Tesla Model X: Ve výrobě už letos

Nový elektromobil Model S doplní do konce roku crossover se sedmi sedadly. Má pohon všech kol a stovku zvládne za 4,5 sekundy. Ujede až 430 km na jedno nabití.

Elektrický sedan Tesla Model S vypadá na produkt mladého ambiciózního výrobce snad až příliš dobře, jenže… typický zájemce o rodinné auto za něco přes milion může namítat, že něco jako BMW X5 by bylo lepší. Bez SUV to dnes zkrátka nejde. Tesla proto spěchá na trh s Modelem X, který používá stejnou techniku jako sedan S, pouze vylepšenou o pohon všech kol. Na lince se první crossovery objeví ještě letos a Američané už berou objednávky.

Model X využívá faktu, že architektura elektromobilu je o poznání flexibilnější než u konvenčních aut. Vývoj byl rychlý, crossover sdílí s Modelem S asi šedesát procent dílů. Nový je především další elektromotor na přední nápravě a samozřejmě karoserie. Stroj je asi o deset procent těžší než Model S, přesto zvládne stovku za čtyři a půl sekundy. Dojezd klesne přibližně o deset procent.V nabídce nebude nejlevnější baterie Modelu S se čtyřiceti kilowatthodinami. Dražší verze (60 a 85 kWh) by měly ujet přibližně 330 a 430 kilometrů na jedno nabití (výpočet podle slíbených deseti procent). Pohonná ústrojí se liší také motoricky, sedany s delším dojezdem dosahují vyšších rychlostí. Příslušné verze sedanu jezdí asi 190 a 200 kilometrů v hodině, crossover bude o něco pomalejší.

Také v případě Modelu X se dočkáme ostré verze pohonného ústrojí. Dostane baterii s 85 kilowatthodinami, ale silnější motory. Dojezd by měl být stejných 430 kilometrů. Tesla slibuje výkony „srovnatelné s BMW M5„, v případě Modelu X si přirozeně představujte spíš X5 M. Pohon všech kol umožňuje řízení dodávky výkonu na každé kolo zvlášť, ovladatelnost by tedy měla být na výši.Model X dostane sedm plnohodnotných sedadel. Ve vyšší karoserii se najde místo pro další zavazadlový prostor v přídi, takže auto podle Tesly krom sedmi lidí spolkne i jejich zavazadla. Interiér zůstane do značné míry stejný jako v Modelu S.

První zprávy rovnou mluví také o ceně. Spekulují o dolní hranici u padesáti tisíc dolarů, tedy milionu korun. To je naneštěstí nesmysl. Stejné zprávy totiž slibují „podobné ceny jako Model S“, což zní věrohodně – a sedan sice začíná na 57 tisících dolarů, jenže s nejslabší baterií, kterou Model X nedostane. Pokud se podržíme pravidla deseti procent, aplikovaného na hmotnost i dojezd, mohlo by nejlevnější SUV Tesla stát (před započtením daňových úlev) asi 74 tisíc dolarů.

13.2.2012 7:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist