autoweb.cz > bunda na motorku > Tesla Roadster je v Česku
Tesla Roadster je v Česku
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Může za to zvuk. Nebo spíš jeho absence. Když pan Vlasák, majitel jediné Tesly Roadster v České republice, otáčí klíčkem, ozvala se pouze znělka operačního systému. Počítačová kvinta. Prostě jako když si zapnete svůj domácí laptop. Tú dú.Já vím, moderní technologie, nulové emise, doba si žádá nezadržitelný pokrok… bla bla bla. Jenže zvuk… zvuk dělá auto autem. Alespoň pro mě hodně znamená. Jen si to představte. Listujete palubním počítačem a na displeji se vám zobrazuje, kolik jste spotřebovali kilowatthodin. Hned jsem si vzpomněla na skříň s pojistkami, kterou mám doma za zrcadlem. A uznejte, že asociace elektroměru k sexy sporťáku moc nepasuje.
A přitom vypadá tak božsky. Vážně. Sice to není zásluha Tesly, ale Lotusu, ze kterého Roadster vychází, alespoň je vidět, jak přitažlivé linie modelu Elise jsou. Koneckonců, vždyť základní komponenty tohoto auta vyrábějí v továrně v britském Hethelu. Pro Evropu Tesla uvolnila jen 250 kusů. A pan Vlasák, hrdý majitel auta s českou registrační značkou, mi ukazuje plaketku mezi sedadly s hezkým číslem 33.Nabíječku s sebou!
Tesla Roadster se pyšní titulem historicky prvního čistě elektrického sporťáku, který z výfuku nevypustí ani gram emisí CO2. V zádi vozu, tam, kde by Lotus Elise měl motor, sedí pohonné ústrojí skládající se z elektromotoru o výkonu 292 koní a točivém momentu 370 Nm dostupným už od volnoběhu, akumulátoru a bloku sedmi tisíc lithium-iontových baterií. Tedy těch, které vám nabíjejí osobní počítače. Baterie jsou těžké, a proto se šasi, vypůjčené od Elise, ovšem výrazně poupravené, muselo vyztužit. Na věci vám místa opravdu nezbude, pouze maličký otvor nad zadní nápravou. Vejde se vám sem jedna měkká taška, možná bunda a pan Vlasák tu s sebou vozí vysokoampérovou rychlonabíječku. I s ní ale nabití netrvá kratší čas než čtyři hodiny. A doma byste museli mít své auto napojené na obyčejnou zásuvku přes celou noc.
Tesla je tak nízká, že se do ní nastupuje hůř než do Gallarda Superleggera s bočními prahy širokými jak tělocviční lavičky (potvrzeno mým čerstvým zážitkem). A ta kabina. Klička od dveří se dá uchopit jedině dvěma prsty, tak je maličká. Kvalita zpracování je prvotřídní. Za to si Tesla opravdu zaslouží pochvalu, zejména když si uvědomíte, že většina malosériových aut s tím má problém.Rozjíždíme se. Akcelerace je díky nulové prodlevě brutální a svým způsobem zcela neuvěřitelná. Může za to – jak tušíte, ten zvuk. Jako když místo orchestrálního osmiválce zapnete několik domácích spotřebičů naráz. Myčka vytváří základní podkres – hluboký vzdálený hukot, elektrický kartáček jej doplní svým staccatem. A jejda, v hubici vysavače se vzpříčil papírový pytlík. Nicméně za čtyři vteřiny jsme na stovce (subjektivně to trvá ještě kratší dobu) a náhle nám dochází prostor vyzkoušet si, kam až nás Tesla může katapultovat. Jak pan Vlasák přiznává, ještě nikdy nemusel brzdy vyzkoušet tak intenzivně jako tentokrát. Fungují spolehlivě. Krev mi jen velmi pomalu odtéká z očních bulv.Při klidné jízdě je to ale hrobově tiché auto. Jen tak si plujete, a něco ve vás vám říká, že tu prostě něco nehraje. Automaticky mi to připomnělo jízdu v Lexusu LS600h v uličkách Starého Města. Člověk se neustále strachoval o nepozorné chodce, kteří mu bezmyšlenkovitě skákali do cesty, protože je nevaroval známý zvuk motoru.
Dojezd samozřejmě plně závisí na tom, jak s Roadsterem jedete. Podle slov majitele bez problémů ujede na jedno nabití až 300 km.„Všechno v elektrice“
Myslím, že Tesla je přímo exemplárním příkladem auta, které si získá příznivce, anebo odpudí kritiky čistě jen na základě jejich osobních priorit. Třeba panu Vlasákovi evidentně nevadí, že mu za hlavou nezpívají válce, v nichž vybuchuje tekutá hořlavina. Je tak nadšen elektrifikací, že má svůj dům napojen na fotovoltaické systémy, po městě jezdí na elektrickém kole nebo skútru a už dokonce poslal do Ameriky zálohu na rodinný vůz Tesla S. „Věřím, že v budoucnu budu jezdit výhradně elektromobily,“ říká mi ten člověk s přesvědčením skutečného nadšence do střídavého proudu.
Eva Srpová, redaktorka časopisu Autocar
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vzduchem chlazený elektromotor |
Palivo | střídavý proud |
Uložení | uprostřed |
Převodovka | jednostupňová |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 215 kW / 292 k od 5000 do 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 370 Nm od 0 do 5400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 235,8 k/t |
0-100 km/h (s) | 3,9 s (0-96 km/h) |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 201 (omezovač) |
Objem nádrže (l) | dojezd až 395 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3946 |
Šířka (mm) | 1851 |
Výška (mm) | 1126 |
Rozvor náprav (mm) | 2351 |
Provozní hmotnost (kg) | 1238 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 626 344 Kč (přepočet) |