuznost s BMW řady 7, což je jedině dobře. Tohle totiž není sporťák, ale cestovní kupé, které má za cíl přepravovat řidiče po dálnicích ve vysokých rychlostech při nerušeném pohodlí. Obojí zvládá výborně.

Adaptivní podvozek umí být tuhý pro sportovní jízdu, ale i houpavý a pohodlný pro běžné ježdění. Dokáže pohltit většinu nerovností a neotravuje nepříjemnými neutlumenými rázy. Podvozkově je M850i opravdovým gran turismem, jakým má správně být. Ve sportovním režimu příjemně ztuhne a poskytuje osmičce obrovskou míru opory. I přestože má velké rozměry a pohotovostní hmotnost se blíží dvěma tunám, dokáže být v zatáčkách obratná, bláznivě rychlá a sebejistá. Dopomáhají jí k tomu moderní podvozkové technologie.

Rychlé průjezdy zatáčkami má na svědomí elektronicky ovládaný diferenciál M a systém zatáčení všech kol, který auto citelně stáčí a dělá jej pocitově kratším. Řízení samotné má strmější převod, je přesné, ale celkově je naladěné pro klidné cestování než divokou sportovní jízdu na okreskách. Ať už s osmičkou jedete jakkoliv rychle, ve všech situacích se můžete spolehnout na obrovské ocelové brzdy, jejichž zadní kotouče jsou na pohled skoro stejně velké jako ty přední! Masivní brzdové čelisti se do rozměrných kotoučů zakusují extrémní silou, která se dokáže unavit jen při opravdu náročném zatížení.

Na svezení se s novým BMW M850i xDrive jsem se těšil už od jeho představení a jsem rád, že mne ani trochu nezklamalo. Vzniklo jako luxusní cesťák pro byznysmeny, ale jeho výkonový potenciál a jízdní limity jsou tak daleko, že běžný řidič dostane jen málo příležitostí z něj vydolovat možné maximum. Rozdováděný bavorák se ale v mžiku dokáže proměnit v krotkého beránka, který na dálnicích polyká kilometry po stovkách. Osmička je zpátky v plné síle a umí všechno, co správné gran turismo musí umět. Kombinuje špičkový jízdní komfort s vysokými jízdními výkony. Dlouhé čekání na nástupce původního vozu se určitě vyplatilo, protože nové auto se zdá být bezchybné.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)3,7 s
Spotřeba v testu (l/100km)15,1 l/100km
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec (V8)
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plnění2x turbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4395 cm3
Kompresní poměr10,5:1
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna (xDrive)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)390 kW/530 koní v 5 500 – 6 000 ot./min
Točivý moment (Nm)750 Nm v 1 800 – 4 600 ot./min
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,8 l/100 km
Objem nádrže (l)68 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 851 mm
Šířka (mm)1 902 mm
Výška (mm)1 346 mm
Rozvor náprav (mm)2 822 mm
Provozní hmotnost (kg)1 965 kg
Zavazadlový prostor (l)420 l
Ceny
Základní cena modelu2 705 300 Kč
Základní cena test. verze3 368 300 Kč
Cena testovaného vozu3 972 336 Kč
30.7.2019 2:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist