Tesla Model X: Ve výrobě už letos

Nový elektromobil Model S doplní do konce roku crossover se sedmi sedadly. Má pohon všech kol a stovku zvládne za 4,5 sekundy. Ujede až 430 km na jedno nabití.

Elektrický sedan Tesla Model S vypadá na produkt mladého ambiciózního výrobce snad až příliš dobře, jenže… typický zájemce o rodinné auto za něco přes milion může namítat, že něco jako BMW X5 by bylo lepší. Bez SUV to dnes zkrátka nejde. Tesla proto spěchá na trh s Modelem X, který používá stejnou techniku jako sedan S, pouze vylepšenou o pohon všech kol. Na lince se první crossovery objeví ještě letos a Američané už berou objednávky.

Model X využívá faktu, že architektura elektromobilu je o poznání flexibilnější než u konvenčních aut. Vývoj byl rychlý, crossover sdílí s Modelem S asi šedesát procent dílů. Nový je především další elektromotor na přední nápravě a samozřejmě karoserie. Stroj je asi o deset procent těžší než Model S, přesto zvládne stovku za čtyři a půl sekundy. Dojezd klesne přibližně o deset procent.V nabídce nebude nejlevnější baterie Modelu S se čtyřiceti kilowatthodinami. Dražší verze (60 a 85 kWh) by měly ujet přibližně 330 a 430 kilometrů na jedno nabití (výpočet podle slíbených deseti procent). Pohonná ústrojí se liší také motoricky, sedany s delším dojezdem dosahují vyšších rychlostí. Příslušné verze sedanu jezdí asi 190 a 200 kilometrů v hodině, crossover bude o něco pomalejší.

Také v případě Modelu X se dočkáme ostré verze pohonného ústrojí. Dostane baterii s 85 kilowatthodinami, ale silnější motory. Dojezd by měl být stejných 430 kilometrů. Tesla slibuje výkony „srovnatelné s BMW M5„, v případě Modelu X si přirozeně představujte spíš X5 M. Pohon všech kol umožňuje řízení dodávky výkonu na každé kolo zvlášť, ovladatelnost by tedy měla být na výši.Model X dostane sedm plnohodnotných sedadel. Ve vyšší karoserii se najde místo pro další zavazadlový prostor v přídi, takže auto podle Tesly krom sedmi lidí spolkne i jejich zavazadla. Interiér zůstane do značné míry stejný jako v Modelu S.

První zprávy rovnou mluví také o ceně. Spekulují o dolní hranici u padesáti tisíc dolarů, tedy milionu korun. To je naneštěstí nesmysl. Stejné zprávy totiž slibují „podobné ceny jako Model S“, což zní věrohodně – a sedan sice začíná na 57 tisících dolarů, jenže s nejslabší baterií, kterou Model X nedostane. Pokud se podržíme pravidla deseti procent, aplikovaného na hmotnost i dojezd, mohlo by nejlevnější SUV Tesla stát (před započtením daňových úlev) asi 74 tisíc dolarů.

13.2.2012 7:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist