Test BMW M2 Competition: Malý velký rošťák

BMW M2 Competition po faceliftu potvrzuje, že nejmenší ostrý model divize M je zdaleka tím nejlepším ze všech.
img_7334-1100x618.jpgCelá galerie 47 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.6

Když se v roce 1986 objevila první generace BMW M3, jednalo se o ostrou verzi malého poměrně lehkého a geniálně ovladatelného sedanu, který měl pochopitelně poháněnou zadní nápravu a manuální převodovku (a ještě dodejme benzinový motor). Spolu s dokonce o rok starší M5 se jednalo o jediné dva zástupce naprosto elitní skupiny výjimečných aut, která měla právo mít na sobě slavné logo M se třemi barevnými proužky.

Roky plynuly, nejprve se věci vyvíjely pěkně a k této elitě se zařadily povedené kreace typu Z4 M, ale preference zákazníků se měnily, inženýry se skutečnými schopnostmi nahradili v rozhodování marketéři a kreativci a zmíněné logo se objevilo na takovém množství aut, která s původní myšlenkou už neměla vůbec nic společného, že jeho prestiž značně devalvovala. Je to právě M2, která nejvíc naplňuje to, co nadšenci do řízení vždy od BMW s logem M chtěli a je to nová M2 Competition, která vše posouvá ještě dále.

Ne, že by už předchozí vydání M2 nedokázalo ve svých řidičích probouzet soutěživost nebo přímo chuť si zazávodit s ostatními petrolheady, nicméně ta současná si slůvko Competition přidala rovnou do názvu. Další výraznou změnou je nový motor (podladěná verze z M3/M4), plnohodnotná emková zrcátka a pár kosmetických úprav jako jiný zadní nárazník nebo přední maska chladiče.

Uvnitř zůstalo vše při starém, ale takže máte nesmírně široký rozsah nastavení poloh sedaček a volantu, to BMW umí snad nejlépe na světě. Nohy máte před sebou, ne pod sebou, ruce krásně pokrčené, řadicí páku přesně v takovém místě, abyste ji našli v jakékoliv situaci, dva klasické ukazatele hezky za volantem a – dnes už v podstatě vyhynulý druh – mechanickou parkovací brzdu. Tedy ne, že by zrovna u M2 byl potřeba rozhazovat zadek právě ruční brzdou, ale pro ten pocit, že sedíte v autě, kde je opravdu vše na svém místě, je to důležitý detail.

Pochopitelně jsou povedené i sedačky. Vyšším řidičům možná bude chybět tradiční nastavitelná stehenní opěrka, dofukování bočnic opěráků (pro ty hubenější z nás) tu však nechybí. M2 má sedačky i vzadu, ale ty se pro cestování dalších dvou dospělých hodí spíš jen okrajově, jakkoliv je vzadu mnohem víc místa než třeba v BRZ/GT86 nebo Mustangu. Dokonce má i použitelný kufr, a to o objemu 390 litrů. K tomu si přidejte vychytaný systém infotainmentu iDrive, zároveň panel s klasickými tlačítky pro ovládání audia/topení, prvotřídní kvalitu zpracování a opravdu těžko budete hledat uvnitř nějakou podstatnou výtku.

A ještě méně šancí najít jakýkoliv důvod ke stížnosti máte při hodnocení samotné jízdy. Možná jediná věc, řízení nepůsobí úplně chirurgicky přesně. Bohužel nepomáhaly ani obuté úplně nové zimní pneumatiky. Ty navíc vzadu měly šířku pouze 235 mm, což pro přenos 410 koní a hlavně 550 Nm nestačilo ani na suchu. Na druhou stranu dodávaly autu na hravosti a v jakékoliv rychlosti, kterou jsem vyzkoušel, došlo při přidání plynu k lehkému zavrtění zadní nápravy. Ta je navíc osazena samosvorným diferenciálem. Přidejte k tomu ještě výbušnost motoru a téměř okamžité reakce bez turbodíry a z M2 máte jedno z nejovladatelnějších aut současnosti.

Auto udělá přesně to, co chce řidič, za předpokladu, že ten ví, co dělá. Pokud si stabilizaci vypnete úplně (stačí podržet 5 vteřin a je to, bohužel se znovu aktivuje při použití tempomatu), dostanete auto, které dokáže jet úplně čistou stopou, nebo rozevlátým smykem celou zatáčkou, podle toho, co zrovna chcete. A za pocit naprosté jistoty, kdy už zadní náprava začíná jít do smyku – v čem hodně pomáhá právě samosvorný diferenciál – by si M2 zasloužilo vytvořit vlastní kategorii v hodnocení bezpečnosti v NCAP. V ideálním světě by každý řidič aspoň dvakrát ročně měl možnost/povinnost strávit v něm den na kropeném asfaltovém okruhu.

Další věc, která potěší, je tlumič výfuku s klapkou vylepšující zvuk. BMW M2 Competiton totiž po faceliftu dostalo filtr pevných částic, který ze své podstaty trochu utlumil zvukový projev, takže hlasitost bylo potřeba přidat jinde. Celkově mi připadá výfuk mírně tišší než dřív, pořád ale zní poněkud neharmonicky. Zvuk motoru M2/M3/M4 prostě nezní pěkně. Je takový umělý, přehnaně teatrální a vlastně v něm vůbec neslyšíte onu pověstnou melodičnost bavorských řadových šestiválců. A navíc ještě vychází z repráků…

Puristé ohrnou nos i nad automatickými meziplyny, zároveň je pravda, že srovnáním otáček získá jízda na plynulosti, protože roztočený motor se setrvačníkem nemusí prudce zpomalit nebo zrychlit, a něco málo uspoří i na obložení spojky. Naopak vděční budou za komfortnější podvozek. To berte s rezervou, M2 je stále tuhé auto, které se na nerovnostech mírně natřásá, ale pobírá je velmi dobře a nepřenáší rázy do karoserie. Všechno utlumí skvělý podvozek. Lepší pocit mám i z řízení, které mi připadá jemnější a ne s tak přehnanými reakcemi na povely.

BMW M2 Competition definitivně patří do tabulky aut, ze kterých by měl vybírat každý, kdo se v autě nepřesouvá jenom z bodu A do bodu B, ale řízení je mu koníčkem a na každou jízdu se těší. Navíc dokáže pozitivně překvapit spotřebou. Jet za 10 litrů se dá, za 12,5 l / 100 km pak v klidu i po městě. A to je při porci zábavy, kterou zvládne vytvořit, skvělá hodnota. Další pozitivní vlastnost je, že umí zprostředkovat reálný vjem o rychlosti. To je u současných aut poměrně vzácné. Prostě jedete 100 km/h a vnímáte to. Pokud nechcete závodit, krásně si užijete i takto „pomalou“ jízdu. Jako u všech takto povedených aut skončím přáním, ať je M2 Competition i nadále prodejně úspěšné a BMW se vyplatí je dál vyrábět.

27.3.2019 4:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist