Test Adria Supersonic 890 LL: Luxusní apartmá, které si z Pařížské odvezete kamkoliv (první jízdní dojmy)

Vyrazili jsme do slovinského přístavního městečka Portorož objevit, co nového se událo u domácího výrobce obytných vozů Adria.
title-1100x618.jpgCelá galerie 37 Zdroj: Adria

Poslední dva roky jsou v automobilovém průmyslu velmi krušné. Jestli si ovšem někdo mohl pomyslně mnout ruce, pak to byli výrobci obytných vozů. Covidové období jim totiž přálo, jelikož se lidé nechtěli navzdory restrikcím vzdát cestování. A když nešlo dost dobře vyrazit na tradiční dovolenou letadlem, lidé prostě přesedli do obytňáků.

Dobře si vedla i zavedená slovinská značka Adria, která není neznámá ani u nás. V loňském roce dosáhla obratu 617 milionů eur, když vyrobila celkem 19 807 jednotek (obytných vozů, karavanů, obytných dodávek a mobilních domů) a v Evropské unii si značka Adria a její divize Sun Living drží pěkný 7% podíl.

Čtěte také:

Němec levně přestavěl starou Octavii Combi v parádní obytňák, má postel, kuchyň i koupelnu

Obytná auta jdou na dračku, Němci hlásí rekordní prodeje vyšší o 328 %

Tohle je možná příští měsíční vozidlo, terénní obytňák na vodík s dojezdem 10 000 km

Adrii se zkrátka daří, což vyústilo nejen v obrovské investice do nových výrobních kapacit, ale také představení mnoha novinek. Těch je opravdu spousta, nás ale nejvíce zaujalo představení nového vlajkového modelu s názvem Supersonic. Označení vlajková loď si naplno zaslouží, protože tohle je bez jakéhokoliv přehánění skutečně majestátní jachta na kolech.

Supersonic je dostupný celkem ve čtyřech verzích: 780 SL a 780 DC na dvounápravovém podvozku a 890 LL spolu s 890 LC na třech nápravách. Jednotlivé verze se pak liší v řešení interiéru, kdy nabízejí buď čtyř- a pětilůžkové uspořádání a drobné rozdíly v uspořádání kuchyně a koupelny.

Základem nových Supersoniců je platforma Mercedesu Sprinter, včetně motorů a technologií. Kratší verzi může pohánět motor Mercedes-Benz 414 CDI o výkonu 150 koní, nebo 417 CDI o výkonu 170 koní. Na výběr je šestistupňový manuál, nebo devítistupňový automat. Rozvor činí 4,3 metru, celková délka 7,8 metru a maximální hmotnost 4,5 tuny.

Delší verze přijíždí vždy se silnějším 170koňovým motorem, automatickou devítistupňovou převodovkou, rozvorem 4,8 metru, monumentální délkou 8,9 metru a hmotností 5,5 tuny. Ano, na tyhle drobečky už potřebujete řidičský průkaz skupiny C, tedy na náklaďák, s čímž souvisí i několik omezení oproti obytným vozům do 3,5 tuny.

Jednak omezení maximální povolené rychlosti na 90 km/h, ale jedete přece na dovolenou, takže není kam spěchat. Pak také nutnost platit mýtné na dálnicích, nicméně pro obytné vozy platí výhodnější taxa. Na druhou stranu se nemusíte řídit pravidly AETR, tedy povinnými přestávkami, které platí pro řidiče kamionů. Jenže ten prostor, který na oplátku dostanete…

Popisovat interiér nového Supersonicu není snadný úkol, protože je tu toho tolik. Vypadá to tu prostě nádherně, jako v luxusním butikovém hotelu. Nejlepší bude, když si sami projdete fotogalerii a pokocháte se na vlastní oči. Jenom si nenaslintejte do klávesnice nebo telefonu.

Vypíchnu alespoň hlavní highlighty. Vstoupíte dovnitř bočními dveřmi a ocitnete se v otevřeném obývacím pokoji s velkou rohovou pohovkou (s výsuvnými bezpečnostními pásy, aby při kempování nerušily) a dalším gaučem na protější straně. Samozřejmě můžete otočit i přední pohodlná křesla a vytvořit tak obří jídelnu.

V propojené kuchyni, která je snad větší než v kdejakém paneláku, najdete úplně všechno. Dominantou je obrovská lednička o objemu 177 litrů, na přání i s mrazákem. Ve výbavě můžete mít klidně i troubu, kávovar a další spotřebiče. Chybí tu snad už jenom pračka se sušičkou, ale myčka na nádobí není problém. Prostě komfort jako doma, možná ještě lepší.

Postoupíte-li dále do vozu, po pravici najdete krásnou koupelnu v designu luxusního spa (na první pohled to vypadalo jako sauna, ale to už by bylo trochu moc) s královským prostorem ve všech směrech. Po levici se nachází oddělená toaleta, opět jako vystřižená z luxusního hotelu. Obývací prostor můžete navíc oddělit od koupelny dveřmi, takže máte naprosté soukromí.

V ložnici pak na vás čeká plnohodnotná postel, žádné palandy jako na vojně. Podle konfigurace můžete mít v ložnici buď manželskou postel, nebo tři lůžka. Další dvě lůžka (opět plnohodnotných rozměrů) pak vždy najdete v tradiční alkovně nad kabinou.

Samozřejmostí jsou také moderní technologie, takže na vás čeká až 32“ televize, spousta USB portů, kvalitní audiosystém a bluetooth připojení. Mozkem celého obytňáku je digitální řídicí jednotka s aplikací Adria MACH, skrze kterou ovládáte všechno od vytápění, chlazení a dalších funkcí vozidla.

S novým Supersonicem jsem se kvůli absenci řidičského průkazu skupiny C nemohl svézt legálně po běžných silnicích, nicméně i krátká projížďka po přístavu mi stačila na to, abych si udělal obrázek. Tohle je prostě monumentální! Ve všech ohledech, nejen co do rozměrů, ale také způsobem, jak se vůz řídí.

Sedíte v pohodlném křesle za volantem, před sebou máte dlouhou palubní desku a ke dveřím máte snad ještě metr. Nabydete pocitu, jako když řídíte luxusní jachtu. A po silnici také tak pluje. V naprostém tichu, plavně a naprosto bez námahy.

I v úzkém prostoru, např. při parkování, se snadno naviguje. A 170koňový motor, ačkoliv se musí lopotit s pěti a půl tunami, se příliš nezadýchá. Ostatně na konstantní devadesátku po dálnici bohatě stačí.

Potěší i moderní kabina převzatá přímo od Mercedesu, takže tu máte známý volant, budíky i multimediální systém MBUX, který ovšem neoslovujete „Hej, Adrie“, ale hezky postaru „Hej, Mercedesi“. Ale prý se na tom už pracuje.

Samozřejmostí jsou také převzaté asistenčními a bezpečnostní systémy jako aktivní brzdový asistent nebo adaptivní tempomat, prostě všechno, co najdete i ve Sprinteru. To aby jízda na dovolenou byla co nejpohodovější.

Najdou se nějaké chyby? Naprosto žádné. Až na céčkový řidičák, který si musíte udělat. A tak trochu také stav bankovního konta. Adria zatím ceny neprozradila, ale lze odhadovat, že nebudou nejmenší.

Jednak je nová Adria Supersonic pořádný macek, zadruhé je nadpozemsky přepychová. Takže počítejte spíš s ekvivalentem menšího bytu v Praze. Akorát tenhle si vezmete kamkoliv na světě…

4.7.2022 9:05| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist