Test Audi S8 4.0 TFSI quattro: Vpředu party, vzadu business

Audi S8 zdařile kombinuje řidičskou atraktivitu rychlého sedanu s nadpozemským komfortem luxusní limuzíny.
img_2138-1100x618.jpgCelá galerie 33 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

Audi A8 na konci loňského roku prošlo faceliftem, nečekejte ovšem žádnou revoluci. Změny jsou mírného a především kosmetického rázu, což není vůbec na škodu. Nejvýraznější změnou jsou jiné přední světlomety a přepracovaná maska chladiče, která nyní mírně vystupuje do prostoru. Vzadu se potom proměnila grafika světel. Jinak budete potřebovat mikroskop, abyste si něčeho všimli.

Vkusně elegantní linie s trochou sportovního šmrncu si zachovává i sportovní varianta S8. Tu poznáte podle agresivnějšího předního nárazníku, typických hliníkových krytů zrcátek, velkých 21″ kol ukrývajících obrovské karbon-keramické brzdy a čtveřice koncovek výfuku. Takhle v klasické černé vypadá nabroušeně a nenápadně zároveň.

Čtěte také:

Test Audi S8 4.0 TFSI quattro aneb Dobrý den, Vaše královská Milosti

Test Audi RS e-tron GT: Veganský supersport pro čtyři na elektřinu

Test Audi A7 Sportback: Na chvíli šoférem svatební limuzíny

Uvnitř zůstala S8 podle hesla „nesahej na to, co funguje“ beze změn. Těšit se můžete na typicky minimalisticky pojatou kabinu s nadpozemským přepychem v podobě dokonalého zpracování, luxusních materiálů, nejmodernějších technologií a asistenčních systémů.

Nemohu opomenout ani všechna „rozmazlovátka“ od masážních a odvětrávaných sedaček vpředu až po kompletně nastavitelná sedadla vzadu, krásné ambientní osvětlení nebo roletky v zadním a bočních oknech. To všechno ovládáte pomocí dotykového systému v loketní opěrce. Na dlouhých cestách si vyhrajete.

Sportovní varianta S8 se od ostatních verzí vyjímá v detailech, najdete tu trochu toho karbonu na obložení dveří a palubní desky, ale hezky střídmě. Pořád je to hlavně business limuzína a sportovní charakter je tu jen lehce podtržený a upozaděný.

To se ovšem nedá říct o motoru a podvozku. Pod kapotou hřmí již tradičně přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec 4.0 TFSI, který najdete ve většině modelů S a RS. Tady je naladěný na střídmějších 571 koní a 800 Nm, se kterými vozu udává dynamiku v podobě stovky za 3,8 sekundy a maximálky elektronicky omezené na 250 km/h.

Takže hádáte správně, že es-osmička na autobahnu rozráží levý pruh jako sněžný pluh. Dynamika vpřed je ohromující, ale takovým tím jemným nonšalantním způsobem, než aby byla brutální. Konec konců tenhle cvalík pořád váží 2,3 tuny a auto spíš mocně uhání vpřed, než aby vystřelilo kupředu.

Ještě více ohromující jsou ovšem schopnosti v zatáčkách. Hlavní podíl na tom má zatáčení zadní nápravy, které snad pokřivuje všechny známé fyzikální zákony. Prostě není možné, aby 5,2 metru dlouhá a 2,3 tuny vážící limuzína takhle zatáčela! Ale prostě je to tak.

Přitom se po silnici vodí s takovou lehkostí. Řízení je ostré, přesné a tak akorát lehké, abyste nabyli pocitu, že řídíte spíš Audi RS 3. V dynamickém režimu podvozek navíc příjemně ztuhne, ale jen přesně natolik, aby zdatně pobíral nerovnosti a karoserii udržel stoicky klidnou.

Přepněte do komfortu a rázem se budete pohupovat na obláčku přesně tak, jak to od luxusní limuzíny očekáváte. Zapněte si masážní program, nahřejte si kožich a nechte se unášet na vlně naprostého ticha a pohody. Ať se trmácíte v dopravní zácpě nebo uháníte dvěstěpadesátkou po dálnici.

Právě dvojí charakter Audi S8 je jeho největším lákadlem. Vpředu si užijete party, kdykoliv narazíte na dlouhou rovinku nebo pěknou sekvenci zatáček, vzadu naopak business, když zrovna budete mít potřebu nechat se donekonečna rozmazlovat.

Audi S8 umí zahrát i na praktickou notu. Do kufru o objemu 505 litrů naložíte slušnou porci bagáže, takže klidně poslouží i jako rodinné auto, a parkovat s ním bude mileráda i vaše žena. Neuvěříte, jak snadno se díky natáčecí zadní nápravě manévruje v úzkých prostorech a jak snadno se otočíte na pověstném pětníku.

Na druhou stranu jí raději neříkejte, na kolik tahle věcička vyjde peněz. Začínáte na 3,7 milionu, ale to ani zdaleka není konečná suma. A pak je tu obligátní spotřeba paliva, kterou sice majitelé řešit nebudou, ale přece jen zabolí. Velkou 82litrovou nádrž při dnešních cenách naplníte za 4 000 korun, přitom ji klidně vysajete za 200 kilometrů, když na to přijde.

Zároveň ale umí jezdit i za osm litrů, když pojedete konstantně mimoměstským tempem, dlouhodobý průměr s městským poskakováním a občasným vychutnáváním dynamiky se potom ustálil na 16,1 l/100 km. Ale víte, jak to je. Kdo chce opičku…

11.7.2022 9:04| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist