Tesla, ale jiná, než ta „naše“

Zkratka „Technicky Slabší“ tady rozhodně nefunguje. Výtvor firmy Tesla Motors je naopak technicky rozhodně na výši.

Firma Tesla Motors, založená v roce 2003, má ústředí v kalifornském San Diegu a přestože se zabývá vývojem elektromobilů, žádnou zelenou lobby byste v jejích kancelářích nenašli. Naopak – sedí tam kovaní automobiloví nadšenci.

Ředitel firmy, Martin Eberhard, zastává jednoduché motto: i když auto nepálí fosilní paliva, pálit gumy rozhodně může. Šéf i jeho zaměstnanci jsou příznivci sporťáků a jiných rychlých aut. Jenže v jejich případě ta rychlost prostě vzniká z elektronů.

Vymažte si z paměti obrázek, který jste si udělali o elektromobilu. Žádná ošklivá plastová obluda, jejíž tvůrce o designu jen kdesi četl a zajímaly ho především co nejsilnější baterky. Žádný nepoužitelný prototyp, který jezdí maximálně padesátkou a na jedno nabití zdolá tak akorát vzdálenost mezi dvěma zásuvkami.

Každej ví, časy se mění

Věda pokročila. Nový Tesla Roadster by na semaforu dokázal roztrhat většinu dnešních benzínových sporťáků. Na stovku vystřelí zhruba za 4 sekundy a jede přes 200 km/h. Nejdůležitější ale je, že už konečně jde o technologii, použitelnou v každodenním životě. Všechno to souvisí s technologií akumulátorů, kritický je zejména poměr kapacity a doby nabíjení.

Pole lithium-iontových akumulátorů (celkem 6831 článků) v Roadsteru je podle stylu jízdy schopné pohánět vůz nějakých 320 – 400 kilometrů, což na běžné použití naprosto stačí. Nabití pak trvá pouhé 3,5 hodiny. Vývoj akumulátorového pole si vyžádal téměř polovinu všech vývojových prostředků, které Tesla měla. Až po třetím plně funkčním prototypu měli tvůrci to, co si představovali. Každý z 6831 článků je izolovaný od ostatních, takže když se jeden porouchá, neznamená to žádnou pohromu. Výkonnost článků hlídá počítačový monitorovací systém.

K autu můžete dostat i cestovní dobíječku a pokud chcete prodloužit dojezd, i solární nabíjecí systém. Indukční motor má 185 kW (tady se vážně nehodí používat koně, ale bylo by jich zhruba 252), je třífázový a umí se točit až ryhlostí 13.000 ot./min. Má keramická ložiska, která snižují servisní intervaly na 160 tisíc km. Na zadní kola se jeho výkon přenáší přes dvoustupňovou převodovku.

Základ s velkým Z

Nevím jak vy, ale když jsem poprvé uviděl fotky Tesla Roadsteru, pomyslel jsem si „Ha, obšlehli Lotus Elise.“ Jenže oni ho neobšlehli. On je to opravdu Lotus Elise, jenom s trochu jinou karoserií. Dokonce se bude vyrábět přímo v Anglii, ve fabrice Lotusu. Aby se aspoň trochu vyrovnal nárůst hmotnosti, je karoserie celá karbonová. Většina podvozku je ale pravý Elise, což je jenom dobře, protože jeho skvělé jídzní vlastnosti jsou přímo proslavené.Zatím to všechno vypadá docela dobře, co? Bohužel ovšem nežijeme v ideálním světě, takže po výčtu pozitiv (a životních jistot) přichází i stinné stránky. Až Tesla Roadster přijde v příštím roce na trh, bude stát v přepočtu 2,25 milionu Kč. Elise můžete mít za milion. A kormě toho, Lithium-iontové akumulátory vydrží jen pět let, nebo 160 tisíc km. Pak je bude třeba vyměnit a to vás přijde na nějakých 225 tisíc. Ale nezoufejte, jestli ve sněmovně všechno vyjde, možná budou mít elektromobily dálniční známku zadarmo…

Honza Koubek

1.8.2006 11:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist